ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کاهش تعرفه اینترنت در سال آینده

| شنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۸۵، ۱۲:۲۸ ب.ظ | ۰ نظر

معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با اشاره به این که برای افزایش دسترسی به اینترنت در کشور به دنبال کاهش تعرفه‌های اینترنت هستیم،‌ گفت: در حال بررسی این موضوع هستیم که تعرفه‌ی اینترنت برای سال آینده کاهش پیدا کند، تا تمایل مردم برای بهره‌برداری از اینترنت در مصارف خانگی، صنعتی و تجاری افزایش یابد.

وفا غفاریان - رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران - در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ در جمع‌بندی فعالیت‌های مخابرات در سال 85 اظهار کرد: امسال برنامه‌های مخابرات بر چند محور عمده مانند به‌روزرسانی وضعیت تلفن ثابت، افزایش ضریب نفوذ تلفن‌ همراه و کاهش قیمت سیم‌کارت در بازار، توسعه‌ی اینترنت و فراهم کردن زمینه‌ی خصوصی سازی شرکت‌های مخابراتی متمرکز شده بود که تا حدود بسیاری تحقق یافت.
بسیج روستایی در تلفن ثابت در سال آینده شکل می‌گیرد
او در حوزه‌ی تلفن ثابت خاطر نشان کرد:‌ به روزرسانی تلفن ثابت یکی از اهداف مهم مخابرات است تا دیگر متقاضی در نوبت دریافت تلفن باقی نماند و بتواند حداقل در مدت کوتاهی کمتر از یک هفته تلفن خود را دریافت کند.

غفاریان با اشاره این که به روزرسانی تلفن ثابت در طول برنامه‌ی چهارم توسعه پیش بینی شده است و در آخر سال 88 این امر باید به طور کامل اتفاق بیفتد، گفت:‌ این موضوع برای مخابرات بسیار مهم بود،‌ از این‌ رو امسال سرعت بیشتری در به روزرسانی تلفن ثابت انجام دادیم که در حال حاضر بیست و شش استان به وضعیت صددرصد به‌ روزرسانی رسیده‌اند و چهار استان نیز در وضعیت بالای 95 درصد به روزرسانی قرار دارند.

او افزود:‌ بر این اساس از تعداد 1016 شهر کشور در 1007 شهر آن واگذاری تلفن ثابت به روز انجام می‌گیرد و تنها 9 شهر باقی مانده است که آن هم تنها برخی از مراکز در این شهرها به روز نیستند، به طور مثال در شهر تهران تنها یک مرکز مخابراتی (شهید کلانتری) به روز نیست و سایر مراکز آن به روز هستند که امیدواریم به روزرسانی تمام مراکز مخابراتی کشور در اوایل سال 86 تحقق پیدا کند.

معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، با اشاره به این که سال آینده، بسیج روستایی در تلفن ثابت ایجاد خواهد شد، گفت:‌ در کشور در حدود 68 هزار روستا وجود دارد که 51 هزار روستا دسترسی به تلفن و ارتباطات دارند، اما 17 هزار روستای آن بدون پوشش مخابراتی باقی مانده‌اند.

غفاریان با بیان ‌اینکه هر سال به طور متوسط در حدود سه هزار و 500 روستا به شبکه‌ی ارتباطی متصل می‌شوند، تصریح کرد: در تلاشیم هر چه زودتر روستاهای بدون پوشش به شبکه‌ی مخابرات متصل شوند بنابراین برنامه‌ریزی انجام داده‌ایم تا در طی دو سال یعنی در سا‌ل‌های 86 و 87 تمام روستاهای باقی مانده بالای 50 خانوار را به شبکه‌ی ارتباطی متصل کنیم.
ضریب نفوذ تلفن همراه از 12 درصد، امسال به 24درصد رسید
رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران با اشاره به این که توسعه‌ی شبکه‌ی تلفن همراه از دیگر برنامه‌های مخابرات در سال 85 بود، گفت: امسال در مجموع مشترکان سه اپراتور یعنی اپراتور اول (ارتباطات سیار)، اپراتور دوم (ایرانسل) و تالیا به ضریب نفوذ 24 درصد رسیده‌ایم که این ضریب نفوذ نسبت به سال گذشته‌ جهش بسیار بزرگی است و امیدواریم با واگذاری‌های که تا خرداد سال آینده انجام می‌گیرد،‌ به ضریب نفوذ 27 درصد برسیم که این ضریب نفوذ نسبت به 12 درصد سال گذشته بسیار مطلوب است اما نسبت به ضریب نفوذ تلفن همراه در منطقه و دنیا عقب هستیم.

