ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گزارش فارس از تحویل استارلینک درب منزل

| چهارشنبه, ۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ۰۳:۲۸ ب.ظ | ۰ نظر

براساس گزارشات مردمی در سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس، علیرغم ممنوعیت فعالیت اینترنت ماهواره‌ای در کشورمان شاهد خرید و فروش تجهیزات استارلینک هستیم، به‌نحوی که اپلیکیشن‌ها و لینک‌های این فناوری بدون سخت‌افزار آن از مصادیق بدافزار هستند.

سوت‌زنی| استارلینک ۷۰۰ دلاری را درب منزل تحویل بگیرید/ تبلیغات بدافزارهایی با عنوان اینترنت ماهواره‌ای

به گزارش خبرگزاری فارس، هیوزنت (HughesNet) و ویاست(Viasat) از سال ۲۰۱۲ دو شرکت اصلی ارائه دهنده خدمات اینترنت ماهواره ای در ایالات متحده هستند، همچنین استارلینک(Starlink) از شرکت اسپیس‌ایکس(SpaceX) و پروژه کویپر(Project Kuiper) از آمازون نیز از سال ۲۰۲۰ به شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت‌های ماهواره‌ای در کل جهان پیوسته‌اند.

از میان پروژه‌های اینترنت ماهواره‌ای، استارلینک به‌عنوان یک فناوری منحصربه‌فرد با ۱۸۰۰ ماهواره مستقر در فضا دارای سرعت دانلود تا یک گیگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود تا ۵۰۰ مگابیت در ثانیه است، همچنین با پهنای باند بالا هیچ محدودیت جغرافیایی نداشته و نسبت به سایر پروژه‌ها اختلالات کمتری دارد.

این فناوری نیاز به سه دستگاه دارد که شامل ماهواره گیرنده و فرستنده در مدارهای کره‌ی زمین، دیش ماهواره‌ای ارائه‌دهنده اینترنت روی زمین(ISP) و آنتن کوچکی در محل مصرف مانند پشت‌بام ساختمان است، که ISP استارلینک اکنون در کشورهای زیادی مانند ایالات متحده، کانادا، نیوزلند، استرالیا فعال شده است.

با این حال به دلیل شفافیت ناکافی و عدم قابلیت نظارت بر اینترنت ماهواره‌ای، این فناوری در بسیاری از کشورها مانند چین، روسیه و هند غیرقانونی شناخته شده و برخی گروه‌ها مانند دو سازمان محیط‌زیستی فرانسوی اعتراضاتی را به این سیستم وارد کرده‌اند، در همین راستا نظام قانونی کشور ما نیز دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای و خرید و فروش تجهیزات آن را غیرمجاز دانسته است.

در همین راستا مهدی محبی رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی ارتباطی و لوازم جانبی تهران در ۱۱ دی‌ماه به صورت رسمی اعلام کرد که خرید و فروش دستگاه‌های اینترنت ماهواره‌ای غیرقانونی و ممنوع است و باید از قاچاق آن جلوگیری شود، با این حال از وجود ۸۰۰ دستگاه استارلینک قاچاق در کشورمان خبر داد، همچنین عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ۱۹ دی ماه ضمن تائید فعالیت سخت‌افزارهای اینترنت ماهواره‌ای در داخل کشور از کمیت و کیفیت آن‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرد، علاوه‌برآن فیروز نادری از مدیران سابق ناسا نیز طی توئیتی به بازار سیاه تجهیزات استارلینک در ایران با حدود قیمت ۲ الی ۳ هزار دلاری اشاره کرده است.

با توجه به مطلب فوق، براساس گزارشات مردمی در سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس شاهد قاچاق تجهیزات استارلینک از دبی به ایران و وجود چندین سکوی ISP برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای در کشورمان هستیم، در همین راستا برای کسب اطلاعات بیشتر با یکی از گزارشگران ارتباط گرفتیم که وی درباره‌ی مدل‌های استارلینک و قیمت خرید آن اظهار کرد: استارلینک در ۴ مدل ورژن ۱، ورژن ۲، بیزینس و ماریتایم فعالیت می‌کند که تاکنون اکثراً سری‌های ورژن ۱ و ۲ با قیمت ۵۰۰ الی ۲۵۰۰ دلاری در ایران دیده شده است.

وی به خرید دستگاه ورژن ۲ اشاره کرد و گفت: یکی از فروشندگان تجهیزات استارلینک مدل ورژن ۲ آمریکایی را که به اعتراف خودش از دبی قاچاق می‌شود، با قیمت ۷۳۰ دلار قیمت گذاشته شده و هزینه آن را نیز برای عدم ردیابی به‌صورت ارز دیجیتال و با تتر(دلار) دریافت می‌کند، همچنین عرضه‌کننده دیگری این دستگاه را با قیمت ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معادل حدود ۸۷۰ دلار به تهران و تبریز ارسال می‌کند.

 

این گزارشگر اپلیکیشن‌های استارلینک را نیز جزو بدافزارها دانست و تاکید کرد: آنتن‌دهی این اینترنت ماهواره‌ای نیاز به تجهیزات سخت‌افزاری و برنامه‌های نرم‌افزاری دارد، به نحوی که برنامه‌ها و لینک‌هایی که اخیرا به‌عنوان دسترسی به استارلینک تبلیغ می‌شود همان بدافزارهای کلاهبرداری بوده و بدون دستگاه مربوطه هیچ اتصالی برقرار نخواهد شد.

وی بر نحوه‌ی استفاده از برنامه‌های استارلینک تاکید کرد و افزود: هر دستگاه استارلینک معمولا تا شعاع ۵۰۰ متری و تا ۲۰۰ کاربر را پوشش می‌دهد، اما باید برنامه‌ی استاندارد آن را نیز از مارکت گوگل دانلود کرده و از طریق WiFi سیستم خود به آن متصل شد، بنابراین همه‌ی سایت‌هایی که اتصال به استارلینک را تنها با نصب نرم‌افزار آن تبلیغ می‌کنند دارای بدافزارهای مختلف هستند که پلیس‌فتا هم تمهیدات مربوطه را تاکید کرده است.

با توجه به آنچه مطرح شد، تهدیدات سایبری فراوانی به‌دلیل بلاتکلیفی مساله فیلترینگ از طریق فیلترشکن‌ها و اخیرا هم اینترنت ماهواره‌ای، امنیت مجازی هموطنان ما را تهدید می‌کند که لازم است سرشبکه‌هایی که در کشورمان برخلاف قوانین و به صورت قاچاق دارای سکوهای استارلینک هستند و محدودیت‌های فعلی را در فضای مجازی دور می‌زنند شناسایی شده و با آن‌ها برخورد شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">