ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

علی شمیرانی - با توجه به مشکلات موجود و قدیمی در شبکه تلفن همراه، شرکت مخابرات ایران باید در نظام تعرفه‌ای مکالمات تلفن همراه تجدیدنظر کرده و نسبت به تطبیق این تعرفه با واقعیت اقدام کند.

کارشناسان معتقدند مشکلات موجود در شبکه تلفن همراه هزینه‌های متعدد و گاه غیرقابل اندازه‌گیری را به مشترکان این وسیله ارتباطی وارد می‌کند که این موضوع پس از گذشت قریب به یک دهه ‌باید با تجدیدنظر مخابرات در نرخ این مکالمات همراه شود.

یک کارشناس مخابرات با اشاره به دریافت هزینه‌های اضافی مخابرات از مردم گفت: در حال حاضر شبکه تلفن همراه دارای مشکلاتی است که این مشکلات به شکل یک‌طرفه هزینه‌های زیادی را به مردم تحمیل کرده است.

این کارشناس که خواستار عدم ذکر نام خود شد، گفت: برای مثال مردم در بسیاری از مواقع قبل از آنکه موفق به مکالمه شوند باید هزینه آن را پرداخت کنند و یا حتی برای انجام یک مکالمه گاه مجبور به جابه‌جایی‌های فیزیکی زیادی هستند که این مسأله وقت و انرژی زیادی از کاربران می‌گیرد.

وی با تشریح مشکلات دیگر شبکه تلفن همراه گفت: مورد دیگری نیز که به کرات در شبکه تلفن همراه در حال رخ دادن است به تکرار صحبت‌ها مربوط می‌شود. برای مثال گاه تنها دو دقیقه از یک تماس 5دقیقه‌ای مفید است که این به علت اشکال در شبکه و لزوم تکرار چندباره جملات از سوی مشترکان است؛ لذا این مشکل نیز هزینه‌ای است که به مردم تحمیل می‌شود.

وی قطع‌های مکرر تلفن همراه و لزوم صرف انرژی، زمان و جابه‌جایی‌های متعدد جهت برقراری ارتباط مجدد را از دیگر مشکلات و هزینه‌های وارد شده به مردم دانست و گفت: برای مثال اگر شما ریز گزارش مکالمات خود را دریافت کنید متوجه خواهید شد که گاه مکالمات 10 تا حتی 5 ثانیه نیز در هزینه‌های پرداختی شما محاسبه شده است، در حالی که این قبیل تماس‌های کوتاه عمدتاً تماس‌های ناموفقی هستند که به علت مشکلات شبکه یا صدا نمی‌رود یا صدا نمی‌رسد.

به گفته این کارشناس مخابرات، گذشته از تمام این موارد درگیری عصبی مردم نیز موضوع دیگری است که به این راحتی‌ها قابل ارزیابی نیست.

وی با اشاره به این که میزان خسارتی که از بابت این مشکلات به مردم وارد می‌شود مشخص نیست، افزود: مخابرات خود باید این مشکلات را بررسی و نتیجه را به مردم اعلام کند.

این کارشناس در پایان گفت: بابت همین مشکلات که سالها لاینحل باقی مانده مخابرات باید در نظام تعرفه‌ای خود تجدیدنظر کرده و نسبت به کاهش آنها اقدام نماید.
مخابرات می‌تواند نرخ‌های خود را کاهش دهد

در همین رابطه دکتر محمدرضا میرزایی استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی نیز با اشاره به اینکه مخابرات به علت مشکلاتی که دارد باید در نرخ‌های خود تجدیدنظر کند گفت: البته تبدیل شاخص‌های کیفی به شاخص‌های کمی مشکل است و در حالی که مخابرات هنوز درگیر مسائل شاخص‌های کمی است پرداختن به مسائل کیفی شاید دور از دسترس به نظر برسد ولی شدنی است.

وی با اشاره به وجود استانداردهای مکالمه در دنیا گفت: مخابرات باید نسبت به قاعده‌مند کردن نظام تعرفه‌ای خود اقدامات سریع به عمل آورد. مثلاً در مورد تماس‌های ناموفق، مخابرات می‌تواند مکالمات زیر 15 ثانیه را شارژ نکند یا حتی نرخ مکالمات مشترکانی را که بیشتر از بقیه از تلفن همراه استفاده می‌کنند را از سایرین تفکیک کند.

وی در پایان گفت: ایده تجدیدنظر مخابرات در نرخ مکالمات تلفن همراه ایده مناسب و عملیاتی است ولی در این میان باید زیان مخابرات به عنوان یکی از محل‌های کسب درآمد دولت نیز مدنظر قرار گرفته و محاسبه شود.

  • ۸۴/۰۷/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">