وی با اشاره به این که یکی از نتایج مثبت در حوزه‌ی تلفن همراه شکسته شدن قیمت سیم‌کارت در بازار و از بین رفتن واسطه‌گری در این عرصه بود، تصریح کرد:‌ این امر امروز محقق شده است، چرا که در هیچ زمانی این تعداد سیم‌کارت آن هم دارای تنوع برای اقشار مختلف جامعه قابل دسترس نبود، این موضوع برای مخابرات بسیار ارزشمند است، چراکه سبب می‌شود ضریب نفوذ تلفن همراه افزایش پیدا کند تا به آنچه در برنامه‌ی چهارم توسعه پیش بینی شده هرچه سریع‌تر برسیم.
تمام سیم‌کارت‌های دایمی ‌و اعتباری ارتباطات سیار تا خرداد ‌86 واگذار می‌شود
غفاریان با بیان‌ این که امسال در حدود دو میلیون و ‌750 هزار سیم‌کارت تلفن‌ همراه دولتی ثبت‌نام شده است گفت: از این تعداد دو میلیون و ‌116 هزار سیم‌کارت اعتباری و ‌634 هزار سیم‌کارت دائمی ‌بوده است که در حال حاضر واگذاری سیم‌کارت دایمی ‌در هفت استان تهران، زنجان، قزوین، سمنان، ایلام، اردبیل و آذربایجان غربی به اتمام رسیده است همچنین واگذاری سیم‌کارت‌های دایمی ‌9 استان دیگر نیز آغاز شده و تا پایان امسال تمام خواهد شد.

رییس هیات‌مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران با تاکید بر این که امیدواریم تمام سیم‌کارت‌های دایمی ‌و اعتباری ارتباطات سیار تا خرداد ‌86 واگذار شود، خاطر نشان کرد: سیم‌کارت‌های اعتباری ثبت‌نام شده از سال آینده واگذار می‌شوند اما در بعضی از استان‌ها مانند تهران و هرمزگان به دلیل این که حجم ثبت نام بالا بوده است، قرعه کشی انجام خواهیم داد، همچنین متقاضیان برای دریافت این سیم‌کارت‌ها باید به دفاتر خدمات ارتباطی مراجعه کنند.
پیش بینی می‌کنیم در سال آینده بازار سیم‌کارت با افزایش تقاضا مواجه شود
رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران درباره‌ی این که آیا ثبت‌نام سیم‌کارت‌ تلفن همراه دولتی در بهمن‌ماه امسال آخرین ثبت‌نام شرکت ارتباطات سیار بود، ‌تصریح کرد: این موضوع به رفتار تقاضای بازار بستگی دارد، اگر این رفتار مانند رفتار ثبت‌نام سیم‌کارت در بهمن ماه امسال باشد، دیگر نیازی به ثبت‌نام نیست و به طور طبیعی باید به سمت به روز رسانی در حوزه‌ی تلفن همراه حرکت کنیم.

او افزود: اما برداشت ما این نیست که این رفتار طبیعی باشد،‌ چرا که ضریب نفوذ 24 درصد برای کشور ما بسیار پایین بوده و شایسته آن نیست. شاید بتوان گفت بازار سیم‌کارت تلفن همراه در پایان امسال در حالت تامل و صبر قرار داشت، از این رو این پیش بینی را داریم در سال آینده بازار سیم‌کارت تلفن همراه از نظر تقاضا افزایش داشته باشد.

غفاریان خاطر نشان کرد: اگر این پیش بینی درست از آب درآید و تقاضا افزایش پیدا کند به طور طبیعی ثبت‌نام خواهیم داشت، اما اگر این رفتار مانند ثبت‌نام بهمن‌ماه امسال باشد به سمت به روزرسانی حرکت می‌کنیم اما این امر بعید به نظر می‌رسد که با ضریب نفوذ 24 درصد کشش بازار متوقف شود.
اپراتور اول، سال‌ آینده سرویس GPRS ارایه می‌کند
او درباره‌ی اینکه چه زمانی اپراتور اول خدمات ارزش افزوده‌ مانند دسترسی به اینترنت و MMS را ارایه می‌کند، گفت: با توجه به رقابتی شدن بازار تلفن همراه و ورود اپراتورهای خصوصی در این حوزه و ارایه‌ی سرویس‌های GPRS توسط ایرانسل که امکان دسترسی به اینترنت و ارسال و دریافت صوت، تصویر و دیتا را به مشترک می‌دهد، از این رو دیگر تامل در این عرصه معنی ندارد، بنابراین باید شرکت ارتباطات سیار هر چه سریعتر در این زمینه اقدام کند، چرا که ارایه نکردن این خدمات سبب می‌شود مشترکان به سمت اپراتورهای دیگر بروند، در واقع لختی در بازار تلفن همراه کشور معنی ندارد و اگر اپراتوری از فرصت استفاده نکند به طور قطع رقیب استفاده خواهد کرد. بنابراین اپراتور اول در تلاش است تا سال‌ آینده سرویس‌های GPRS را به مشترکان خود ارایه کند.
رقابتی شدن حوزه‌ی تلفن همراه از تحولات ارزشمند مخابرات در سال 85
وی هدف عمده‌ی شرکت مخابرات ایران و وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات را ایجاد فضای رقابتی در این حوزه دانست و گفت: در حقیقت رقابتی شدن حوزه‌ی تلفن همراه از جمله تحولات ارزشمند امسال است که باید آن را به فال نیک گرفت، از این رو، ورود اپراتور سوم در سال 87 این فضا را تشدید خواهد کرد و به جای این که مردم برای دریافت سیم‌کارت در صف بایستند، این اپراتورها هستند که تمام تلاش خود را برای فروش سیم‌کارت با خدمات ویژه و هزینه‌های مناسب خواهند کرد.
نتوانستیم‌ به وعده‌ی استاندارد کردن تمام بزرگراه‌های تهران عمل کنیم
رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران، درباره‌ی بهینه‌سازی کیفیت آنتن‌دهی تلفن همراه در تهران گفت: بهینه‌سازی شبکه‌ی تلفن همراه شهر تهران با پیچیدگی عمیقی در طراحی مواجه است، اما با توجه به این که مشکل و روش رفع آن شناسایی شده است، در روند بهبود قرار داریم و هر روز با وضعیت بهتری مواجهیم.

