ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گزارشی از یک پروژه غیر واقعی

| شنبه, ۶ خرداد ۱۳۸۵، ۱۰:۲۰ ق.ظ | ۰ نظر

اولین ویزای الکترونیکی در سال 83 با حضور رییس جمهوری وقت آن زمان در نمایشگاه الکامپ دهم صادر و این پروژه توسط ایشان افتتاح شد در حالیکه پس از گذشت دو سال، هنوز دومین ویزای الکترونیکی این وزارتخانه صادر نشده است.

به گزارش خبرنگار موج، در مردادماه سال گذشته پروژه ویزای الکترونیکی با نام طرح سیستم کنسولی الکترونیکی که ویزای الکترونیکی نیز زیر مجموعه همین سیستم است توسط رییس مجلس که قبلا هم توسط ریاست محترم جمهوری وقت افتتاح شده بود مجددا پس از گذشت یک سال طبق خبر خبرگزاری فارس افتتاح شد.

با توجه به موارد ذکر شده و اطلاعات رسیده به خبرنگار موج، وزارت امور خارجه تاکنون برای طرح های ICT خود 45 میلیارد ریال هزینه کرده است اما دریغ از کاربرد عملیاتی پروژه های مورد ادعای این وزارت خانه توسط کاربران.

برای درست بودن و به حق بودن این مطلب کافی است تا هر یک از دستگاههای نظارتی سری به اداره کل رایانه وزارت خارجه و یا به وب گاه این وزارتخانه به آدرس http://www.mfa.gov.ir/ نگاهی اجمالی بیاندازند تا از نزدیک با روند کارکرد پروژه های مورد ادعای این وزارتخانه از نزدیک آشنا شوند.

همچنین در خصوص صدور ویزای الکترونیکی کافی است تا سری به ترمینال مسافرهای خارجی در فرودگاه مهرآباد بزنید آنگاه متوجه می شود که ویزای صادر شده از سوی سفارت خانه های ایران به صورت دستی صادر شده یا به صورت الکترونیکی.

البته شایان ذکر است که این وزارتخانه مدعی است که در برخی از سفارتخانه ها این کار به صورت الکترونیکی انجام می شود که ما هم بر این ادعا صحه نمی گذاریم ولی این سیستم قبل از شروع طرح تکفا مشغول به کار بوده و ادعای مورد نظر مسوولین این وزارتخانه که ویزا را الکترونیکی صادر می کنند مربوط به سیستمی بوده که در گذشته طراحی شده است.

در واقع تمامی 45 میلیارد ریالی که از بودجه تکفا توسط وزارت امور خارجه به عنوان پروژه های ICT این وزارتخانه هزینه شده امروز بدون کارکرد مثبت به بن بست رسیده است به طوری که بر اساس گزارش های واصله از منابع آگاه هیچ کدام از شرکتهای داخلی حاضر به همکاری با این وزارتخانه نیستند.

بر اساس اطلاعات دریافتی از منابع آگاه مناقصه پروژه های ICT وزارت خارجه نیمه دوم سال 81 برگزار شده و قرار بر این بوده تا پیمانکارها بعد از 14 ماه نرم افزارهای مربوطه را به اتمام برسانند ولی با گذشت چهار سال از برگزاری مناقصه های وزارت خارجه در حال حاضر هیچ یک از سیستم های مربوط به مناقصه فوق هیچگونه کارکردی ندارند که البته رقم مناقصه ها هم قابل توجه است که در اخبار بعدی اقدام به انتشار آنها خواهیم کرد.

لازم به ذکر است که خبرنگار این خبرگزاری چندین بار برای مصاحبه با مسوول فعلی ICT وزارت خارجه " مهندس بنی هاشمی" تلاش کرده و موفق به انجام این مصاحبه برای شفاف شدن بیشتر اطلاعات مربوطه نشده است.

  • ۸۵/۰۳/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">