ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کنایه‌های کیهان به مسوولان ICT

| سه شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۴، ۰۵:۴۹ ب.ظ | ۰ نظر

دبیر شورای عالی فضای مجازی پس از مدت‌ها سکوت رسانه‌ای با تاکید بر اینکه نظام نباید مبتنی بر فیلتر باشد، بدون ارائه گزارش در خصوص عملکرد شورا در مورد «شبکه ملی اطلاعات»، گفت: خانواده‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و شرکت‌ها خودشان باید بخش فیلترینگ را برعهده بگیرند.
ابوالحسن فیروزآبادی در همایش ملی فضای مجازی پاک، تاکید کرد: باید فضای مطلوبی را فراهم کنیم تا هویت داشته باشیم، ما اگر به دنبال هویت در فضای واقعی هستیم باید در فضای مجازی نیز به دنبال آن برویم.
وی با بیان اینکه نام همایش در سال آینده به فضای مجازی سالم تغییر خواهد کرد، گفت: فضای سالم فضایی است که در آن محتوا و خدمات مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و مقررات جمهوری اسلامی وضع می‌شود. برای حرکت در این فضا چون بازیگران مردم هستند همه باید تلاش کنیم(!)

 

کلی‌گویی با تاکید بر خوبی‌ها!
دبیر شورای عالی فضای مجازی بدون ارائه گزارش درخصوص اقدامات صورت گرفته برای تولید محتوای مبتنی بر ارزش‌های اسلامی، ادامه داد: نمی‌توان همه این فضا را به دولت سپرد چرا که تنها بخشی از فضای مجازی را می‌توان مهندسی کرد و یکی از ارکان‌ ما خانواده است که باید نقش خود را در ایجاد فضای مجازی سالم ایفا کند.
وی با بیان اینکه در بخش‌هایی از دولت دغدغه و نگرانی پیرامون فضای مجازی وجود دارد، گفت: این نگرانی باید بیشتر شود؛ هنجارها، ارزش‌ها و نگرش‌ها که در این فضا ایجاد می‌شود در این بستر کوتاه به شدت متفاوت با فضای حقیقی است. بایدها و نباید‌ها در جایی غلیظ‌تر و در بعضی‌ جاها باید کمتر شود و در بعضی‌ جاها باید آنها را خلق کنیم و در بعضی‌ جاها باید از بین ببریم‌شان(!)
فیروزآبادی در ادامه صحبت‌های خود به برنامه‌ای دور و دراز و نامکشوف برای نظام در حوزه سایبر اشاره کرد و گفت: باید ساختارهای اداری و نهادی جمهوری اسلامی بازنگری شود و کار زیادی روی آن صورت بگیرد، امروز حتی لیبرال‌ها صحبت از نظام رگولاتوری می‌‌کنند؛ آنها سال‌ها در مقابل کمونیست‌ها مقاومت می‌کردند اما چگونه شده که اکنون موافق دخالت دولت در بعضی حوزه‌ها هستند. دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه «سخنرانی» خود گفت: ما در این فضا منفعل عمل کردیم! موجی آمد که تهدیدات آن موجودیت هویت ما را به خطر انداخت! یک مقداری در حوزه‌های مقررات‌گذاری خوب عمل نکردیم، کار پالایش را بر عهده دولت گذاشتیم و آنها نیز تصور کردند تهدید از خارج است و فیلتر را در مبادی ورودی نصب کردند در حالی که ما باید برای هویت یک تعریف داشته باشیم.

 

فکر اساسی که بایگانی شد؟
وی خاطرنشان کرد: یک «فکر اساسی» که در این شورا مطرح شد شبکه ملی اطلاعات بود که اگر خوب شکل بگیرد محتواهای سیاسی، اجتماعی می‌تواند مردم را جذب کند.وی با تکرار برنامه‌های دو سال پیش شورا، با بیان اینکه اینترنت دانشگاه با مدارس باید متفاوت باشد، گفت: نظام ما نباید مبتنی بر فیلتر باشد و این خود خانواده‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و شرکت‌ها هستند که باید نقش فیلتر را ایفا کنند(!) چه معنی دارد که یک دانش‌آموز با دنیایی متفاوت از اینترنت یک دانشجو استفاده کند. در خود آمریکا نیز بخش‌های بسیار زیادی برای ایجاد فضای امن برای کودکان مطرح می‌شود.
وی در پایان گفت: باید از فضای اینکه مردم برای اینترنت حجم بخرند خارج شویم و یک اینترنت شبه‌رایگان در اختیار آنان قرار دهیم.

 

واعظی نمی‌دانست یا «ن.ج»؟!
وزیر ارتباطات نیز در این همایش هیچ گزارش عملکردی ارائه نکرد و صرفا با تاکید بر سرفصل‌های «خوب» گفت: برای فضای ارتباطاتی سالم همه باید مسئول باشند!وی در ادعایی عجیب و سطحی که با عملکرد حرفه‌ای وی در دفاع از عملکرد و برنامه‌ریزی دقیق لابی نفوذی وزارت ارتباطات در طول دو سال اخیر کاملا بیگانه است، مدعی شد: اوایل که به وزارت آمده بودم با خود می‌گفتم یک نرم‌افزار برای فیلترینگ می‌خریم و تمام! اما دیدم کسانی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی فعالیت می‌کنند که ما هرچه مسدود می‌کنیم را بازمی کنند. البته کار ما سخت می‌شود اما باید آن را ادامه دهیم.
وزیر پست و تلگراف و تلفن اسبق و ارتباطات فعلی در ادامه سخنرانی خود به فرهنگ‌سازی و بالا بردن اعتقادات در مدارس اشاره کرد و گفت: در غرب خیلی از موضوعات مهم جامعه با روش‌های خاص به کودکان آموزش داده می‌شود تا شخصیت آنها شکل بگیرد اما در ایران ما به این موضوع کمتر می‌پردازیم.
واعظی تولید محتوای فاخر را از لازمه‌های فضای مجازی دانست و گفت: ما باید مطالب علمی و فاخر در شبکه خود قرار دهیم تا دیگر نیازی به مراجعه به سایت‌های خارجی نباشد چرا که در بعضی موارد مشاهده شده سایت‌هایی وجود دارند که 10 درصد آن محتوای غیراخلاقی و 90 درصد علمی است که با مراجعه به آنها جوانان وسوسه می‌شوند.
واعظی بدون اشاره به مرجع برنامه‌ریز برای ترغیب و تشویق بخش خصوصی به تولید محتوای مورد نظر نظام، دستور داد: شبکه ملی ارتباطات بدون محتوای فاخر ارزشی ندارد، محتوا یک بحث جدی است که همه باید روی آن کار کنیم چرا که امروز هر فردی هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده محتوا است!(منبع:کیهان)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">