ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شیادان با راه انداختن بازی «کارت به کارت»، شیوه عجیبی را برای دستبرد به پول های خریداران و فروشندگان کالا در پیش گرفته اند.
به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، شگردهای کلاهبرداران اینترنتی در سایت های واسطه گری و به ویژه «دیوار» در حالی هر روز تغییر می کند که این بار شیادان شعبده باز با راه انداختن بازی «کارت به کارت»، شیوه عجیبی را برای دستبرد به پول های خریداران و فروشندگان کالا در پیش گرفته اند.

این ترفند حساب شده کلاهبرداران هنگامی با هوشیاری قاضی شعبه ۴۰۷ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد لو رفت که پرونده ای با عنوان کلاهبرداری شش میلیون تومانی روی میز مقام قضایی قرار گرفت.

شاکی پرونده که هنوز از ماجرای غیب شدن پول هایش در یک بازی «کارت به کارت» گیج بود و نمی دانست چگونه در دام کلاهبرداران شعبده باز افتاده است درباره این حادثه گفت: به دنبال خرید یک دستگاه خودرو بودم که به آگهی فروش خودرو با قیمت بسیار مناسبی در سایت دیوار برخورد کردم و بلافاصله با شماره تلفن آگهی دهنده تماس گرفتم فروشنده از من خواست اگر خریدار واقعی هستم مبلغ شش میلیون تومان به عنوان بیعانه به شماره کارت بانکی واریز کنم که برایم ارسال می شود.

من هم منتظر ماندم تا این که یک شماره کارت به تلفن همراهم پیامک شد و من برای آن که خودرو را از دست ندهم بی درنگ پول را به همان حساب کارت به کارت کردم! اما بعد از گذشت مدتی فروشنده خودرو مدعی شد که پولی دریافت نکرده است و دیگر تلفنش را هم پاسخ نداد!

با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع و احتمال وقوع کلاهبرداری، قاضی محمدرضا جعفری دستورات ویژه و محرمانه ای را برای کارآگاهان پلیس خراسان رضوی صادر کرد تا ماجرای واریز کارت به کارت پول ها را با دقت بررسی کنند.

این گونه بود که معمای غیب شدن پول های خریدار خودرو پیچیده تر شد چرا که ردیابی های پلیس نشان می داد خریدار مذکور پول ها را به حساب فردی ریخته است که او نیز همزمان یک دستگاه لپ تاپ را برای فروش در سایت دیوار آگهی کرده بود.

وقتی کارآگاهان این مرد را به اتهام کلاهبرداری دستگیر کردند او ادعا کرد: یک دستگاه لپ تاپ را که نیاز نداشتم برای فروش در سایت دیوار آگهی کردم تا این که مردی با من تماس گرفت و خریدار لپ تاپ شد او سپس از من خواست شماره کارتم را به شماره تلفنی ارسال کنم که در اختیارم می گذارد بعد هم شماره تلفنی را برایم فرستاد و من هم شماره کارتم را به همان شماره تلفن پیامک کردم.

چند دقیقه بعد شش میلیون تومان به حسابم واریز شد و خریدار در تماس بعدی وقتی از واریز پول مطمئن شد به من گفت که بقیه مبلغ را نیز به صورت نقدی هنگام تحویل لپ تاپ پرداخت می کند. وقتی نشانی منزلم را به او دادم ساعتی بعد به در منزلم آمد و با پرداخت بقیه پول، لپ تاپ را تحویل گرفت اما من نمی دانم پول لپ تاپ از چه حسابی و توسط چه کسی به شماره کارت من کارت به کارت شد!

قاضی باتجربه شعبه ۴۰۷ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد که با شنیدن اظهارات فروشنده لپ تاپ دریافته بود او بی گناه است و دخالتی در ماجرای  کلاهبرداری ندارد، بلافاصله دستور آزادی او را صادر کرد اما این ماجرا همچنان پیچیده تر می شد تا این که پرونده مشابه دیگری روی میز قاضی جعفری قرار گرفت.

