ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چانه زنی رگولاتور و ایرانسل به کجا کشید؟

| سه شنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۸۶، ۰۷:۴۱ ب.ظ | ۳ نظر

علی شمیرانی – این روزها مشترکان ایرانسل همچنان به دنبال پاسخی برای نحوه محاسبه هزینه مکالمات خود هستند. موضوع محاسبه ایرانسل بر حسب دقیقه به مدت ها قبل یعنی نخستین روز کاری این اپراتور باز می گردد.

به عبارت دقیق تر هم مشترکان و هم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان نهاد صادر کننده پروانه و ناظر بر حسن انجام کار ایرانسل از ابتدا در جریان روش محاسبه این اپراتور قرار داشتند.

اما به این موضوع هیچ واکنشی نشان داده نشد تا آن که اولین قبوض ایرانسل به دست مشترکان این شرکت رسید. از آن زمان به بعد نیز موضوع بالا گرفت و رسانه های طرفدار و غیر طرفدار اخبار ضد و نقیضی از آخرین وضعیت نحوه محاسبه این اپراتور مخابره کردند. کار بالاخره تا جایی پیش رفت که سازمان رگولاتوری که انگار تا پیش از آن به درستی نمی دانست موضوع نحوه محاسبه ای را که قبلاً به تایید و تصویب رسانده چه مسایل و مشکلاتی را به بار خواهد آورد چاره را در برخورد قاطع و سریع با موضوع دید. رگولاتوری ضرب العجل دو روزه داد و ایرانسل نیز آن را اجرا نکرد.

ظاهراً در مرحله بعد که به نظر می رسد کمی نیز طولانی شده طرفین جلسات متعددی را برای بررسی این مساله برگزار کردند که بر اساس آخرین خبر منتشره در این رابطه قرار بر این شده بود که نتیجه کار روز شنبه هفته ای که گذشت به اطلاع عموم برسد. لیکن شنبه نیز گذشت و چشمان دوخته شده به درهای بسته باز هم به جواب روشنی نرسید.

البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که ایرانسل پیش از این نیز در معرض اولتیماتوم وزارت خانه های صنایع و ارتباطات قرار گرفته بود. کمی بعد نیز کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی نیز این اپراتور را تحت فشار گذاشت که گزارشی از روند اجرا مفاد موافقتنامه خود را به ایشان ارایه نکرده است.

البته ایرانسل نیز به هر دو مورد فوق پاسخ داد. کما این که پاسخ رگولاتوری را نیز داد.

این که چه شد که ایرانسل توجهی جدی به اولتیماتوم رگولاتوری نکرد را می توان به یک دلیل تعبیر کرد. ظاهراً مدیران ایرانسل به خوبی می دانند که دست روگولاتوری نیز برای اعمال برخی فشارها به این اپراتور تا حدودی بسته است. لذا از زمانی که مدیر عامل ایرانسل اعلام کرد که چرا مسوولان مسایل و مشکلات را در بلندگو (منظور رسانه ها) مطرح می کنند، خبر جدی دیگری نیز به جراید راه نیافت.

علت امر نیز تقریباً قابل فهم است چرا که به هر حال رگولاتوری که امروز در برابر ایرانسل قرار گرفته همانی است که دیروز مجوز محاسبه بر اساس دقیقه را به ایشان داده است. به عبارت دیگر مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در شرایطی برای ایرانسل صادر شد که ایشان خواسته یا نا خواسته در جریان مشکلات مربوط به سیستم بیلینگ (محاسبه) و دقیقه ای بودن این اپراتور قرار داشتند.

ولی حالا به نظر می رسد که موضوع باید کاملاً به صورت توافقی پیش برود. اگرچه مدیر عامل ایرانسل در یکی از مصاحبه های خود گفته بود که این ما هستیم که منتظر تایید رگولاتوریم نه ایشان منتظر ما. موضوعی که اگر آنچنان که دزفولی مطرح کرد بود،‌ می بایست تا کنون و با یک نامه به سرانجام می رسید که نرسید.

در این میان شایعاتی نیز وجود دارد که بر اساس آن ظاهراً ایرانسل نیز اعلام کرده که در صورت تغییر نحوه محاسبه از دقیقه به ثانیه اقدام به افزایش تعرفه های خود خواهد کرد.

آن چه که در این میان نا مشخص باقی مانده این است که هنوز معلوم نیست چانه زنی و به طول انجامیدن گفت و گوهای رگولاتور و ایرانسل دقیقاً بر سر چه چیزهایی هست. قدر مسلم این اپراتور به فکر مصالح خود بوده و رگولاتوری هم بر اساس شرح وظایف قانونی خود می بایست به فکر مصالح عمومی و تنظیم بازار باشد.

ولی این که در نهایت آیا نظر هر دو طرف یا احتمالاً یکی از طرفین تامین خواهد شد نیز موضوعی است که به سرانجام مذاکرات مربوط می شود.

  • ۸۶/۰۲/۰۴

نظرات  (۳)

به نظر من اگر سیستم انتن دهی ایرنسل قویتر بود مشکلا نبود .ولی با این وضعیت تقریبا" نوعی ... اشکار است. با تشکر
به نظر من ایرانسل به جای این چانه زنی ها وتبلیغات اغفال کننده وضعیت آنتن دهی شبکه را بهبود ببخشد
وضعیت انتن دهی اصفهان را مشخص کنید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">