ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تکتم جاوید - دختر کوچک آقای حسینی در سالن روی تخت درمانگاه از درد به خودش می‌پیچد. پزشک تزریق مسکن تجویز کرده است و داروهایی که هرچه زودتر درد را آرام کند. پدر دفترچه را برمی‌دارد و راهی نزدیک‌ترین داروخانه می‌شود. بعد از پیش رفتن صف انتظار و هنگامی که نوبتش می‌شود، پزشک به‌جای تحویل داروها، دفترچه را روی پیشخوان می‌گذارد: «مهلت دفترچه تمام شده است». با نگاه تعجب‌زده به دکتر می‌گوید: «الکترونیکی تمدید شده است!» حرفشان به‌جایی نمی‌رسد. گویا امکان پذیرش دفترچه در این داروخانه نیست. پدر به ناچار نشانی داروخانه دیگری را می‌گیرد که چنین امکانی داشته باشد. داستان این است که پدر این فرایند را پیش از این در مطب پزشکی هم پشت سر گذاشته بود، آنجا هم به او گفته بودند سامانه قطع است. داروخانه بعدی چندان نزدیک نیست، اما به رفتنش می‌ارزد، چون تمدید الکترونیکی دفترچه را قبول می‌کند و داروها را تحویل می‌دهد. بخشی دیگر از ماجرا در یک مرکز رادیولوژی و سونوگرافی اتفاق می‌افتد.
آقای وفایی برای سونوگرافی نسخه آورده و قرار است جوابش را خیلی سریع به پزشک برساند، اما متصدی آنجا از پذیرش دفترچه او نیز که به‌صورت الکترونیکی تمدید شده است، خودداری می‌کند. متصدی پذیرش مدعی است سیستم قطع شده است و امکان مشاهده تمدید دفترچه نیست. راه دیگری برای اثبات تمدید دفترچه‌اش ندارد و باید راهی مرکز دیگری شود، البته مشخص نیست آنجا هم جواب می‌گیرد یا نه؟!درست است که با اجرای طرح تمدید الکترونیکی دفترچه‌های بیمه دیگر نیازی نیست بیمه‌شده به کارگزاری‌های بیمه مراجعه حضوری داشته باشد و مهر بزند، اما اجرای صحیحش وابسته است به فراهم‌بودن زیرساخت‌های مراکز درمانی و نظارت دقیق و پیوسته نهادهای نظارتی. این فقط 2نمونه از مشکلاتی بود که به واسطه مهیانبودن زیرساخت‌های اجرایی آن گریبان مردم را گرفته و آن‌ها را سرگردان کرده است.

 

1385

شروع بحث حذف دفترچه بیمه‌های درمانی و جایگزینی آن با یک کارت هوشمند

1388

قرار بود در این سال طرح به‌صورت پایلوت در استان مرکزی اجرا شود که پس از صرف هزینه ۱۸میلیارد تومانی شکست خورد

1393

قرار بود در مردادماه این سال کارت هوشمند در 3ماه به‌جای دفترچه‌های بیمه جایگزین شود که چنین نشد و فقط تا حدودی برای بیماران خاص استان یزد اجرا شد.

1395

مردادماه این سال به گفته رئیس سازمان تأمین اجتماعی طرح حذف دفترچه درمانی پس از یزد، به‌طور آزمایشی در تهران آغاز شد. چندی بعد نوبت به اردبیل، آذربایجان‌غربی و شرقی رسید.

1396

توسعه این پروژه در مراکز درمانی غیرملکی شروع شد و اکنون در 8استان نسخه‌ها از سوی پزشکان طرف قرارداد سازمان به‌صورت الکترونیکی صادر می‌شود.

1397

بنا بود تا شهریورماه این سال طرح در ۱۰۰۰مرکز درمانی سراسر کشور انجام شود و در عمل نیاز به تمدید اعتبار دفترچه از بین برود.

1399

28 اردیبهشت‌ماه این سال دستور اداری حذف فرایند تأمین اعتبار دفترچه درمانی و جایگزینی آن با سامانه استحقاق درمان به تمام واحدهای اجرایی سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور ابلاغ شد.

 

