ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کتاب درسی الکترونیکی تولید می‌شود

| شنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۷ ق.ظ | ۰ نظر

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه به دنبال فروپاشی سلطنت کتاب‌های درسی هستیم، گفت: این فرایند آغاز شده است و به معنای آن نیست که کتاب درسی نداشته باشیم، بلکه نقش کتاب‌های درسی تغییر کرده و برنامه‌محور می‌شود و به سمت چند تألیفی و چندرسانه‌ای شدن کتب درسی حرکت می‌کنیم.

تورانی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اقداماتی که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در راستای سند تحول بنیادین انجام شده است، اظهار کرد: تدوین سند برنامه درسی ملی که اولین سند زیرنظام‌های شش‌گانه سند تحول است در این راستاست که به تصویب رسید و برای اجرا ابلاغ شد و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مکلف شد بنا به دستور حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر وقت آموزش و پرورش، پروژه ۳-۳-۶ را اجرا کند.

وی ادامه داد: بر اساس این پروژه، پایه ششم ابتدایی ایجاد شد و دوره ابتدایی ۶ سال و دوره متوسطه نیز ۶ سال تعریف شد و به دنبال آن کتاب‌های درسی هم بایدجدیدالتألیف می‌شد پس مؤلفان در یک پروژه نفس‌گیر و با عجله، شروع به تألیف کتب درسی کردند و در ابتدا کتب پایه اول و سپس پایه دوم و ششم، سوم و هفتم و به ترتیب ادامه پیدا کرد که اکنون به پایه دوازدهم رسیده است.

 

* پیگیری سیاست چند تألیفی و چندرسانه‌ای 

تورانی با بیان اینکه بعد از ماندگاری به دنبال انطباق هستیم، گفت: در نظر داریم سیاست چندتألیفی و چندرسانه‌ای را دنبال کنیم، البته چند سالی است که سیاست ماندگاری کتاب درسی و چند تألیفی اجرا می‌شود اما همچنان کتاب درسی محور است و نتوانستیم برنامه‌محور شویم و سراغ چند تألیفی و چندرسانه‌ای برویم.

وی اضافه کرد: ما امیدواریم بعد از ۵ سال دوره ماندگاری، تألیف کتاب‌های درسی از طریق نهادها و مؤسسات علمی ـ آموزشی، معلمان، کانون بازنشستگان و مولفان انجام شود؛ در حال حاضر دهه ۹۰ هستیم و دهه ۶۰ نیستیم، در آن زمان بضاعت تألیف کتب درسی در کشور کم بود اما اکنون خیلی از صنایع، هیأت‌های علمی دارند و ما متخصصان زیادی داریم که می‌توانند کتاب درسی تألیف کنند.

 

* حرکت به سمت کتاب‌های الکترونیکی

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: باید به شرایط متفاوت کشور از نظر بوم و تنوع آمایش سرزمینی توجه کنیم. چه نیازی است که یک کتاب را برای همه دانش‌آموزان تولید کنیم؟ به عنوان مثال کتاب‌های علوم، ریاضی، شیمی، فیزیک و زیست‌شناسی می‌توانند به صورت چند تألیفی باشند اما در مورد کتاب تاریخ، ادبیات و جامعه‌شناسی با احتیاط جلو برویم.

وی با بیان اینکه در کنار سیاست چند تألیفی باید به سمت کتاب‌های الکترونیکی حرکت کنیم، افزود: ما هر سال ۱۴۰ میلیون جلد کتاب چاپ می‌کنیم و این در حالی است که بخشی از کاغذ از خارج از کشور وارد می‌شود و خیلی از کارخانه‌های ما نیز خمیر کاغذ را از خارج وارد می‌کنند و در ایران به اندازه کافی مواد اولیه تولید کاغذ را نداریم، در نتیجه سیاست کتاب‌های الکترونیکی می‌تواند صرفه‌جویی از بابت چاپ کتاب باشد، البته کتاب‌های الکترونیکی را برای دانش‌آموزان پایه بالاتر و در شهرهای بزرگ می‌توان پیش‌بینی کرد و همچنین دغدغه توزیع کتاب درسی در اول مهر نیز با این روش برطرف می‌شود.

تورانی با تأکید بر اینکه باید به تدریج خود را با فناوری‌ها سازگار کنیم، تصریح کرد: اگر توانمند نباشیم، مجبوریم تسلیم شویم زیرا سرعت فناوری بالاست و اگر تغییرات را درست مدیریت نکنیم، از نظر علمی می‌مانیم؛ پس به جای تسلیم یک پدیده جدید شدن، بهتر است با آن سازگار شویم.

وی با تأکید بر اینکه باید برای ایجاد تحول باید زحمت کشید، گفت: وقتی کتاب‌ها را انطباق دادیم چند تألیفی و الکترونیکی کردیم، می‌توانیم در بعضی از کتاب‌ها که ماندگار می‌شوند، پایداری ایجاد کنیم؛ چه ایرادی دارد که برخی کتاب‌ها بین دانش‌آموزان برای چند سال دست به دست شود؟ در حال حاضر در دنیا کتاب‌های درسی وجود دارند که ۸ سال بین دانش‌آموزان دست به دست می‌شوند که البته این موضوع استلزامات اجرایی دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">