ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سمیه مهدوی - یکی از خبرهای همیشه در گردش دنیای موبایل، پرطرفدارترین یا برترین گوشی‌ها هستند که اتفاقا نتایج متفاوتی هم ارایه می‌کنند.

به همین جهت همواره توصیه ما به خوانندگان این است که تنها فریب تیترهایی همچون "برترین گوشی‌های سال 2016" را نخورند و با ورود به متن خبر مرجع اصلی این انتخاب را هم مد نظر قرار دهند. جالب آنکه در برخی از این خبرهای برترین‌ها اصلا مشخص نیست، نهاد انتخاب‌کننده برترین‌ها چیست و به منابع گمنام اشاره می‌شود.

در برخی از این اخبار ترجمه شده در داخل ایران نیز تلاش می‌شود تا با استفاده از صفاتی همچون فلان سایت "معتبر" اعلام کرد، تلاش کنند تا مرجع را مهم جلوه دهند در حالیکه برخی از این سایت‌های خارجی نه تنها اهمیت و اعتباری ندارند، بلکه گاه وابسته به برندهای موبایلی هستند.

نکته دیگری که در خصوص توجه به منابع انتخاب برترین‌های موبایل اهمیت دارد، رابطه مرجع ناشر خبر با آگهی‌دهندگان است. به این ترتیب که ناشران برترین‌ها به علت دریافت تبلیغات از برخی برندها تلاش می‌کنند آنها را برتر اعلام کنند.

این روزها البته همه چیز به این عیانی هم نیست و گاه شاهد تبلیغات فلان برند موبایل در سایت و رسانه‌ای نیستید، اما باز هم احتمال سفارشات و پرداخت مبالغی برای کسب عنوان "برترین‌های سال" به شکل جدی مطرح است.

آنچه مسلم است فارغ از امکانات فنی یک گوشی، به هر حال نظر رسانه و داوری که به بررسی برترین‌ها می‌پردازند، می‌تواند روی نتایج تاثیرگذار باشد.

جالب آنکه گاه نتایج اعلام شده در خصوص برترین یا پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار در سال، هیچ تناسبی با واقعیت نداشته و صرفا ابزاری تبلیغاتی برای ترغیب مشتریان به خرید گوشی‌ها محسوب می‌شود.

 

مرجعی بی‌طرف به نام گوگل

ما در هفته‌نامه عصر ارتباط اما مطابق معمول هر سال سعی کرده‌ایم تا با استناد به منابع واقعی و بی‌طرف دریابیم که واقعا گوشی‌های مورد علاقه ایرانی‌ها در سال میلادی رو به پایان چه بوده‌اند.

به همین جهت ما سراغ گوگل رفتیم. گوگل یک موتور جست‌وجو محسوب می‌شود که منطق کاری آن ارایه پیشنهاداتی است که بیشترین جست‌وجو را از طرف مردم یک کشور داشته است.

برای این منظور ما با کلیدواژه‌های مختلف در خصوص یک برند و پرسش‌های مرسوم کاربران از گوگل، مدل‌های مورد علاقه 11 برند موبایل در ایران را به این شرح شناسایی کردیم.

 

سامسونگ

شرکت سامسونگ نیازی به معرفی ندارد و طرفداران زیادی هم در ایران دارد. بد نیست بدانید نخستین مدل گوشی سامسونگ مورد علاقه ایرانی‌ها گوشی مدل A7 است و قیمتی در حدود یک و نیم میلیون تومان دارد.

بعد از این مدل، به ترتیب گوشی‌های مدل J5، J7 و S7 سامسونگ توانسته‌اند توجه و کنجکاوی کاربران ایرانی را به خود جلب کنند.

 

آیفون

ایرانی‌ها یکی از علاقه‌مندترین مردم دنیا به گوشی‌های آیفون هستند، چه آنها که یک گوشی آیفون دارند چه آنها که توان مالی ندارند، اما علاقه‌مند به خرید این گوشی هستند.

بر اساس پاسخی که گوگل به کلیدواژه‌های مختلف داد، مشخص شد گوشی مدل آیفون 7 در صدر گوشی‌های مورد توجه ایرانی‌ها قرار گرفته است. این گوشی قیمتی در حدود 3 میلیون 300 هزار تومان دارد.

بعد از این مدل، به ترتیب گوشی‌های آیفون 6، SE و 5 توانسته‌اند توجه و کنجکاوی کاربران ایرانی را به خود جلب کنند.