محتویات این پرونده کلاهبرداری نیز نشان می داد که فردی یک دستگاه دوچرخه را در سایت دیوار به فروش گذاشته بود که مردی با او تماس گرفت و خریدار دوچرخه شد. فروشنده نیز به صورت تلفنی از خریدار دوچرخه خواست مبلغ ۳۵۰ هزار تومان بیعانه را به شماره حسابی واریز کند که برایش ارسال می کند!  اما پس از آن که خریدار دوچرخه پول ها را به شماره حسابی که برایش پیامک شده بود کارت به کارت کرد دیگر کسی پاسخ گوی تلفن نشد! بازپرس پرونده که چندی قبل با مطالعه دقیق و ریزبینی قضایی ماجرای قتل مرد 

۹ انگشتی را از لابه لای اوراق یک پرونده جعل و کلاهبرداری بیرون کشید، این بار نیز سطر به سطر این پرونده را زیر ذره بین هوش قضایی خود برد چرا که می دانست با یک شیوه پیچیده کلاهبرداری روبه رو شده است که بی شباهت به شعبده بازی کارت به کارت شیادان اینترنتی نیست! به همین دلیل و برای روشن شدن زوایای تاریک این ماجرا، دستور داد تا  صاحب حساب بانکی که پول خرید دوچرخه به حساب او  واریز شده است، دستگیر شود و مورد بازجویی قرار گیرد.

رصدهای اطلاعاتی پلیسی، کارآگاهان را به متصدی یک خواربارفروشی رساند که مبلغ ۳۵۰ هزار تومان به حساب وی کارت به  کارت شده بود!  اما متصدی فروشگاه مدعی شد چند روز قبل فردی برای خرید به فروشگاهم آمد و بیش از ۳۵۰ هزار تومان کالا خرید کرد او سپس از من خواست شماره کارتم را به شماره تلفنی پیامک کنم که او در اختیارم گذاشت.

من هم این کار را انجام دادم که دقایقی بعد مبلغ ۳۵۰ هزار تومان به حسابم واریز شد و مرد خریدار هم با پرداخت بقیه مبلغ به صورت نقدی از فروشگاه خارج شد درحالی که من او را نمی شناختم!

در حالی که بررسی های دقیق مقام قضایی در این پرونده با قطعات پازل به هم ریخته ادامه داشت ناگهان ریزبینی ها به نتیجه رسید و ماجرای غیب شدن پول ها در یک بازی کارت به کارت لو رفت. بررسی های دقیق قاضی محمدرضا جعفری بیانگر آن بود که کلاهبرداران برخی کالاها را به قیمت ارزان و وسوسه انگیز در سایت دیوار به فروش می گذارند و از سوی دیگر خریدار کالایی می شوند که همزمان در همان سایت توسط فرد دیگری به فروش گذاشته شده است.

وقتی خریدار با کلاهبردار تماس می گیرد او نیز از فروشنده کالای دیگر می خواهد تا شماره کارتش را برای خریدار کالای ارزان قیمت ارسال کند و به این ترتیب خریدار اول پول را به حساب فروشنده دوم واریز می کند و این گونه فروشنده قلابی بدون آن که سرنخی از خود برجای بگذارد به در منزل فروشنده واقعی (فروشنده دوم) می رود و کالا را با پرداخت بقیه وجه تحویل می گیرد و متواری می شود!  با لو رفتن این ماجرا مشخص شد که خریدار خودرو در واقع با ترفند فروشنده مبلغ شش میلیون تومان را به حساب فروشنده لپ تاپ ریخته بود بدون آن که بداند این شماره کارت مربوط به فرد دیگری است.

مرد کلاهبردار هم بعد از واریز وجه بلافاصله لپ تاپ را تحویل گرفته و باقی مانده پول را نیز نقدی پرداخت کرده بود. همچنین در بررسی های بیشتر مشخص شد که خریدار دوچرخه نیز پول را به شماره حساب متصدی فروشگاه خواربار ریخته و مرد کلاهبردار با پرداخت بقیه پول خرید از فروشگاه خارج شده است!

از سوی دیگر تحقیقات کارآگاهان که با دستورات خاص مقام قضایی برای دستگیری کلاهبرداران آغاز شده است نشان می دهد که این گونه کلاهبرداری ها با گوشی هایی با نام افراد دیگر و با نشانی های قلابی در حالی صورت می گیرد که از شهرهای دیگر کشور اقدام به کلاهبرداری با این شیوه می کنند.

در عین حال بررسی های بیشتر با لو رفتن شگرد کلاهبرداران درحالی ادامه دارد که چندین پرونده قضایی دیگر نیز با این شیوه در شعبه ۴۰۷ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد تشکیل شده است و ردیابی های پلیسی با راهنمایی و نظارت مستقیم مقام قضایی در مرحله جدیدی قرار دارد.

منبع: روزنامه خراسان

  • ۹۹/۰۹/۱۰

سایت دیوار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">