فرایند دریافت استحقاق درمان بسیار ساده است
از ابتدای خردادماه که اجرای این طرح آغاز شده است، بیماران زیادی با پاسخ منفی مراکز خدمت‌رسان مواجه می‌شوند. این بلاتکلیفی در مناطق پایین‌شهر و بین افرادی که نه سواد چندانی دارند و نه از الکترونیکی شدن و اخبار آن سردرمی‌آورند، خیلی بیشتر است، چون بیشتر تصور می‌کنند مشکلی برای دفترچه یا سابقه بیمه‌شان پیش آمده‌ است. همین می‌شود که تعدادی از آن‌ها راهی مراکز تأمین اجتماعی می‌شوند تا به‌شکل حضوری توضیح مسئول را بشنوند و مشکل خودشان را حل کنند. رئیس اداره روابط عمومی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان با تأکید بر اینکه «ما روند تمدید الکترونیکی دفترچه‌های بیمه را به همه مراکز خدمات درمانی اعلام کرده‌ایم و موظف به اجرای آن هستند»، ادامه می‌دهد: منکر مشکلات به وجود آمده نیستیم. ممکن است پزشکی در مطب همکاری لازم را با بیمار نداشته باشد یا در مراکز دیگر چنین باشد. پذیرش این روند قدری زمان‌بر است و همه باید همکاری کنند. مجید رسولی با توضیح اینکه این طرح کشوری است، مسئولیت اجرای ناقص آن و فراهم‌نبودن زیرساخت‌ها در مراکز درمانی را از دوش تأمین اجتماعی استان برمی‌دارد. او می‌گوید: اجرای این طرح به این شکل در خود سازمان تصمیم‌گیری شده و استان اختیار و دخالتی در اجرای آن ندارد.او معتقد است به‌طور کلی هر زمان به مسائل الکترونیکی وارد شده‌ایم، در ابتدا با مشکلات و نارضایتی‌های زیادی روبه‌رو شده‌ایم، اما به‌تدریج همه آن را پذیرفته‌اند و خدمت‌رسانی با سرعت بیشتری انجام شده است.
رسولی با برشمردن مزیت‌های اجرای این طرح تصریح می‌کند که «استحقاق درمان بیمه‌گذران به‌راحتی استعلام می‌شود، به‌وسیله سامانه مراکز یا اگر مشکل داشت با یک پیامک». او می‌گوید: سامانه بخش بیمه‌ای به‌گونه‌ای است که تمدید دفترچه و به‌طور کلی استحقاق درمان بیمه‌گذار به‌طور خودکار در سامانه ثبت می‌شود و همه کشور به آن دسترسی دارند و هیچ مرکز درمانی‌ای نمی‌تواند ادعا کند که آن را ندیده‌ است. ضمن اینکه هر فردی خودش می‌تواند با فرستادن پیامک، استحقاق درمانش را استعلام بگیرد و آن را به داروخانه یا مراکز درمانی‌ای که ادعا می‌کنند به این اطلاعات دسترسی ندارند، نشان بدهد. اگر بازهم همراهی نبود، شکایت کنند تا برخوردهای قانونی با مرکز متخلف انجام شود.
به گفته رئیس اداره روابط عمومی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان، فرایند اخذ استحقاق درمان بیمه‌گذار بسیار ساده است. ابتدا کد #۱۴۲۰*۴* را شماره‌گیری کنید. سپس طبق منوی پیش‌رو برای استعلام بیمه عدد یک را شماره‌گیری کنید. سپس با واردکردن کدملی خود، می‌توانید از آخرین وضعیت بیمه‌ای خود در سامانه بیمه تأمین اجتماعی آگاه شوید و سوابق خود را مشاهده کنید.

 

4روش برای استعلام مراکز درمانی
طبق ابلاغیه مصطفی سالاری، مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی، در گام نخست حذف دفترچه‌های درمانی، درج اعتبار دفترچه‌های درمانی حذف و اخذ استحقاق درمان از طریق سامانه استحقاق درمان جایگزین شده است.
در این راستا بررسی و کنترل استحقاق درمان بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و افراد تحت تکفل آنان، ضمن رعایت اصول و قواعد بیمه‌ای در بخش سرپایی در تمام مراکز درمانی از جمله ملکی، غیرملکی طرف قرارداد و پزشکان، با استفاده از یکی از 4روش جایگزین شاملUSSD ، Mobile App ، SMS و نرم‌افزارهای تحت وب medical.tamin.ir و darman.tamin.ir انجام می‌شود.
تمام مراکز درمانی طرف قرارداد از جمله پزشکان، داروخانه‌ها، مراکز پاراکلینیک، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها موظف به کنترل استحقاق درمان با یکی از 4روش‌ یادشده هستند.
در این سامانه برای بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی امکان آگاهی از تاریخ استحقاق درمان نیز پیش‌بینی شده است و در صورت استعلام شخص بیمه‌شده، تاریخ پایان استحقاق درمان نیز به او اعلام می‌شود. در صورتی‌که بیمه‌شده و مستمری‌بگیر به هر دلیل به وضعیت استحقاق درمان خود معترض باشد، می‎تواند از طریق تماس با سامانه۱۴۲۰ سازمان‎ تأمین‌ اجتماعی موضوع را پیگیری کند.

 

927 هزار نفر

در استان بیش از 927هزار نفر فرد اصلی بیمه شده‌اند و یک میلیون و 580 نفر هم افراد تحت تکفل آن‌ها هستند.

257 هزار نفر

استان 257هزار مستمری‌بگیر و 192هزار تبعی دارد.

7/55 هزار تومان

حق سرانه امسال بیمه خدمات درمانی تأمین اجتماعی 55هزار و 700 تومان است

 

درخواست صدور، تعویض و تمدید دفترچه بیمه سازمان تأمین اجتماعی از فرایندهای پرتقاضا و گاه زمان‌بر و پردردسر است که افراد برای انجام آن باید در صف انتظار کارگزاری‌های سازمان تأمین اجتماعی بمانند. جدا از اینکه مزایایی مانند کنترل هزینه‌های دارویی، مشاهده سوابق بیماران، رفع مشکل ناخوانابودن نسخه‌های پزشکی، شناسایی چند دفترچه‌ای‌ها و صرفه‌‌جویی 600میلیارد ریالی ناشی از چاپ‌نشدن ۴۲میلیون دفترچه کاغذی از دلایلی است که طرح حذف دفترچه‌های بیمه را روی میز مدیران سازمان تأمین اجتماعی گذاشته است. (منبع:شهرآرانیوز)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">