ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چیزی به عنوان شبکه ملی اطلاعات نداریم

| چهارشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۵، ۰۲:۲۰ ب.ظ | ۰ نظر

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره لزوم صیانت از کودکان در فضای مجازی گفت: متأسفانه در کشور ما به دلیل عدم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، ورود به اینترنت یعنی ورود به یک فضای بی در و پیکر؛ تنها راه‌حل مسئله را راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌دانم.

به گزارش تسنیم در دنیای همیشه متصل به اینترنت مغز کاربران در دام لذت‌جویی می‌افتد و ما مدام سعی می‌کنیم به طریقی محرک خارجی برای فعال کردن مدارهای لذت مغز خودمان پیدا کنیم که متأسفانه این موضوع در کودکان بسیار شدیدتر است.

این محرکها که به یاری فضای مجازی بسیار راحت‌تر، سریعتر و آسانتر می‌شود به آنان رسید، شامل اخبار و محتوای هیجان‌آور، سرگرمیهای خاص، متون تلگرام و اینستاگرام، محتوای پورنوگرافی و تصاویر بازیگران مشهور با پوششهای نامتعارف است و همین موضوع در صورت تکرار شدن می‌تواند بر روی میزان تمرکز انسان در مسائل مختلف تاثیر بسیار بگذارد.

این کاربران دیگر نمی‌توانند دقایق متمادی کتاب بخوانند یا روی یک کار دیگر تمرکز داشته باشند چون مغزشان برای پرش و از این سو به آن سو شدن پرورش پیدا کرده است به‌طوری‌که در سال گذشته طبق تحقیقی که انجام شد یکی از دلایل اصلی افت تحصیلی دانش‌آموزان کشور، استفاده نادرست از فضای سایبری بوده است.

با این همه، هیچ قانونی برای حفاظت و صیانت از کودکان در فضای مجازی وجود ندارد و کودکان آسیب زیادی را از این مسئله متحمل شده‌اند؛ بر همین اساس در گفتگویی با نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به این موضوع پرداختیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: موضوع فضای مجازی و کاربرانی که شرایط مختلف دارند و خدمات مختلفی باید به آنها ارائه شود, مسئله‌ای است که دنیا در برابر این قضیه برنامه‌ای کاملاً مشخص و مدون و عملیاتی دارد به عنوان مثال در برخی از کشورها هر کسی براساس کد کاربری خود از یک سری از خدمات ویژه و متناسب خود با توجه به شرایط و قوانین همان کشور همچنین تعریفی که نسبت به آن سن وجود دارد را استفاده می‌کند.

پژمانفر تصریح کرد: متأسفانه در کشور ما به دلیل عدم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، ورود به اینترنت یعنی ورود به یک فضای بی در و پیکر و بدون هیچ نوع راهنما به‌طوری که ممکن است انسان در آن فضاهای متفاوتی که می‌بیند گم شود و آسیبهای فراوانی ببیند؛ با این دید، امروز کودکان ما نیز گروهی هستند که متأسفانه جزء گروه‌های آسیب‌دیده از فضای مجازی قرار گرفته‌اند.

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی خاطر‌نشان کرد: من تنها راه‌حل مسئله را راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌دانم کما اینکه این موضوع در دنیا حل شده است؛ کره جنوبی به‌‌عنوان یکی از کشورهای بسیار پیشرفته در استفاده از فضای مجازی و خدمات متفاوتی که در دولت الکترونیک ارائه می‌شود و مردم استفاده می‌کنند، شبکه‌ای دارند به‌نام «شبکه کاکائو» که شبکه داخلی خودشان است و 93 درصد خدمات از طریق همین سرویس داخلی ارائه می‌شود و هفت درصد دیگر از شبکه اینترنت خارجی استفاده می‌کند.

وی تأکید کرد: امروز با وجود اینکه گزارشهایی ارائه می‌شود که بخشی از ترافیک اینترنت کشور داخلی است اما به‌دلیل اینکه ما زیرساختهای لازم را در کشور ایجاد نکرده‌ایم و چیزی به عنوان شبکه ملی اطلاعات نداریم متأسفانه صد درصد ترافیک ما ترافیک خارجی است و تولید پهنای باند هزینه‌های زیاد و گزافی را به مردم خود تحمیل می‌کنیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">