ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گرانفروشی به اسنپ هم رسید

| شنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۹، ۰۶:۱۴ ب.ظ | ۰ نظر

اسنپ! همانی که وقتی وارد چرخه حمل‌ونقل شد، پایین بودن نرخ کرایه‌اش مهم‌ترین عامل برای جا باز کردنش میان مردم بود.

تخفیف‌های دائمی، سفرهای رایگان، نرخ کرایه اندک نسبت به تاکسی‌های بی‌سیم و تاکسی‌های تلفنی دست‌به‌دست هم دادند تا اسنپ به‌زودی خود را در دل مردم جای دهد!

همان تبلیغاتی که به‌محض رسیدن به هدف، فراموش شد و روزبه‌روز کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر؟

تبلیغات گسترده در سطح شهرها و در دسترس بودن به لحاظ استفاده از اینترنت سبب شد اسنپ و رقیب تازه‌نفسش، تپ سی خیلی سریع حمل‌ونقل درون‌شهری را به انحصار خود درآورند.

گرچه این اقدام سروصدای تاکسی‌های تلفنی را درآورد و ضرر و زیان بسیاری را متوجه آنها کرد، اما اعتراض آنها راه به‌جایی نبرد و تاکسی‌های بی‌سیم هم از رده خارج شدند.

حال تاکسی‌های اینترنتی که آمده بودند قیمت‌ها را کاهش دهند، حالا هر وقت که دلشان بخواهد قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و برای خودشان تعیین‌کننده نرخ هستند!

 

  • اجبار دریافت کرایه نقدی از سوی رانندگان 

در مواردی نیز مشاهده می‌شود که بسیاری از رانندگان بجای پرداخت اینترنتی از مسافران درخواست کرایه به‌صورت نقدی می‌کنند درحالی‌که این امر خلاف قوانین است‌. و در کمال تعجب مشاهده می‌شود که نهاد خاصی در شهرستان‌ها بر فعالیت این تاکسی‌ها (اسنپ و تپ سی) نظارتی ندارد!

به‌گونه‌ای که می‌توان گفت انحصارگرایی تاکسی‌های اینترنتی پس از به عقب راندن رقبای سنتی خود حالا به معضلی تبدیل‌شده است که هیچ‌کس توانایی مقابله با آن را ندارد.

 

  • افزایش کرایه از 8 هزار تومان به 20 هزار تومان

یکی از مشتریان اسنپ می‌گوید مسیری را که همیشه با ۸ یا ۹ هزار تومان می‌رفته هفته پیش با ۲۰ هزار تومان رفته است!

این فرد که مشخصات او نزد خبرگزاری فارس محفوظ است اظهار داشت: کاش مسئولان در این زمینه کاری کنند تا این رانندگان گمان نکنند که هر کاری دلشان خواست می‌توانند انجام دهند.

فرد دیگری که خود را «رحمت زاده» معرفی کرد، از افزایش چندین برابری قیمت‌ها پس از اتفاقات آبان ماه سال گذشته و در پی افزایش قیمت بنزین یاد می‌کند!

 

  • اطلاعیه خاصی مبنی برافزایش قیمت ارائه نشده است

وقتی از راننده اسنپ دلیل افزایش کرایه‌ها را می‌پرسم اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: اطلاعیه خاصی مبنی برافزایش قیمت‌ها ابلاغ نشده است و ممکن است خطای نرم‌افزاری باشد.

راننده دیگری معتقد است نرخ کرایه‌ها بستگی به زمان درخواست خودرو و یا مسیر انتخابی دارد! به‌گونه‌ای که هنگام ظهر که خیابان‌ها شلوغ‌تر است نرخ کرایه‌ها افزایش می‌یابد و یا روزهای تعطیل نیز با افزایش قیمت‌ها مواجهیم. همچنین در روزهای پنج‌شنبه و جمعه با افزایش ۲۵ درصدی نرخ روبرو هستیم‌.

با پشتیبانی تماس می‌گیرم و منتظر پاسخ می‌شوم، از خانمی دلیل افزایش ناگهانی و نجومی قیمت‌ها را می‌پرسم که وی افزایش قیمت را انکار می‌کند! وقتی از تغییر تعرفه یک مسیر در دو روز متفاوت می‌پرسم بابی حوصلگی می‌گوید زمان درخواست خودرو متفاوت است و تعیین‌کننده قیمت! از دستگاه ناظر بر فعالیت اسنپ می‌پرسم که می‌گوید: چطور؟»

 

  • اگر اطلاعاتی می‌خواهید به سایت اسنپ مراجعه کنید!

در سایت اسنپ هم اطلاعات خاصی جهت پیگیری وجود ندارد و تنها از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی نام‌برده شده است که دفتری در تهران دارد و به نظر می‌رسد در شهرستان‌ها راهی برای پیگیری وجود نداشته باشد.

رئیس اتحادیه تاکسی‌های تلفنی شیراز از وجود یک رانت پشت تاکسی‌های اینترنتی خبر می‌دهد.

منصور حقانی در پاسخ به خبرنگار فارس معتقد است: این تاکسی‌ها که علاوه بر ثروت، قدرت هم دارند، ضرر و زیان بسیاری را به ضعیف‌ترین قشر جامعه که همان راننده‌های آژانس‌ها و پیک‌های موتوری هستند، وارد آورد.

