ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چند می‌گیری ثبت‌نام کنی؟

| دوشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۵۸ ق.ظ | ۰ نظر

فرزانه‌غلامی - سیستم نارسای پیش‌فروش خودرو در هفته‌های اخیر زمینه را برای ارائه تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان واقعی و سوداگران به فضای‌مجازی و فعالیت پرفروغ دلالان در این فضا فراهم کرده است.

پیش‌فروش خودرو از سوی دو خودروساز بزرگ کشور همواره برای شهروندان کابوسی بزرگ بوده و هست، چرا که تنها ۳۰ تا ۳۵ ثانیه فرصت طلایی برای ثبت‌نام دارند، در غیر این صورت سر و کارشان با واسطه‌های حرفه‌ای خواهد بود که با دریافت چند میلیون تومان، کوه سنگین طی کردن پروسه ثبت‌نام را از دوش شهروندان برمی‌دارند؛ خواه با نرم‌افزار و ربات، خواه با اینترنت پرسرعت و یا ...

 

  • کسی هست برایم ثبت نام کند

گشت‌وگذاری در آگهی‌های سایت شیپور و دیوار نشان می‌دهد دلالان حرفه‌ای و مردمی که دستشان از خودروهای پیش‌فروش کوتاه است، بهترین فضا را برای دادوستد پول‌های بی‌زبان فراهم آورده‌اند.

خبرنگار ما هم به عنوان متقاضی ثبت‌نام و هم به عنوان شهروندی که می‌تواند پروسه ثبت‌نام را به جای متقاضیان طی کند، با شماره‌های متعددی در این دو سایت تماس گرفت و یا درخواست چت کرد.

فردی نوشته: «هرکس می‌تونه ۲۰بهمن برام توی پیش‌فروش ایران‌خودرو ثبت‌نام کنه خبر بده». با شماره درج شده در آگهی تماس می‌گیرم. آقایی اهل همدان است که می‌گوید: پیش‌فروش خودرو دناپلاس را برای تحویل مرداد می‌خواهم و یک میلیون تومان هم هزینه می‌کنم.

شهروندی دیگر نوشته: «اگه کسی هست برام نیسان ثبت‌نام کنه بهم زنگ بزنه، شیرینی خوبی می‌دم. دلال نیستم که بخرم و بفروشم. مصرف‌کننده‌ام به خدا». به او زنگ می‌زنم. تأکید دارد تا ۳ میلیون تومان حاضر است هزینه کند و زمان تحویل برایش مهم نیست، اما هر چه زودتر بهتر.

فرد دیگری هم آگهی کرده: «شنبه ۱۹ بهمن فقط و فقط تحویل یک ساله ثبت‌نام داریم هزینه ثبت‌نام یک‌میلیون و ۵۰۰ هزارتومان برای مدل‌های مختلف ایران‌خودرو. فقط چت... تماس نگیرید». در تماسم با او متوجه می‌شوم محدودیتی برای ثبت‌نام ندارد و به قول خودش تضمینی کار می‌کند.

در دیگر آگهی‌ها هم آمده: «کسی می‌تونه ثبت‌نام کنه؟ تضمینی تماس بگیره»، «پیش ثبت‌نام فوری سایپا و پیش‌فروش ایران‌خودرو (تحویل یک ساله)»، «برای فوری ایران‌خودرو تماس نگیر جا ندارم»، «پیش‌فروش سایپا انجام می‌شود»، «ثبت‌نام ۹۵ درصد قطعی ایران‌خودرو، فروش‌فوری، فقط سمند، فردا سؤالی دارید از سایت پیگیری بفرمایید»، «ثبت‌نام انواع خودروهای پیش‌فروش شده ایران‌خودرو و سایپا تحویل ۶ ماه تا یک سال با سود مشارکت ۱۵ تا ۱۶ درصد»، «درخواست ثبت‌نام ۳۰ روزه پارس‌رو دارم با پورسانت عالی»، «ثبت‌نام ایران‌خودرو بیستم بهمن تحویل ۶ماهه با سود مشارکت ۱۵ درصد»، «ثبت‌نام ایران‌خودرو انجام می‌دهیم»، «پژو ۲۰۷ و پارس سال تحویل یکساله و هزینه ثبت‌نام یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان»، «ثبت‌نام اینترنتی ایران‌خودرو پیش‌فروش (تحویل یکساله با مشارکت در سود: پژو ۲۰۶ تیپ ۲ سود ۵/۱۵درصد، پژو ۴۰۵ slx سود ۵/۱۵درصد، پژو ۲۰۷ i دستی سود ۱۵درصد، پارس سال سود ۵/۱۵درصد، سمند ef۷ سود ۱۶… درصد و ظرفیت ثبت‌نام بسیار محدود»، ظرفیت فروش‌فوری ما تا دو ماه آینده تکمیل است. (به هیچ‌وجه نمی‌توانیم ثبت‌نامی جدید بگیریم».

