ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گرانفروشی 25 برابری اینترنت پیگیری هم می‌شود؟

| شنبه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۴۴ ق.ظ | ۱ نظر

سید‌مصطفی حسینی‌راد: امروزه اینترنت و سرعت انتقال داده‌ها روی این بستر ارتباطی، یکی از اصلی‌ترین شاخصهای توسعه‌یافتگی کشورها به شمار می‌رود،

به گونه‌ای که ضریب دسترسی به اینترنت پرسرعت و نیز میزان پهنای باند در هر کشوری نشان می‌دهد این کشور تا چه حد از دستاوردهای ارتباطی روز برخوردار است. نگاهی به جدول 10 کشور برتر در سرعت اینترنت خیلی چیزها را روشن می‌کند؛ پایگاه اینترنتی مشیبل، 10 کشوری که بیشترین سرعت دسترسی به اینترنت را در سال 2013 به خود اختصاص داده‌اند این گونه معرفی کرده است: کره جنوبی2/14مگابیت بر ثانیه، ژاپن 7/11 مگابیت بر ثانیه، هنگ‌کنگ با 9/10، سوئیس با 1/10، هلند با 9/9، لتونی با 8/9، جمهوری چک با 6/9، سوئد با 9/8، آمریکا با 6/8 و دانمارک با 2/8 مگابیت بر ثانیه رتبه‌های اول تا دهم بیشترین سرعت دسترسی به اینترنت را به خود اختصاص داده‌اند. (ایران زیر 1 مگابیت بر ثانیه!) بقیه کشورهای پیشرفته اروپایی نیز از سرعتی نزدیک به همین کشورها برخوردارند.

این در حالی است که سرعت اینترنت در کشور ما که در تلاش است جزو کشورهای درحال توسعه قرار بگیرد و در بسیاری از شاخصها مانند تولید علم، نانو، انرژی هسته‌ای، سلولهای بنیادی، فناوریهای زیستی و ... رشد چشمگیری داشته، فاجعه‌بار است.

کشور ما از نظر سرعت اینترنت در بین 180 کشور دنیا تقریباً در رتبه 165 قرار دارد. یعنی بسیار پایین‌تر از کشورهایی مانند مغولستان، قرقیزستان، بنگلادش و عراق! اما این تمام فاجعه نیست. مسأله بزرگتر و فاجعه‌بار تر اجحافی است که از سوی شرکتهای خصوصی و شبه خصوصی و حتی دولتی در چندین مرحله بر کاربران ایرانی فضای مجازی روا داشته می‌شود.

در گزارش اخیر دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری‌های نوین مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی درباره قیمت و کیفیت دسترسی به اینترنت در ایران آمده است: «دسترسی مطمئن، ارزان و با کیفیت به اینترنت و خدمات ارتباطی از عوامل اصلی مؤثر در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورهاست، ولی وضعیت کنونی نشان می‌دهد بیشتر کاربران اینترنت، از قیمت و کیفیت دسترسی به اینترنت در داخل کشور، ناراضی‌اند و از دو معضل گرانفروشی و کم‌فروشی پهنای باند دسترسی به اینترنت شکایت دارند.

بررسی‌های این گزارش نشان می‌دهد هر STMI پهنای باند اینترنت که به قیمت حدود 9 میلیون تومان وارد کشور می‌شود، با خرید و فروش آن توسط واسطه‌های مختلف مانند شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکتهای ندا، شرکتهای مخابرات استانی و شرکتهای فراهم‌آور خدمات اینترنت، در نهایت با احتساب ضریب اشتراک‌گذاری به قیمت 232 میلیون تومان به دست کاربر نهایی می‌رسد که 25 برابر قیمت اولیه آن است!»

به گزارش قدس چنین اجحاف وحشتناکی در هیچ جای دنیا سابقه ندارد و ضروری است وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که ادعاهای زیادی هم درباره افزایش پهنای باند و بهبود شرایط شبکه در کشور دارد در این زمینه پیگیر و پاسخگوی مردم باشد.

  • ۹۳/۰۲/۰۶

نظرات  (۱)

این گران فروشی اصلی و این اجحاف رو که شرکتها زیرساخت انجام میدهند همه اطلاع دارند و از این که دولت و وزیر ارتباطات جرئت دخالت و پیگیری در این زمینه رو هم ندارند اکثر مردم ایران اطلاع دارند .کاملا هم واضح هستش که دولت و مخصوصا وزیر ارتباطات بجای این که به این مسئله اساسی رسیدگی بکنن و مشکل را برطرف کنن خودشان را به مسائل دیگه و کم اهمیت در فناوری و ارتباطات مشغول میکنن .علت این ها هم همان ایجاد محدودیت برای کاربرها برای استفاده از فضای اینترنت هست که از ... نشات میگیرد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">