ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کشور به نظام پدافند سایبری بومی نیاز دارد

| يكشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۷، ۰۱:۰۶ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: نیازمند یک نظام پدافند سایبری بومی در کشور هستیم.

به گزارش ایرنا، سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی روز یکشنبه در پنجمین نمایشگاه صنعت بومی پدافند سایبری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران اظهار داشت: اگر امروز جنگی در دنیا روی دهد بدون شک بخشی از آن جنگ سایبری است کما اینکه در حملات روسیه به اوکراین و گرجستان شاهد این پدیده بودیم.
وی گفت: در شرایطی هستیم که دو روند کلی توسعه و پیشرفت فناوری در حوزه های مختلف و تهدیدهای مرتبط با این فناوری ها را در کشور و جهان شاهد هستیم؛ البته اینکه هر کشوری نسبت به این روندها چه موضعگیری هایی انجام می دهند به نوع حکومت و استراتژی های آنها باز می گردد.
وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر در سه حوزه سایبری، بیولوژیک و فناوری‌های همگرا زندگی می کنیم، افزود: در کنار این سه حوزه نیز در استفاده از فناوری ها با چهار روند کلی اینترنت اشیاء، اینترنت و‌ مردم، هوشمندی و هیبریدی یا ترکیبی مواجه هستیم که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور توضیح داد: ورود فناوری اطلاعات هوش مصنوعی چند ویژگی را به سیستم می دهد که انتقال حالت از سلولی به سیستمی و وجود فرآیند جهانی در آنها، قابلیت کاهش کنترل و نفوذ حکومت ها، اشراف اطلاعاتی، کنترل گریزی، شبکه ای شدن از جمله آنهاست.
سردار جلالی با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک می توانند معادلات اجتماعی را بر هم بزنند، اظهار داشت: برای ایجاد امنیت در فضای سایبر نیاز به تعریف دقیقی از سایبر داریم زیرا معماری در دنیا در حال شکل گیری است که همه امور سبک زندگی مردم توسط شبکه‌های اجتماعی ارایه و دریافت می شود؛ پس اگر تمام امورات جامعه را از طریق شبکه های اجتماعی دنبال کنیم به طور حتم حاکمیت ملی از بین می رود و حتی در آن هضم می شویم.
وی با تاکید بر ضرورت داشتن اینترنت ملی، تصریح کرد: امروز وقتی اروپایی ها دنبال استفاده از اینترنت اروپایی هستند نشان از اهمیت موضوع دارد زیرا معتقدند تمام امور خود را در اختیار اینترنت امریکا قرار داده اند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در زمان حاضر نیازمند محصولات بومی هستیم، گفت: آمریکایی ها نیز در زیر ساختارهای خود در این بخش، محصولات بومی خود را به کار گرفته اند و ما نیازمند صنعت بومی پدافند سایبری هستیم که بتواند محصولات دفاعی سایبری را ابتدا در یک رنگینگ امنیتی در زمینه بیشترین حملات تنظیم و سپس از ظرفیت شرکت های دانش بنیان، فناوری و تولیدکنندگان و ظرفیت های دولتی در کنار پدافند غیر عامل به عنوان یک نهاد حاکمیتی و راهبردی استفاده و تلاش کنیم از آنها به شکل بومی بهره ببریم.
فرمانده قرارگاه پدافند سایبری کشور با اشاره به سرعت فزاینده توسعه فناوری اطلاعات و فضای سایبری تاکید کرد: اکنون نگاه ما به جنگ در آینده تلقیقی از جنگ نظامی و سایبری است.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: ما به رویکردهای جدیدی برای دفاع سایبری نیازداریم چون کارشناس جهان اکنون بر این اعتقادند که هکرها به راحتی از پروتکل های امنیتی موجود عبور می کنند بنابراین باید با تمام توان برای بومی سازی محصولات به ویژه در زیر ساخت ها گام های اجرایی و عملیاتی برداشت.
وی اضافه کرد: تهدیدات فرا روی ما به گونه ای است که دشمنان سعی می کنند با استفاده از شبکه های اجتماعی افکار عمومی جامعه را به سمتی سوق دهند تا مردم را در مقابل دولت ها قرار دهند.
وی اظهار داشت: افکار عمومی حوزه ای حیاتی است و بر امنیت ملی تاثیر می گذارد و به عبارت دیگر تهدیدات پیش روی ما افکارعمومی پایه شده هستند.
وی تاکید کرد: اگر می خواهیم از فناوری های موجود استفاده کنیم، به معماری مبتنی بر فناوری که بومی، ایرانی و امن باشد، نیاز داریم به گونه ای که هیچ ادعایی ای از کشور خارج نشود. برای این کار هم ‌نیاز به وزارت صنعت فناوری اطلاعات داریم و هم اینکه هر بخش آن در نقاط مختلف باشد و به جز این کاری از پیش نمی برد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین اظهار داشت: محصولات فناورانه ای که تولید داخل باشد و امنیت آن نیز احراض شده باشد، با الزام دستگاه های مختلف در استفاده از این فناوری ها، آنها را حمایت می کنیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">