 

هوآوی

شرکت هوآوی این روزها از جمله برندهای رو به اوج است که با اقدامات مختلف در ایران و جهان توانسته جایگاه خوبی را در میان برندهای موبایل یافته و حتی عزم برترین تولیدکننده گوشی در دنیا را هم کرده است.

از نظر گوگل پرطرفدارترین گوشی مورد سوال کاربران ایرانی گوشی مدل P9 هواوی است. این گوشی نیز قیمتی در حدود یک و نیم میلیون تومان دارد.

بعد از این مدل، به ترتیب گوشی‌های P8، G8 و P7 هوآوی توانسته‌اند توجه و کنجکاوی کاربران ایرانی را به خود جلب کنند.

سونی

شرکت سونی هم اگرچه کم‌کارتر از گذشته شده است اما همچنان طرفداران خاص خود را در دنیا دارد.

بر اساس نتایج سرچ گوگل گوشی مدل اکسپریا Z5 سونی با قیمتی در حدود یک میلیون و چهارصد هزار تومان دارد.

بعد از این مدل، به ترتیب گوشی‌های مدل Z4، Z3 و XZ توانسته‌اند توجه و کنجکاوی کاربران ایرانی را به خود جلب کنند.

 

HTC

کمپانی اچ‌تی‌سی این روزها اصلا حال خوبی ندارد و خبر پشت خبر در خصوص افت سهام و سهم بازار منتشر می‌شود. با این وجود این موضوع اصلا به معنای حذف این برند از بازار نیست و اچ‌تی‌سی هم کاربران و طرفداران خاص خود را دارد.

بر اساس نتایج گوگل مدل HTC One توانسته بیشترین جست‌وجو را ثبت کند و قیمتی در حدود 700 هزار تومان دارد. بعد از این مدل‌های وان ام 9، دیزایر 820 و وان مکس قرار دارند.

 

لنوو

شرکت لنوو در دنیای سخت افزار برند معتبر و شناخته‌شده‌ای است که با خرید آی‌بی‌ام قدرت زیادی در دنیای نوت‌بوک پیدا کرد. این شرکت در حوزه موبایل هم اگرچه تازه وارد محسوب می‌شود اما حرفایی برای گفتن دارد.

بررسی نتایج گوگل اما نشان می‌دهد تنها سه مدل از گوشی‌های این شرکت یعنی K900، S820 و Vibe Z2 pro به ترتیب بیشترین جست‌وجو را در میان کاربران ایرانی داشته‌اند.

 

ایسوس

شرکت ایسوس هم اخیرا فعالیت‌هایی را در ایران آغاز کرده و البته که مشتری و سهم خاصی از بازار ایران را دارد.

در مورد برندهای مورد جویش کاربران ایرانی در گوگل می‌توان به ترتیب به مدل‌های زنفون 3، زنفون 6، زنفون 2 و زنفون 2 دلوکس اشاره کرد.

 

شیائومی

برند شیائومی اگرچه خیلی پرسر و صدا آغاز کرد و خیلی زود با جاانداختن نام خود به عنوان اپل چین توانست سری در میان سرها در بیاورد، اما این روزها هیاهوی گذشته را ندارد.

با این وجود سه مدل Mi5، Mi4 و Mi4i به ترتیب بیشترین سرچ کاربران ایرانی در گوگل را به خود اختصاص داده‌اند.

 

ال‌جی

شرکت کره‌ای ال‌جی هم که در بخش موبایل خود از نظر مالی و فروش با مشکلاتی مواجه است، به ترتیب و با مدل‌های K10، G3، G5 و V10 توانسته نظر کاربران ایرانی را در گوگل به خود جلب کند.

 

ZTE

در مورد کمپانی چینی ZTE هم اگرچه شاهد تحرکاتی در بازار ایران هستیم اما این شرکت به نوعی در رفت و آمد در بازار ایران است و از این رو تنها دو مدل Axon 7 و Nubia Z5S از این برند توانسته مورد توجه و جست‌وجوی کاربران ایرانی قرار گیرد.

 

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

بررسی‌های ما از طریق کلید‌واژه‌های مختلف نشان می‌دهد به ترتیب برندهای سامسونگ، اپل، هوآوی و سونی بیشترین جست‌وجوی کاربران ایرانی را به خود اختصاص داده‌اند.

نکته دیگر آنکه به استثنای قیمت بالای انواع مدل‌های آیفون، ظاهرا اکثریت کاربران ایرانی به دنبال گوشی‌های با قیمتی میان یک تا یک میلیون و نیم هستند که از نظر اقتصادی می‌تواند پیام‌های زیادی برای برندهای موبایل در ایران داشته باشد.

  • ۹۵/۰۹/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">