ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کپی سیم‌کارت رسماً تایید شد

| يكشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۸۵، ۰۴:۴۳ ب.ظ | ۲ نظر

رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران گفت: تاکنون مواردی از کپی سیم‌کارت تلفن همراه گزارش شده که سریعا شناسایی و پیگیری شده است و امیدواریم با هوشیاری مشترکان، معضل کپی سیم‌کارت زودتر از بین برود. البته وجود این مورد، با مراقبت و نظارت شرکت ارتباطات سیار، بسیار محدود بوده است.

وفا غفاریان در گفت‌وگو با(ایسنا)، درباره‌ی مباحث مطرح شده درباره‌ی کپی سیم‌کارت تلفن همراه در بازار اظهار کرد: یک‌سری از سیم‌کارت‌های قدیمی ‌قابل کپی کردن هستند و گفته می‌شود که دستگاه‌های آن نیز در بازار وجود دارد، اما این امر سریعا در سیستم‌های مخابراتی ما شناسایی می‌شود؛ چراکه از یک سیم‌کارت در دو ناحیه استفاده می‌شود و با توجه به مختلف بودن محل‌های تماس و نوع گوشی‌ها، این امر قابل شناسایی است؛ از این رو، هر دو سیم‌کارت مسدود می‌شود تا وضعیت آن مشخص شود.

وی با اشاره به این که حداکثر 12 ساعت طول می‌کشد تا سیم‌کارت غیرمجاز در شبکه شناسایی شود که بلافاصله قابل پیگیری است، گفت: این امر از طریق قضایی و حقوقی نیز قابل پیگیری است.

او با تاکید بر این که سیم‌کارت‌های جدید تلفن همراه به هیچ وجه قابل کپی‌برداری نیستند، گفت: با توجه به این که در حال حاضر چند نوع سیم‌کارت در بازار موجود است، تنها برخی از سیم‌کارت‌های قدیمی ‌قابل کپی کردن هستند.

غفاریان تصریح کرد: برای ایمنی بیشتر، بهتر است، مشترکان در محافظت از سیم‌کارت خود مراقبت کنند و سیم‌کارت خود را به افراد ناشناس ندهند و همچنین از مراکز معتبر، سیم‌کارت خریداری کنند.

همچنین عباسعلی ابوالفضلی - سرپرست روابط عمومی‌ شرکت ارتباطات سیار - در گفت‌وگو با خبرنگار دراین باره به ایسنا، اظهار کرد: از سیم‌کارت‌های جدید شرکت ارتباطات سیار تا به امروز هیچ‌گونه کپی گرفته نشده است.

او افزود:‌ تنها برخی از سیم‌کارت‌های قدیمی ‌ارتباطات سیار به دلایل مختلف در گذشته کپی شده، اما هر زمان این امر اتفاق افتاده، ردیابی و کشف شده است، از این رو در حال حاضر و هر شش ساعت یک بار بر خطوط مشترکان نظارت می‌شود، بنابراین اگر مکالمه‌ی همزمان در سیستم شناسایی شود، سیم‌کارت مورد نظر قطع می‌شود و پس از آن با مراجعه‌ی مالک سیم‌کارت به مخابرات، اطلاع داده می‌شود و به تناسب ‌آن پیگیری‌ها لازم به عمل می‌آید.

وی تاکید کرد: در طول مدتی که خطوط مشترکان به شکل دوره‌یی چک می‌شود، تنها یک مورد کپی سیم‌کارت شناسایی شده است.

او خاطرنشان کرد: امکان دخل و تصرف در هر نرم‌افزار به شکل طبیعی وجود دارد و اما این امر نیازمند تخصص بسیار بالایی است و از این رو ضریب امنیتی سیم‌کارت‌های جدید ارتباطات سیار دو هزار برابر بیشتر از سیم‌کارت‌های قدیمی‌ شبکه است و بر این اساس، مشکلی برای مشترکان پیش نمی‌آید.

وی در پایان تصریح کرد: به مشترکان توصیه می‌کنیم مراقب سیم‌کارت و تلفن همراه خود باشند و تلفن همراه خود را به افراد ناشناس یا تعمیرگاه‌های غیر مجاز ندهند.

