ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چالش های رویای اینترنت پرسرعت در ایران

| شنبه, ۴ آبان ۱۳۸۷، ۰۳:۴۲ ب.ظ | ۰ نظر

این روزها صحبت از سرعت کم اینترنت کشور به موضوعی تکراری تبدیل شده و کاربران ایرانی برخلاف کشورهای نه‌چندان پیشرفته‌ی دیگر هم‌چنان از سرعت پایین اینترنت حتا از نوع پرسرعت آن ناراضی‌اند؛ ترفندها و نرم‌افزارهای افزایش سرعت اینترنت هم در عمل افزایش سرعتی را به بار نمی‌آورند و می‌توان گفت که آب از سرچشمه گل‌آلود شده است به طوری که شرکت‌های اینترنتی تقصیر را به گردن مخابرات انداخته و مخابرات هم معمولا ریشه‌ی این بحث را در شاهراه‌های ارتباطی بین‌المللی و بروز اختلال در این مسیرها عنوان می‌کند و یا معتقد است که یکی از دلایل این است که شرکت‌های مخابرات استانی تاکنون وارد بحث اینترنت پرسرعت نشده‌اند.

به گزارش خبرنگار (ایسنا)، بخش خصوصی یکی از دلایل عمده‌ی کندی سرعت اینترنت در کشور را ورود انحصاری و از طرفی گران پهنای باند توسط بخش دولتی می‌داند.

به گفته‌ی رییس انجمن شرکت‌های اینترنتی، شرکت ارتباطات زیرساخت پهنای باند را به کشور وارد می‌کند و گران در اختیار مردم قرار می‌دهد بنابراین نمی‌توان انتظار داشت سرعت اینترنت در کشور زیاد باشد.

مسعود ریاضیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تاکید کرد: بهتر است شرکت ارتباطات زیرساخت‌ به جای درآمدزایی از مردم و گران فروختن پهنای باند به آن‌ها این پول‌سازی را از دیگر کشورها داشته باشد.
پهنای باند اینترنت اندک و گران به کشور وارد می‌شود

به گفته‌ی وی پهنای باند اندکی که به کشور وارد می‌شود برابر با پهنای باند دو دانشگاه در کشور سوئد است، بنابراین اشکال اصلی این است که شرکت ارتباطات زیرساخت انحصار را در دست خود گرفته و به میزان کمی پهنای باند وارد کشور می‌کند و از سویی وقتی از شاهراه اصلی و ریشه کمبود داشته باشیم به طور حتم در مسیرهای نهایی نیز با کمبود سرعت مواجه خواهیم شد.

ریاضیات با اشاره به این که اینترنت مهمترین عامل توزیع و نشر دانش در جهان است گفت: در حالی ‌که یک دانشگاه در یکی‌ از روستاهای سوئد دارای حداقل یک ترابیت پهنای ‌باند اینترنت است، دانشجویان ما حتی در بهترین دانشگاه‌ها به دلیل سرعت پایین به زحمت می‌توانند از امکانات آموزش مجازی و الکترونیکی استفاده کنند.

به عقیده‌ی دیگر کارشناسان اینترنت مانند یک جاده است که تبادل اطلاعات از آن صورت می‌گیرد و صرف ادعای ایجاد کردن این جاده نمی‌تواند به معنای فراهم کردن پهنای باند مناسب برای کاربران باشد و اکنون که دولت تامین پهنای باند را در انحصار خود دارد باید پهنای باند مناسبی در شان کشورمان تامین کند.

