ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گزارش بی‌بی‌سی از توافق "ترک سل" با ایران

| دوشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۸۴، ۰۳:۰۶ ب.ظ | ۰ نظر

به گزارش بی‌بی‌سی، یک هفته پس از اعلام مقامات ایرانی مبنی بر بی‌نتیجه بودن مذاکرات با شرکت "ترک سل" و آغاز مذاکره با شرکت‌های خارجی دیگر برای اجرای طرح شبکه دوم تلفن همراه، شرکت مخابرات ایران بار دیگر از توافق با این شرکت ترکیه‌ای برای اجرای طرح خبر داد.

پایگاه اینترنتی بی‌بی‌سی روز دوشنبه نوشت:خبرگزاری دولتی ایران "ایرنا" به نقل از "معصوم فردیس" مدیر پروژه اپراتور دوم تلفن همراه اعلام کرد، ترک سل متقاعد شده که همکاری و فعالیت خود را در این پروژه با شرایط جدید آغاز کند.

این در حالی است که فردیس هفته گذشته از کنار گذاشته شدن ترک سل و مذاکره با رقبای دیگر خبر داده بود.

دستیابی به این توافق پس از سه سال گفت و گو و فراز و فرودهای بسیار میسر شد و اجرای شبکه دوم تلفن همراه به وسیله کنسرسیوم "ایران سل"، متشکل از ترک سل با ‪ ۴۹‬درصد سهام و شرکت‌های ایرانی با ‪ ۵۱‬درصد سهام آغاز خواهد شد.

مجلس ایران شهریور ماه سال گذشته قرارداد با شرکت ترک سل را برای راه اندازی شبکه دوم تلفن همراه لغو کرد و سهام این شرکت را از ‪ ۷۰‬درصد به ‪۴۹‬ درصد کاهش داد.

پس از تغییراتی که در میزان سهم این شرکت خارجی در طرح شبکه دوم تلفن همراه صورت گرفت، شرکت ترک سل نارضایتی خود را اعلام کرد، اما به گفته مقامات ایرانی، اکنون به داشتن ‪ ۴۹‬درصد سهام رضایت داده است.

گفته می‌شود، مشکل مدیریت این پروژه که ترک سل حاضر نبود آنرا به شرکت های ایرانی واگذار کند نیز از طریق واگذاری سهام کسر شده از ترک سل به موسسه مالی "پست بانک" و یک بانک دولتی (احتمالا صادرات یا ملی) بر طرف شده است.

شرکت ترک سل اصرار داشت که این سهام به یک شرکت خصوصی واگذار شود، اما به نظر می‌رسد به حضور دو موسسه مالی دولتی رضایت داده است.

قرار است ‪ ۲۱‬درصد از سهامی که به دو سهامدار جدید واگذار می‌شود پس از سه سال در بورس عرضه شود.

به گفته "مسعود مقدس" رییس هیات مدیره شرکت مخابرات، این سهام تنها به سهامداران ایرانی قابل فروش است نه خارجی ها.

به این ترتیب، علاوه بر شرکت‌های ترک سل از ترکیه و "سونرای" از فنلاند و شرکت‌های "پرمان ارتباط" و "گسترش صنایع الکترونیک" از ایران، موسسه مالی پست بانک (وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) و یک بانک دولتی نیز به عنوان سهامداران جدید به کنسرسیوم ایران سل اضافه شده اند.

تامین مالی پروژه بر عهده شرکای خارجی خواهد بود و پس از امضای موافقت نامه، کنسرسیوم ایران سل باید ‪ ۳۰۰‬میلیون یورو به حساب خزانه دولت ایران واریز کند.

با واریز این مبلغ به حساب دولت، عملا اجرای این پروژه آغاز خواهد شد.

اپراتور دوم تلفن همراه متعهد شده است، در مدت ‪ ۱۵‬سال، ‪ ۱۶‬میلیون خط تلفن همراه در ایران ایجاد کند.

این کنسرسیوم در فاز اول، پنج میلیون شماره تلفن همراه به قیمت هر شماره ‪ ۱۵۰‬هزار تومان به متقاضیان واگذار خواهد کرد.

گفته می‌شود، در صورت امضای موافقت نامه اولیه، کنسرسیوم ایران سل در پایان اولین سال شروع فعالیت، کار واگذاری تلفن همراه را آغاز کند.

درآمد سالانه این پروژه سالانه ‪ ۲/۵‬میلیارد دلار برآورده شده است.

  • ۸۴/۰۴/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">