او افزود: در حال حاضر 39 بزرگراه به طور کامل اصلاح شده و به وضعیت استاندارد رسیده است، اما هشت بزرگراه باقی مانده است که البته قول داده بودیم تا پایان سال این کار محقق شود، اما میسر نشد. همچنین از 116خیابان‌ اصلی نیز در حدود 92 خیابان به استاندارد کامل رسیده است، 13 خیابان نزدیک به استاندارد است و تنها یک نقطه‌ی کور دارند و 11 خیابان نیز هنوز استاندارد نشده‌اند که امیدواریم سال آینده این کار به پایان برسد تا به استاندارد‌سازی خیابان‌ها فرعی برسیم.
در مورد وضعیت تالیا سال آینده تصمیم‌گیری خواهیم کرد
رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران، درباره‌ی وضعیت سیم‌کارت‌های اعتباری تالیا که پیمانکار شرکت مخابرات ایران است، گفت: تالیا متعهد شده بود تا پایان امسال مشترکان خود را به دو میلیون برساند و در 248 شهر پوشش داشته باشد، اما این کار علی‌رغم تلاشی که تالیا انجام داد تحقق پیدا نکرد و حتی به یک میلیون مشترک نیز نرسیده است.

او افزود: در جلسه‌ی اخیری که با حضور وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و مدیر عامل مجتمع صنعتی رفسنجان داشته‌ایم،‌ قرار شد کمک‌های لازم به تالیا برای جبران عقب ماندگی انجام گیرد،‌ چرا که آن‌ها پیمانکار مخابرات هستند و خدمات ارتباطی به مردم می‌دهند و باید از آن‌ها حمایت شود، اما از سوی دیگر با توجه به این که تالیا به تعهدات به خود عمل نکرده و همان طور که در قرارداد پیش‌بینی شده است، جریمه‌ی آن به قوت خود باقی است و به آن رسیدگی می‌شود. اما ما با یک توازن معقول با تالیا پیش می‌رویم و تا جایی که می‌شود کمک‌ و حمایت‌ لازم را از آن به عمل می‌آوریم تا مشترکان آن بتوانند از خدمات مطلوب برخوردار شوند.
تالیا هنوز موافقت نهایی از بین بردن محدودیت زمانی سیم‌کارت‌هایش را اعلام نکرده است
او افزود: در سال 86 در مورد وضعیت تالیا تصمیم‌گیری خواهیم کرد، یکسری موارد را نیز به سازمان تنظیم مقررات اعلام کرده‌ایم تا سال آینده به آن رسیدگی شود. همچنین تالیا هنوز در خصوص از بین بردن محدودیت زمانی سیم‌کارت‌های خود و کاهش تعرفه‌ها پیشنهاد مشخصی را به شرکت مخابرات ایران اعلام نکرده است و تنها نامه‌ای برای قابل بررسی بودن این موضوع به ما ارسال کرده و موافقت نهایی برای از بین بردن محدودیت زمانی سیم‌کارت‌های خود را عنوان نکرده است.
میزان استفاده از اینترنت در کشور امسال 3/2 افزایش یافت
معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات یکی دیگر از محورهای فعالیت مخابرات را توسعه‌ی اینترنت در سال 85 عنوان کرد و گفت: در ابتدای سال گذشته تنها 10 لینک ورودی به کشور داشتیم که هر لینک 155 مگابیت بر ثانیه است اما در حال حاضر این تعداد به 23 لینک رسیده است و تمام آن‌ها زیر بار هستند و این امر سبب شده میزان استفاده اینترنت در کشور امسال 3/2 افزایش پیدا کند.
آغاز عملیات اجرایی واگذاری شرکت‌های مخابراتی به بخش خصوصی در سال 86
رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران برنامه‌ی اصلی سال آینده‌ی مخابرات را خصوصی‌سازی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در هفته‌های گذشته چارچوب واگذاری شرکت‌های مخابراتی به بخش خصوصی توسط هیات دولت ابلاغ شد که حاوی نکات حائز اهمیت بود و تا حدودی روند خصوصی سازی در مخابرات را شفاف کرد.

