ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عضو شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: از زمان اجرای طرح ساماندهی کانال های تلگرامی بالای پنج هزار کاربرتاکنون بیش از 10 هزار کانال در سامانه ویژه ثبت نام کرده اند.

سید مرتضی موسویان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به بند اول مصوبه جلسه سی و چهارم شورای عالی فضای مجازی در تاریخ ششم آذر 95 با موضوع «انتشار انبوه محتوا در شبکه های اجتماعی و نیز در راستای صیانت از حقوق شهروندی و مالکیت معنوی دارندگان محتوای دیجیتال در فضای مجازی» یادآور شد: در این مصوبه، تاکید شد که تمامی صاحبان کانال و خدمات مشابه آن در تلگرام و دیگر شبکه های اجتماعی فعال در کشور که بیش از پنج هزار عضو یا دنبال کننده دارند حداکثر ظرف مدت یک ماه نسبت به ثبت در سامانۀ تعیین شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشانی های www.samandehi.ir و www.saramad.ir اقدام کنند.
وی افزود: همچنین تاکید شده بود که با توجه به این مصوبه پس از انقضای مهلت تعیین شده، فعالیت کانال­ها و خدمات مشابه ثبت نشده، غیرقانونی خواهد بود.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به حضور 460 میلیون نفر استفاده کننده از کانالهای تلگرامی فارسی زبان اشاره کرد و گفت: از 10 هزار کانال ثبت نام کننده در سامانه های معرفی شده از طرف وزارت ارشاد، تنها نزدیک به هفت هزار و پانصد کانال، تولید کننده و مابقی بازنشر دهنده هستند.
موسویان خاطرنشان کرد: با راه اندازی سامانه احراز هویت، منافع مردم در نظر گرفته شد چرا که اگر کالا یا سرویسی را از طریق کانال ها دریافت می کنند باید بدانند چه کسی این کالا و خدمات را عرضه می کند و اگر مشکلی پیش آمد، بتوانند شکایت کرده و حق و حقوق از دست رفته و پایمال شده خود را احیا کنند.
رئیس مرکز رسانه های دیجیتال ادامه داد: در این طرح علاوه بر ساماندهی توسط وزارت ارشاد، موضوع نظارت را بر عهده خود مردم گذاشتیم چرا که اعتقاد داریم در فضای مجازی محتوا و تجارت کالا بدون واسطه انجام می شود؛ مردم بهترین ناظران هستند و می توانند در این زمینه به دولت کمک کنند تا کانال های کلاهبردار و ناهنجار شناسایی شوند.
به گفته وی همچنین مردم می توانند با مراجعه به لینک و کد کانال، تقلبی بودن کانال و کانال های دارای محتوای ناهنجار اجتماعی و کلاهبرداری را تشخیص دهند و گزارش کنند تا موضوع پیگیری شود.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد هدف از این نوع برخورد را کم کردن تهدیدها و دغدغه ها و از طرفی تولید محتوای خوب و سالم عنوان کرد که باعث خواهد شد به میزان زیادی از تولید محتواهای غیرواقعی جلوگیری شده و یا تا حد قابل توجهی کاهش یابد.
عضو شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: اکنون حدود 44 هزار سایت دارای نشان اعتماد ملی و لوگو بوده و مردم می توانند اطمینان داشته باشند که سایت ها و دارندگان آنها مشخص و تمامی نرم افزارهای ثبت شده در وزارت ارشاد دارای شامد بوده و قابل رهگیری هستند.
موسویان در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بر پیگیری و اقدام سریع و جدی این مصوبه توسط این مرکز تاکید داشته و دارند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه ای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آماری از شمار مراجعه کنندگان برای ثبت کانالهای تلگرامی افزود: از این تعداد 10 هزار کانال ثبت نام کرده، حدود سه هزار و 626 کانال ( 23 درصد) خبری، حدود سه هزار و 492 کانال (22 درصد) آموزشی، حدود سه هزار و 389 کانال (21 درصد) ارائه خدمات، حدود دو هزار و 59 کانال (13 درصد) سرگرمی، حدود دو هزار و 898 کانال (18 درصد) تبلیغاتی و حدود 3 درصد نیز بدون ذکر زمینه فعالیت، بوده اند.
موسویان ادامه داد: موضوعات فعالیت کانال ها نیز با عناوین سیاسی- اجتماعی با دو هزار و 205 مورد، فرهنگی - هنری سه هزار و 901 مورد، علمی- فناوری با دو هزار و 891 مورد، اقتصاد مالی با سه هزار و 292 مورد، معارف اسلامی 950 مورد و حدود 434 مورد نیز بدون ذکر نام حوزه فعالیت، ثبت شده اند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تاکید کرد: از این پس، تمامی تسهیلات و امور حمایتی، خدماتی، پشتیبانی و صدور مجوز این مرکز تنها شامل حال سایت ها و کانال های ثبت شده و دارای شناسنامه و شامد خواهد بود.
موسویان با بیان اینکه کانال های ثبت نامی در فرآیند ارزیابی برای انتخاب کانال برتر نیز مدنظر قرار می گیرند، گفت: امور تبلیغاتی و کمک برای ثبت موسسات نیز خارج از مسیر تشریفات اداری برای اینگونه کانال ها در نظر گرفته می شود.
به گزارش ایرنا، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، چند ماه قبل و در زمستان 95 اعلام کرد که بین 150 تا 160 هزار کانال تلگرامی به زبان فارسی داریم که 11هزار مورد از این کانال‌ها بالای پنج هزار عضو دارند.

نظرات  (۱)

موسویان عضو شورای عالی فضای مجازی نیست
پاسخ:
علی جان من هم تعجب کردم اما خب وقتی ایرنا این خبر رو به این شکل کار میکنه و بعد هم نه از طرف آقای موسویان و نه خود خبرگزاری ایرنا اصلاح نمی‌شه، حق بده که من هم به شک بیفتم شاید حکمی گرفته و ما بی‌خبریم :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">