وی با تأکید بر اینکه علی‌رغم همه این فشارها تاکسی‌های تلفنی با بیش از 50 سال سابقه خدمت هنوز هم امن‌ترین وسیله حمل‌ونقل بوده و مشتری‌های سنتی و وفادار خود را دارد، گفت: بسیار مواردی پیش‌آمده است که مردم از عدم نتیجه‌بخش بودن پیگیری‌هایشان درباره مشکلات پیش‌آمده از سوی تاکسی‌های اینترنتی گلایه می‌کنند درحالی‌که ما در اتحادیه تاکسی‌رانی ظرف کمتر از 24 ساعت مشکلات احتمالی را پیگیری می‌کنیم و به نتیجه می‌رسانیم.

حقانی همچنین ضمن تأکید بر ثبات قیمت‌های تاکسی‌های تلفنی در ایام مختلف بر اساس نرخ اعلام‌شده اظهار داشت: متأسفانه تاکسی‌های اینترنتی در مواقع بارندگی یا مواقعی که مردم بیشتر به خودرو نیاز دارند، کرایه‌ها را افزایش می‌دهند.

 

  • تاکسی‌تلفنی‌ها همچنان برای مسافران امن هستند

رئیس اتحادیه تاکسی‌های تلفنی شیراز از به‌روز شدن تاکسی‌های تلفنی و مجهز شدن آنها به سیستم اینترنتی خبر داد و اضافه کرد: اگر به‌جای راه‌اندازی این سرویس‌های اینترنتی همان تاکسی‌های تلفنی که امن‌تر بوده و سابقه فعالیت 50 ساله دارند زودتر از این‌ها به اینترنت مجهز می‌شدند شرایط بسیار بهتر بود و این‌همه ضرر و زیان هم متوجه این قشر ضعیف نمی‌شد.

وی در ادامه بابیان اینکه ما با هزینه شخصی خود و بدون وارد آوردن هیچ هزینه‌ای به دولت، وارد سیستم حمل‌ونقل شده‌ایم، خاطرنشان کرد: متأسفانه دولت حمایت خاصی از این قشر نمی‌کند درحالی‌که فعالان این حوزه معمولاً ضعیف‌ترین قشر جامعه و افرادی هستند که از هر شغلی درمانده‌اند و به رانندگی در تاکسی‌تلفنی یا پیک موتوری روی می‌آورند.

حقانی اختصاص ماهانه 210 هزار تومان جهت تهیه سوخت به خودروهای یگانه سوز و 125 هزار تومان به خودروهای دوگانه را به‌عنوان تنها حمایت دولت از این قشر عنوان کرد.

وی افزود: بنا بود بسته‌های معیشتی نیز برای این قشر تهیه شود که تاکنون خبری نشده است.

 

  • در شیراز نظارت دقیقی بر تاکسی اینترنتی وجود ندارد

حقانی تاکسی‌های اینترنتی را تحت نظر یک‌نهاد کشوری با عنوان واحد نظارت بر کسب‌وکارهای مجازی در تهران دانست و گفت: در شیراز نظارت مستقیمی بر فعالیت این تاکسی‌ها صورت نمی‌گیرد.

 

  • به لحاظ قانونی فعالیت تاکسی‌های اینترنتی باید زیر نظر شهرداری باشد

رئیس کمسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر شیراز هم می‌گوید: طبق ماده ۳۲ قانون فعالیت تاکسی‌های اینترنتی باید زیر نظر شهرداری باشد؛ اما متأسفانه این‌گونه نیست و به نظر می‌رسد مجوز اصلی از سوی وزارت فناوری اطلاعات یا صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شود.

نواب قائدی بااشاره به رایزنی‌های وزارت کشور در خصوص نقش شورای شهر در این مورد می‌گوید: در وزارت کشور بحث‌هایی صورت گرفته است که اگر به نتیجه برسد شورا و شهرداری می‌تواند نظارت‌هایی را بر نرخ‌گذاری این تاکسی‌های اینترنتی آن‌هم در آینده داشته باشد.

سازمان صمت هدف بعدی بود که از روابط عمومی موضوع را پیگیری کردیم و وی دراین‌باره توضیح داد: تنها صدور مجوز این تاکسی‌ها بر عهده این سازمان است و نظارت بر قیمت‌گذاری یا فعالیت آنها در حیطه وظایف سازمان صنعت، معدن و تجارت نیست.

 

  • تنها تائید مکان استقرار تاکسی‌های اینترنتی بر عهده پلیس است

رئیس پلیس اماکن استان فارس فرد دیگری است که موضوع را از او جویا می‌شوم. سرهنگ حیاتی می‌گوید: تنها تائید مکان استقرار دفتر این تاکسی‌های اینترنتی در شیراز و تائید مجوزشان بر عهده پلیس اماکن است و به‌واقع اقدام دیگری بر عهده ما نیست و به‌راستی نظارت خاصی بر فعالیت این تاکسی‌ها وجود ندارد!

از دیگر سو این موضوع هم مطرح می‌شود که شیوع کرونا که موجب تعطیلی سه‌ماهه اتوبوس‌ها و مترو شد بازار فعالیت اسنپ و تپ سی را داغ و شرایط را برای سوءاستفاده بیشترشان جهت افزایش قیمت‌ها فراهم کرد تا همه‌چیز به کامشان شود!

حال این موضوع مطرح می‌شود که چگونه یک کسب‌وکار مجازی که نام و نشانی و تلفن همه مشتری‌های خود را دارد، به‌راحتی اعتماد مردم را جلب و پس از رسیدن به هدف از اعتماد آنها سوءاستفاده می‌کند و نظارت خاصی بر عملکردش وجود ندارد؟!

گزارش راضیه نجار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">