او افزود: نکته‌ی اول این است که 33 شرکت مخابراتی به طور یکپارچه در قالب شرکت مخابرات ایران واگذار می‌شوند که این امر کار واگذاری سهام به مردم را بسیار سریع و تسهیل می‌کند. از سوی دیگر انسجام و یکپارچگی آن‌ها حفظ می‌شود و مشترکانی که از این شرکت‌ها خدمات می‌گیرند، احساس نخواهند کرد که اتفاقی در این حوزه رخ داده است.

او افزود:‌ اما نکته‌ی دوم تبدیل ودایع مشترکان تلفن ثابت و همراه به سهام است،‌ چرا که این امر سبب می‌شود ودیعه مشترک که راکد در مخابرات به امانت باقی مانده است، وارد بازار بورس شود و به آن سود تعلق گیرد و در واقع مشترک در سود عملیاتی مخابرات شریک خواهد شد، ضمن آن که سهام آن افزایش قیمت پیدا می‌کند، بنابراین در کنار سهم عدالت،‌ سهامی‌ که در بورس عرضه می‌شود و سهام مخابرات بخشی نیز به مشترکان مخابرات که تامین‌کننده‌ی در‌آمدهای مخابرات هستند، اختصاص داده شد.

او افزود: نکته‌ی سوم این است که این با توجه به این که در اصل 44 تاکید شده شبکه‌های مادر تخصصی در مجموعه‌ی دولتی باقی بماند، بنابراین شرکت ارتباطات زیرساخت به سازمان ارتباطات زیرساخت تبدیل می‌شود و در وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات باقی می‌ماند.

رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران، خاطر نشان کرد: اما نکته مهم در رابطه با وضعیت کارکنان شرکت‌های مخابراتی است، با توجه به این که منطق شرکت‌های خصوصی سودآوری و کاهش هزینه است این دغدغه وجود داشت که این فشار بر روی کارکنان تحمیل نشود، بنابراین با توجه به این که کارکنان سرمایه مخابرات هستند، از هیات وزیران خواستیم در این ابلاغیه تاکید کند کلیه‌ی تعهداتی که شرکت مخابرات ایران امروز به کارکنان خود مانند حقوق، بیمه و بازنشستگی را دارد، شرکت خصوصی مذکور نیز این تعهد را داشته باشد که در این ابلاغیه ذکر شده است.

او افزود: چارچوب کاری و برنامه اجرایی خصوصی سازی در مخابرات مشخص شده است و امیدواریم در سال 86 وارد عملیات اجرایی شویم و سهام این 33 شرکت به همان ترتیب که پیش بینی شده به بخش خصوصی و تعاونی واگذار شود که به نظر می‌آید مخابرات در این زمینه در کشور پیشتاز بوده است.
مشترکان در روز اول سال از حجم مکالمات خود بکاهند تا شبکه مختل نشود
وفا غفاریان در پایان درباره‌ی تمهیدات مخابرات در ایام نوروز خاطر نشان کرد: با توجه به این که سال گذشته در مناطق مهمان‌پذیر کشور مانند مناطق شمالی،‌ یا استان‌های اصفهان و شیراز با یک بحران در حوزه‌ی تلفن همره مواجه شدیم، در اواسط امسال برنامه‌های ویژه‌ای برای شهرهای مهمان پذیر مانند مناطق شمالی، اصفهان، و شیراز اجرا کردیم که تجهیزات لازم در بخش سوئیچ، لینک‌های ارتباطی و رادیویی و BTS نصب شده است از این رو امیدواریم برای نوروز امسال مشکلی برای مشترکان به وجود نیآید،‌ البته در روز اول و دوم به طور طبیعی به دلیل افزایش حجم تماس‌ها اختلالات عادی است اما در روزهای بعدی نباید این اتفاقات رخ دهد. از این رو توصیه ما به مشترکان در روز اول سال این است که از حجم مکالمات خود بکاهند تا شبکه به یکباره مختل نشود.

  • ۸۵/۱۲/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">