ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی اروپا اعلام کرد: طبق تحقیقات جدید، سرمایه‌گذاری وسیع برای تجهیز مدارس به کامپیوتر تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر یادگیری و آموزش دانش‌آموزان ندارد.

این سازمان حتی معتقد است در نظام‌های آموزشی که از کامپیوتر زیاد استفاده می‌شود نتایج تحصیلی دانش‌آموزان ضعیف‌تر است.

برای این تحقیق، سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی اروپا نتایج تست‌بین‌المللی «پیزا» را در کشورهای مختلف با میزان استفاده از کامپیوتر و اینترنت در مدارس مقایسه کرده است.

این مقایسه نشان داد در نظام‌های آموزشی که سرمایه‌گذاری وسیعی در تکنولوژی اطلاع رسانی و ارتباطات شده، نتیجه امتحان پیزا در دروس ریاضی و علوم و مهارت‌های خواندن هیچ برتری "قابل ملاحظه‌ای" در قیاس با کشورهای دیگر ندارد. تست ارزشیابی بین‌المللی دانش‌آموزان (پیزا) را سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی اروپا برای ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان 15 ساله طراحی کرده و از نظر ریاضی، مهارت‌های حل مسئله و دانش اقتصادی آنها را ارزیابی می‌کند. این تست به رایگان و آنلاین در دسترس است. این تست که در بیش از 70 کشور دنیا استفاده می‌شود، مهارت‌های دیجیتال را هم می‌سنجد.

به گزارش بی‌بی‌سی، «آندریاس شلایخر»، مدیر آموزش سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی اروپا می‌گوید که تجهیز مدارس به کامپیوتر امید کاذبی ایجاد کرده و بهترین نظام‌های آموزشی دنیا از جمله در شرق آسیا، درباره استفاده از تکنولوژی در سر کلاس بسیار محتاط بوده‌اند.

بنابر این گزارش، وضعیت تحصیلی شاگردانی که از تبلت و کامپیوتر زیاد استفاده می‌کنند اغلب بدتر از شاگردانی که به میزان معتدلی از آن استفاده می‌کنند. در واقع در کشورهایی که بیشتر دانش‌آموزان بیشتر اوقات در مدرسه از اینترنت استفاده می‌کنند وضعیت تحصیلی بهبود نداشته است. برای مثال سه کشور استرالیا، سوئد و نیوزیلند شاهد افت قابل ملاحظه و سه کشور اسپانیا، نروژ و دانمارک شاهد رکود بوده‌اند.

بهترین نتایج در کشورهایی بوده که از اینترنت کمترین استفاده در مدرسه شده و شامل ژاپن، کره جنوبی و هنگ‌کنگ هستند. مثلا در سنگاپور استفاده معتدلی از تکنولوژی در مدارس می‌شود اما این کشور از نظر مهارت‌های دیجیتال در دنیا جزء بهترین‌هاست.

شلایخر می‌گوید که یکی از ناامیدکننده‌ترین یافته‌های این بررسی این است که استفاده از تکنولوژی نه تنها شکاف اقتصادی-اجتماعی بین دانش آموزان را کاهش نداده بلکه آن را تشدید هم کرده است.

به گزارش ایسنا وی همچنین هشدار داد که استفاده از اینترنت در مدارس باعث می‌شود دانش آموزان به جای کار روی تکالیف، جواب‌ها را از اینترنت به دست آورند و در واقع تکالیف خود را جعل کنند.

با این حال شلایخر می‌گوید که نتایج این بررسی نباید بدل به توجیهی برای عدم استفاده از تکنولوژی در مدارس شود. از سوی دیگر برخی در نتایج این بررسی اظهار تردید کرده‌اند و می‌گویند که وقتی این تکنولوژی استفاده چنین گسترده‌ای در جامعه دارد نمی توان آن را از مدرسه دور کرد و مدارس باید در این زمینه پیشتاز باشند.

اما برخی نیز معتقدند آشنایی با تکنولوژی‌های پیشرفته در نظام آموزشی باعث می‌شود دانش‌آموزان با مهارت‌هایی فارغ‌التحصیل شوند که جامعه هنوز نتوانسته برایش بازار کار کافی ایجاد کند و این شاگردان برای ورود به بازار کار با مشکل روبرو می‌شوند.

  • ۹۴/۰۶/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">