یکی از دلالان به خبرنگار ما می‌گوید: «فقط ثبت‌نام پیش‌فروش یکساله محصولات ایران‌خودرو پژو پارس، سمند ef۷بنزینی و پژو۲۰۷ دستی را انجام می‌دهیم و بابت هر خودرو ۵/۳ میلیون تومان می‌گیریم. سایپا هنوز سایتش را باز نکرده است. ثبت‌نام برای محصولات سایپا آسان است، ولی ایران‌خودرو دردسر دارد».

 

  • خودرو به مصرف کننده واقعی نمی رسد

واقعیت این است که حاصل این نارسایی همیشگی در پیش‌فروش خودرو و تقویت حضور دلالان برای دورزدن سختی‌های ثبت‌نام، نرسیدن خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی است.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی معتقد است: مشکل اصلی در بازار خودرو، خودروسازان و سیاست‌گذاران اقتصادی هستند که زمینه را برای دلالی و دلال‌پروری مهیا کرده‌اند و مسئول برخورد با این نوع کسب و کارها، اتحادیه نیست.

رضا الفت‌نسب به خبرنگار ما می‌گوید: مدت‌هاست فریاد می‌زنیم مشکل احرازهویت آگهی‌دهندگان را درست کنید، اما بی‌فایده است. شخصاً نمی‌گویم سایت‌های درج‌کننده آگهی در دامن زدن به این شرایط بی‌تقصیر هستند، اما وقتی قانون درستی وجود ندارد دیوار و شیپور تقصیری ندارند.

وی به برگزاری جلسه‌ای در روز جاری(یکشنبه) با حضور مدیران آگهی‌گیرنده در فضای‌مجازی و نمایندگان دادستانی خبر می‌دهد و می‌گوید: به نظر می‌رسد دوستان در پلیس فتا نتوانستند تاکنون برای این معضل کاری کنند و وقتی واقعیت‌های بازار را می‌بینند، مانع این فعالیت‌های سوداگرانه نمی‌شوند.

 

  • دیوار وشیپور فقط ابزار است

یک کارشناس توسعه کسب و کارهای مجازی هم به خبرنگار ما می‌گوید: ظاهر ماجرا این است که افراد به دلیل اینکه اینترنت پرسرعت و یا مهارت لازم را ندارند، سراغ این دلالان می‌روند، تا کافی‌نت‌ها با دریافت مبالغی، ثبت‌نام پیش‌فروش را برای مراجعان انجام دهند، اما در لایه‌های زیرین، شاهد انفعال نهادهای نظارتی هستیم.

حمیده حبیبی ادامه می‌دهد: ۶ ماه پیش قرار شد برای کنترل بازار، جلو قیمت‌گذاری در شیپور و دیوار و سایت‌هایی از این قبیل را بگیرند، اما ظاهراً متولیان حرفشان را پس گرفته‌اند و احتمالاً به این نتیجه رسیده‌اند که بازار به صورت ملتهب  و پرنوسان در جریان است و پلتفرم‌هایی مانند شیپور و دیوار، تنها منعکس‌کننده واقعیت‌های بازار هستند.

به گفته وی تنها در صورت وقوع کلاهبرداری، شاید پلیس‌فتا ورود کند که آن هم پروسه‌ای بسیار طولانی در اقامه دعوا پیش‌روی شاکیان می‌گذارد. (منبع:قدس)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">