با وجودی که همه به کاهش و پایین بودن سرعت اینترنت اعتراض دارند؛ چند ماه پیش وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با رد کاهش سرعت اینترنت در کشور گفته بود: سرعت اینترنت در کشور پایین نیامده است و شرکت‌هایی که خواستار ارایه خدمات بیش‌تری به مشترکان هستند، باید پهنای باند خود را افزایش دهند.
کم فروشی در بازار اینترنت ایران

محمد سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا با تشریح مهم‌ترین دلایل ضعف کشور در حوزه‌ی اینترنت پرسرعت و این که در بازار اینترنت کم‌فروشی می‌شود تصریح کرده بود: از فراهم‌کنندگان اینترنت گله وجود داشته و شکایت کاربران در این زمینه‌ کاملا به‌جاست و باید برای تبدیل این گله به رضایت توجه شود؛ البته کاربران هم باید مطمئن شوند پهنای باندی را که از فراهم‌کنندگان تهیه می‌کنند به همان میزانی است که پول می‌دهند، در غیر این صورت می‌توانند به مراجع مربوطه شکایت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اینترنت پرسرعت در کشور با کیفیتی نامناسب ارایه می‌شود، اظهار کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق، شرکت‌های مخابرات استانی را از ارایه‌ی اینترنت پرسرعت محروم کرده بود؛ به عنوان مثال در شهر تهران در سال 83 شرکت مخابرات استان تهران بیش از 10 هزار پورت پرسرعت را سرمایه‌گذاری و ایجاد کرد اما مجوز ارایه را نمی‌داد و متاسفانه در برنامه‌ها ذکر شده بود که شرکت‌های مخابرات استانی نمی‌توانند در سال 84 و 85 وارد این توسعه شوند.

کشور در اینترنت باند پهن ضعف دارد

به گفته وی این موضوع یک اشتباه تاریخی در کشورمان بود که تا برطرف شدن این محدودیت و ممنوعیت زمان زیادی سپری شد و افراد زیادی برای برطرف کردن این مشکل سرگرم شدند.

وزیر ارتباطات با وجودی که تاکید کرد در زمینه‌ی اینترنت با باند پهن با ضعف مواجهیم گفته بود: اگر اینترنت پرسرعت توسط شرکت‌های مخابرات استانی و شرکت‌های ندا یا PAP ارایه شود، امیدواریم بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی که انجام شده بتوانیم ظرف یکی دو سال آینده مشترکان این حوزه را به حدود پنج میلیون افزایش دهیم.

اما تقاضای کم موجود در بازار توسط مسوولان از دیگر دلایل ضعف در این زمینه عنوان شده است؛ تقاضای موجود در بازار آنطور که باید و شاید تحریک نشده و در حال حاضر کسانی که تقاضای پهنای باند وسیع دارند نسبتا کم هستند.
کندی سرعت اینترنت به شبکه داخلی مربوط است

این اظهارات در حالی است که برخی کارشناسان این حوزه معتقدند کندی سرعت برای کاربران در برخی موارد به شبکه داخلی و یا مشکل تجهیزات شرکت ارائه کننده خدمات اینترنتی مربوط می‌شود.

به اعتقاد این کارشناسان سرعت 128 کیلوبایت بر ثانیه که از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت ارتباطات و فن‌آوری به عنوان حداکثر سرعت مجاز اعلام شده برای کاربران اینترنت مشکلی ایجاد نمی‌کند و برای استفاده معمول کاربران کافی به نظر می‌رسد اما در انجام عملیات این سرعت خیلی کند تر از حد معمول است.

به گزار ش ایسنا قطعی فیبر نوری هم در برخی مواقع به کاهش سرعت اینترنت در کشور منجر می‌شود اما به طور کلی پایین بودن سرعت اینترنت در کشور معضلی است که همواره کاربران با آن مواجه هستند و به نظر می‌رسد که هرچه سریع‌تر باید راهکاری در این زمینه اندیشیده شود؛ به عقیده کارشناسان ورود بخش خصوصی برای وارد کردن پهنای باند یکی از این راه‌ها محسوب می‌شود که به گفته‌ی معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی فراخوانی درباره‌ی ورود پهنای باند توسط بخش خصوصی به داخل کشور اعلام و پیشنهاداتی نیز در این زمینه ارایه شده که باید منتظر نتیجه ماند.

  • ۸۷/۰۸/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">