ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کلاهبرداری از ۱۴۰ نفر در سایت دیوار

| سه شنبه, ۹ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۱۲ ب.ظ | ۰ نظر

فرمانده انتظامی استان گیلان از شناسایی و دستگیری اعضای باند ۴ نفره با ۱۴۰ فقره کلاهبرداری خبر داد و گفت: متهمان با شگرد سفر‌های ارزان زیارتی و سیاحتی از مال باختگان ۲ میلیارد ریال کلاهبرداری کرده‌اند.

به گزارش ایلنا سردارعزیزاله ملکی اظهار داشت: با اعلام شکایت تعدادی از شهروندان در شهرستان بندرانزلی مبنی بر کلاهبرداری از آنها از طریق سایت دیوار، بررسی موضوع در دستور پلیس قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در تحقیقات پلیس مشخص شد، از شاکیان با شیوه و شگرد مشابه و با پیش ثبت نام برای سفر‌های زیارتی و سیاحتی ارزان در سایت دیوار کلاهبرداری شده است، گفت: کارشناسان پلیس فتا پس از اقدامات فنی و تخصصی متهمان این پروندها را شناسایی و طی یک عملیات غافلگیرانه با هماهنگی مرجع قضایی آنها را در شهرستان بندر انزلی و رشت دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی استان گیلان با اشاره به کشف ۵ دستگاه گوشی تلفن همراه، ۴۰ عدد کارت بانکی، ۳۲ میلیون ریال وجه نقد و ۲۵ عدد سیم کارت از مخفیگاه متهمان گفت: متهمان با درج آگهی با قیمت وسوسه‌انگیز با مضمون تور لحظه آخر و سفر زیارتی به عتبات عالیات در سایت دیوار، از قربانیان بیعانه دریافت و پس از اخاذی از چندین نفر، سیم کارت خود را تعویض و مجددا با مشخصات دیگری اقدام به درج آگهی می‌کردند.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: متهمان ۳۲، ۴۰، ۴۷ و ۵۰ ساله در تحقیقات پلیس به ۱۴۰ فقره کلاهبرداری به ارزش ۲ میلیارد ریال از طریق سایت دیوار در شهرستان بندر انزلی و استان‌های دیگر اعتراف و با تکمیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شدند.

سردار ملکی در پایان با اشاره به عدم اعتماد به افراد ناشناس در فضای مجازی تصریح کرد: عده‌ای از کاربران تصور می‌کنند اگر آگهی دهنده شماره حساب و یا شماره تلفن و آدرس خود را در سایت درج کند، می‌توان به او اعتماد کرد اما این تصور اشتباه بوده زیرا ممکن است، اطلاعات شخص دیگری مورد سوء‌استفاده قرار گرفته باشد.

 

در همین رابطه:‌دستگیری کلاهبردار سایت دیوار در خراسان رضوی
درج آگهی در سایت دیوار برداشت 82 میلیونی را رقم زد که پلیس خراسان رضوی رد فرد کلاهبردار را زد.

 رییس پلیس فتا استان خراسان رضوی از شناسایی و دستگیری عامل کلاهبرداری در سایت واسطه گر اینترنتی دیوار خبرداد.

سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی در تشریح این خبر گفت: با توجه به شکایت یکی از شهروندان مبنی بر برداشت غیر مجاز از حسابش به مبلغ 82 میلیون ریال، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

سرهنگ جواد جهانشیری ادامه داد: کارشناسان پلیس فتا در بررسی های نخست دریافتند شاکی جهت فروش خودرو خود در سایت دیوار اقدام به درج آگهی نموده ودقایقی بعد متوجه پیامی از سوی سایت دیوار می گردد که جهت ثبت آگهی از وی درخواست 2000 تومان وجه کرده بود. لذا شاکی جهت ثبت آگهی خود بلافاصله روی لینک کلیک نموده و با درج اطلاعات حساب بانکی خود دقایقی بعد متوجه خالی شدن حساب خود می شود.

این مقام انتظامی افزود: با توجه به ترفند بکاررفته در برداشت غیر مجاز و خالی شدن حساب شاکی، رد متهم در فضای سایبری مورد شناسایی قرار گرفت و با اقدامات فنی و پلیسی متهم در شهر مشهد شناسایی شد. این مجرم سایبری پس از دستگیری به جرم خود اعتراف کرد و با ندامت از بزه ارتکابی خود کسب منفعت مالی از کاربران ناآگاه سایت های وسطه گر را علت اصلی جرم خود دانست.

رئیس پلیس فتا استان با اشاره به شیوع این نوع از کلاهبرداری در سایت های واسطه گر اینترنتی نظیر دیوار و شیپور به شهروندان و کاربران فضای سایبری توصیه کرد: به منظور پیشگیری از فیشینگ و هرگونه برداشت غیر مجاز کافی است شرایط درج آگهی در سایت را مطالعه سپس اقدام به درج آگهی نمایند.

این مقام مسئول گفت: کاربران درصورت مشاهده موارد مشکوک از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی آن را ثبت کرده و از آخرین رویدادها از جمله اخبار و حوادث سایبری مطلع شوند

  • ۹۹/۱۰/۰۹

سایت دیوار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">