این سخنان در حالی عنوان می‌شوند که مسوولان مخابرات و وزارت ارتباطات، ازجمله شخص وزیر، در چند روز گذشته بارها این موضوع را از اساس رد می‌کردند و به مردم اطمینان خاطر می‌دادند. محمد سلیمانی گفته بود "ما با موضوع کپی سیم‌کارت برخورد نکرده‌ایم، حتی سیستم‌های ما چیزی در این رابطه نشان نمی‌دهند و شاید این مساله یک نوع کلاهبرداری برای فروش کالایی باشد"، اما حالا با این تاییدها به‌نظر می‌رسد هر مشترکی علاوه بر مشکلات حقوقی و قضایی محتمل، دست‌کم در معرض 12 ساعت هزینه‌ی اضافی مکالمه‌ قرار دارد.
کپی سیم کارت امکان پذیر است

خبرگزاری مهر نیز در این باره نوشت، کپی برداری از سیم کارت این روزها به یک معضل و یک تفکر منفی برای صاحبان تلفن همراه تبدیل شده است. هر چند وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این نوع کپی برداری را شایعه دانسته است، رئیس آزمایشگاه رمزنگاری دانشگاه علم و صنعت از طراحی 3 سیستم رمز را برای موبایل های ایران و استفاده های بین المللی خبر داد و گفت : اکنون به دنبال سرمایه گذاری برای اجرای این طرح ها هستیم.

دکتر "مجید نادری" در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: با توجه به کپی برداری از سیم کارت های تلفن همراه و استفاده از سیم کارت افراد ضرورت ایجاب می کرد سیستم رمزی در تلفن های همراه ایجاد شود.

وی گفت: این سیستم در دنیا به صورت A3، A5، A7 به تلفن های همراه افزوده می شود و از این طریق امکان بهره برداری از سیم کارت و اطلاعات افراد از بین می رود.

مسئول آزمایشگاه رمزنگاری دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: دانشگاه علم و صنعت نیز طراحی 3 سیستم رمز را برای موبایل های ایران و استفاده های بین المللی انجام داده است که به دنبال سرمایه گذاری برای اجرای آن است. متأسفانه مذاکرات با مخابرات و دیگر دستگاه های اجرایی برای خرید این طرح و سرمایه گذاری بر روی آن تا کنون بی نتیجه باقی مانده است.

وی اضافه کرد: از همین طریق می توان برای امنیت سیستم های نظامی مانند بی سیم و .. استفاده کرد.

نادری در اهمیت این امر گفت : کشور آمریکا مدت 5 سال بر روی شکستن رمز بی سیم و تلفن های همراه کشور افغانستان سرمایه گذاری کرد تا بتواند به اطلاعات این کشور دست یابد.

عضو هیت علمی دانشگاه علم و صنعت در رشته کامپیوتر گفت: کشور ما حاضر نیست بر روی این مسائل سرمایه گذاری کند و احتمال به خطر افتادن اطلاعات و سرقت های اطلاعاتی بسیاری در کشور وجود دارد که امنیت کشور را مخدوش می کند.

نادری با بیان اینکه تا هکرها وجود دارند، دائما باید به دنبال سیستم های امن بود، افزود: باید رمز گذاری بر روی تلفن های همراه و سیستم های موبایل را به عنوان یک پروژه بزرگ پایه گذاری کرد و در این مسیر از تکنولوژی های روز بهره گرفت.

وی تاکید کرد : هنگامی که از سیم کارت کپی برداری می شود، علاوه بر اینکه تمامی هزینه های شخص کپی کننده برای دارنده اصلی سیم کارت محاسبه می شود، مکالمات و اطلاعات شخص اصلی نیز در دسترس متخلفین کپی کننده قرار می گیرد.

  • ۸۵/۰۹/۲۶

نظرات  (۲)

در هنگام خرید سیم کارت چگونه باید از این موضوع اطلاع پیدا کرد
کپی سیمکارت بصورت قانونی نیاز است. مثلا شخصی یک فبلت شش اینچی دارد که نمیتونه همیشه با خودش حمل کنه در ان مواقع یک گوشی معمولی با سیمکارت کپی شده میتونه مفید باشه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">