ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کارت هوشمند می‌سازیم و بعد دور می‌ریزیم؟

| دوشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۵، ۰۹:۴۳ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - مدتی است که موضوع کارت‌های هوشمند و اتفاقات منحصر به ایران را مورد رصد و واکاوی قرار داده‌ایم. در آخرین مورد به تعدد گسترده کارت‌های هوشمند در کشور پرداختیم که هزینه‌های خرید تجیهزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، نصب و پشتیبانی و سپس فراخوان اجباری مردم به هزینه برای دریافت هر یک از این کارت‌ها، موجب اتلاف منابع کشور و تحمیل زحمت و هزینه به مردم شده است.

جالب آنکه بعضا تا بیش از 95 درصد اطلاعات برخی از این کارت‌های هوشمند با یکدیگر یکسان است و برخی از این کارت‌های هوشمند نیز هنوز کاربرد متفاوتی با نوع قبلی خود یعنی "کارت‌های سنتی" ندارند.

این که چرا هر سازمان و نهادی مستقلا اقدام به ایجاد زیرساخت و هزینه موازی برای صدور این کارت‌ها می‌کند، موضوعی است که علی‌القاعده باید از سوی نهادهای فرادستی و نظارتی مورد بررسی قرار گیرد. اما آنچه مسلم است تاکنون که جلوی صدور هیچ یک از این کارت‌های متعدد هوشمند گرفته نشده است.

اما سرانجام پاسخ به بخشی از ابهامات هفته گذشته اما از جایی بیرون زد و معاون انفورماتیک سازمان ثبت احوال کشور به عنوان مجری کارت ملی هوشمند (که البته به این طرح نیز انتقاداتی داشته و داریم) این گونه پاسخ داد که: «عمده هزینه اصلی کارت هوشمند ملی به تراشه داخل آن بر می‌گردد اما در مجموع این کارت رفته رفته در آینده در خدمات‌دهی در فضای دولت الکترونیکی نقش اصلی خواهد داشت و باعث حذف "بسیاری از کارت‌های موازی" خواهد شد.»! (خبرگزاری صدا و سیما)

حالا پرسش اینجاست که این خواست سازمان ثبت احوال است یا یک برنامه فراسازمانی و ملی برای حذف بسیاری از کارت‌های موازی؟ اگر خواست سازمان ثبت احوال است که تجربه‌اش را داریم و ره به جایی نخواهد برد و مصداق آن وجود دفاتر خدمات الکترونیکی شهر، دفاتر پلیس+10، دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی، دفاتر امورمشترکان و غیره در کنار وجود دفاتر پیشخوان دولت الکترونیکی است.

اما اگر این موضوع بخشی از یک برنامه مدون ملی است، این پرسش مطرح می‌شود که پس چرا هر روز یک نهاد هزینه کرده و یک کارت هوشمند جدید صادر می‌کند و مردم هم برای محروم نشدن از دریافت یکسری خدمات، ملزم به دریافت می‌شوند. به عبارت دیگر یعنی ما هزینه می‌کنیم، کارت هوشمند موازی می‌سازیم که در آینده همه را کنار گذاشته و دور بریزیم؟!

اگر واقعا برنامه ملی برای کارت هوشمند داریم خب پس چرا تا زمان تحقق و عملیاتی شدن آن هیچ‌کس مانع صدور "بسیاری از کارت‌های موازی" نمی‌شود؟ (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">