ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

در دنیایی که به سر می بریم فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله ملزومات مهم زندگی بشری به شمار می رود که در مرحله گذار از جامعه اطلاعاتی سرعت حرکت کشتی پیشرفت بشری را تند تر می‌کند و در این میان "رایانه" اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در کشور ما رایانه فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشت و در مرحله‌ای خاص طرح رایانه ملی یا همان کلونایزر از سوی رسانه های داخلی و خارجی و حتی وبلاگ های تخصصی فناوری اطلاعات مطرح شد، تقریبا یک ماه قبل از نوروز 85 بود که موج رسانه‌ای کلونایزر در کشور پیچید و گوش همگان به این کلمه عادت کرد و در سایه کار رسانه ایی این پروژه به روستا ها رفت تا مردم چند روستای دوردست را با خود آشنا کند.

این کار در سه روستا انجام شد و بعد‌ها بر خلاف اظهار یکی از مدیران این پروژه که اعلام کرده بود کلونایزر به 20 روستای کشور خواهد رفت متوقف شده و خبری از آن نشد و حتی بعد از تعطیلات نوروز و افتتاح خط تولید کلونایزر که با حضور وزیر صنایع و معادن نیز انجام شد موج خبری این پروژه به کلی مسکوت شده و هیچ خبری از آن به گوش مردم نرسید و علت آن نیز هنوز مشخص نیست که آیا همان طوری که بعضی از کارشناسان و مسوولان اعتقاد داشتند این پروژه شکست خورده است و یا به دلیل مدیریت ضعیف و غیر اصولی دیگر قادر به ادامه حیات نیست؟

در زمان مطرح شدن کلونایزر عده ای از مسوولان دلیل عدم حمایتشان از پروژه ملی را تایید نشدن پتنت آن می دانستند و بر این اعتقاد بودند که طرح کلونایزر یک طرح شکست خورده است که از ایرلند وارد کشور ما شده و هیچ آینده ای ندارد که مسکوت ماندن این پروژه در 3 ماه گذشته نیز بر روی این مدعی صحه می گذارد.

بعد از اینکه کلونایزر مطرح شد نام رایانه ملی بر آن نهاده شد در حالی که تمامی سخت افزار و نرم افزار این پروژه میلیاردی در خارج از کشور تهیه شده است و تنها نام ملی را بر خود یدک می کشد، سیستم عامل این رایانه ویندوز است که همگان بر ملی نبودن آن اتفاق نظر دارند و از جهت سخت افزار نیز اکثریت قطعات این طرح در خارج از کشور تهیه شده است و شاید این عامل را نیز بتوان از علل عدم موفقیت و عدم استقبال از این پروژه نام برد.

از طرف دیگر این رایانه برای خانواده های ایرانی به هیچ وجه صرفه اقتصادی نداشته و به اندازه قیمتی که دارند نیز قابل استفاده نیست؛ یکی از شعار های این طرح "کلونایزر در نقاط دور دست" بود در حالی که با توجه به قیمتی که این رایانه دارد نه تنها در نقاط دوردست کسی توان استفاده از آن را ندارد بلکه تهیه آن برای خانواده های طبقه متوسط جامعه نیز مشکل است.

از طرف دیگر لوازم مصرفی این رایانه مانند کارتریج پرینتر و سایر مواد آن نیز برای مصرف کنندگان به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست و این عامل نیز علاوه بر علت گرانی این محصول باعث عدم استقبال ازآن شده است. همچنین پشتیبانی این محصول نیز علامت سوالی برای مصرف کنندگان آن است چرا که از خدمات پس از فروش آن مطمئن نیستند و هنوز این سیستم جواب خود را پس نداده است.

سوال دیگری که از سوی برخی از کارشناسان مطرح می شود درباره اتصال این سیستم به اینترنت است؛ گفته می شود، کلونایزر در تهران و تعداد محدودی از شهرستان ها با ISP های مشخصی طرف قرارداد شده است تا اتصال به اینترنت را برای مشترکان سهل کند اما در شهرستان های دوردست و یا کشور های دیگر چطور؟

در هر حال باید علت رکود در این پروژه که گفته می شود بیش از30 میلیاردی که بخش عمده ای از آن نیز از آن مردم است را دریافت و همچنین اینکه چرا به یکباره موج خبری و اطلاعاتی این پروژه فروکش کرده است.

  • ۸۵/۰۴/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">