ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

یکپارچه‌سازی فعالیت دولت با اقتصاد الکترونیکی

| چهارشنبه, ۱ خرداد ۱۳۹۲، ۰۲:۱۱ ب.ظ | ۰ نظر

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این وزارتخانه توسعه تجارت الکترونیک را یکی از اولویت‌های برنامه‌ای خود قرار داده است، گفت: تمام تلاش‌ها برآن بوده تا با همراهی سامانه تجارت و اقتصاد الکترونیک فعالیت بسیاری از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها یکپارچه شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی غضنفری شامگاه سه شنبه در مراسم اختتامیه هفمتین همایش ملی، اولین همایش بین المللی و دومین نمایشگاه تخصصی تجارت و اقتصاد الکترونیکی که با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد، افزود: یکپارچگی فضای آی تی علاوه بر سرعت عمل موجب کاهش هزینه ها خواهد شد.

وی با قدردانی از دست اندرکاران همایش تجارت الکترونیکی گفت : تلاش های انجام شده در این رویداد اجرایی کردن بخش دوم فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حماسه اقتصادی در سال جاری است.

غضنفری گفت: این همایش و مجموعه دستاوردهای آن و در ادامه معرفی برخی سامانه ها به واقع کار بزرگی است که انجام شده چرا که بسیاری از آنها برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و در گذشته وزارت بازرگانی در حد یک آرزو بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با استناد به برخی مطالب ارایه شده در قالب مقالات در این همایش عنوان کرد: کارشناسان ما هنوز درباره چالش های اطلاعات نکاتی را می گویند که شاید مربوط به چند سال گذشته باشد به عنوان مثال اینکه چالش مدیریتی داریم و یا اینکه مدیران دولتی علاقه مند به استفاده از فناوری اطلاعات نیستند ، پشتیبانی نمی کنند و یا اینکه برنامه ندارند در حالی که این عصر و دوران سپری شده است.

وی ادامه داد: در فضای فناوری اطلاعات وارد دوره جدیدی شده ایم که در راس همه متقاضیان ، برای پیاده سازی خود دولت است و ضمن حمایت از ایجاد سامانه ها در حوزه های مختلف در زیرمجموعه های خود نیز این سامانه ها را اجرا می کند.

غضنفری با بیان اینکه دولت های نهم و دهم به موضوع تجارت الکترونیک توجه ویژه ای داشته اند، گفت: در گذشته دو وزارتخانه صنایع و بازرگانی هیچ کدام معاونت آی تی نداشتند، اما درحال حاضر این کار بزرگ در حال سامان دهی است، همچنین در گمرک، سازمان امور مالیایت و سایر دستگاه های مختلف انجام می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت سپس گفت: در حال حاضر وارد دوره جدیدی از کاربرد آی تی در حوزه عمل شده ایم ، درحوزه نظری و مباحث دانشگاهی نیز طی سال های قبل به تکامل خیلی خوبی رسیده ایم، مقالات متعددی دراین زمینه توسط استادان و دانشجویان منتشر شده است و در حوزه اجرا نیز وارد عرصه جدیدی شده ایم.

وی دربخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: همیشه یکی از مباحث دستگاهی این پرسش بود که چه دستگاهی متولی مباحث سامانه های الکترونیک خواهد بود ، سازمان توسعه تجارت را به واسطه آی تی به گمرک متصل کرده و پنجره واحد ایجاد کنیم و از آنجا به اتاق بازرگانی یا سازمان امور مالیاتی وصل کنیم ، چه کسی این کار را انجام خواهد داد ؟ و چه کسی مسئولیت آن را دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با یادآوری این موضوع که نگاه یکپارچه سازی همواره مورد نیاز فضای فناوری اطلاعات است ، گفت : اینکه چند دستگاه به لحاظ مدیریتی، فرهنگی و اجتماعی با یکدیگر کار می کنند، سیستم ها و سامانه ها را به یکدیگر متصل می کنند یک دستاورد بزرگ است، "دیتا در جایی تولید شده، ذخیره می شود و پس از پردازش ها به بخش های مورد نیاز، منتقل می شود.

غضنفری معتقد است: یکی از دلایل مهم عدم جلوگیری از اتفاقاتی چون پرونده تخلف سه هزار میلیارد تومانی فقدان سامانه یکپارچه است به نحوی که اگر به عنوان مثال در استان خوزستان ال سی باز می شد باید امکان رصد آن توسط بانک مرکزی فراهم می بود و بلافاصله تخلف مشخص می گردید ، یا اگر ال سی تنزیل می شد امکان آگاهی از اینکه چه کسی آن را تنزیل کرده فراهم می شد ، اما به دلیل آف لاین بودن سیستم ، امکان رصد این موضوع وجود نداشت و پس از مدتی این تخلف آشکار شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از سامانه نقشه راه تجارت الکترونیک به عنوان دستاوردی بزرگ نام برد و گفت: کنار هم قرار گرفتن اجزا درحوزه فناوری اطلاعات و مدیریت کار سختی است که درحال حاضر انجام شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تصریح براینکه در فضای آی تی نمی توان کدهای مختلف تولید کرد، گفت: باید مجموعه ای را به هم وصل کنیم و در قالب سامانه ملی در بیاوریم .

دکتر غضنفری با بیان اینکه خوشحالم از اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با وزارت صنعت، معدن و تجارت این همکاری را داشته است، افزود: امیدوارم بتوانیم همکاری و همراهی را افزایش دهیم و کنار آن سامانه هایی شکل گیرد که بتوانند با یکدیگر گفت وگو کرده ، تبادل داده کرده و پردازش ها را در اختیار مدیران قرار دهند .

وی در بخ دیگری از سخنان خود با بیان این جمله که همچنان گزارش های ارایه شده در مورد به کارگیری فناوری اطلاعات در تجارت با درصدهای پایین است، گفت: ممکن است گزارش ها مربوط به گذشته باشد و یا اینکه سامانه هایی که اخیرا ایجاد شده اند به کار گرفته نشده باشند، چرا که اگر این اتفاق رخ دهد به آرمانی که در برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده خواهیم رسید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تحقق 20 درصد تجارت داخلی و 30 درصد تجارت خارجی به صورت الکترونیکی از اهداف برنامه پنجم توسعه برشمرد و گفت: نظام گمرکی از کدهای بین المللی استفاده می کند و با هم نیز در تبادل است از سویی در تجارت داخلی نیز به برکت رابطه ای که چند سال اخیر انجام شده سیستم داده ها را در یک بستر هماهنگی منتقل می کند. به این دلیل کاملا خوشبین هستیم که سنگ بنای خوبی دراین چند سال اخیر ایجاد کرده ایم اما نتایج زیر بناها با تاخیر به مردم منتقل می شود.

غضنفری با تاکید براینکه بدون زیر بناها نمی توان ساختارهای آی تی را بنا گذاشت، گفت: اگر هماهنگی بین داده ها نباشد برای اتصال انواع سامانه ای نوشته شده، باید از جمع بسیاری از کارشناسان استفاده کرد.

وی با اشاره براینکه ، مجموعه فعالیت هایی که در حوزه تجارت الکترونیک در سال های گذشته انجام شده به این فضا امنیت داده است ، افزود: در خصوص اینکه امضای الکترونیک چگونه است و یا اینکه از چه سامانه ای می توان خرید کرد، اینکه انتقال پول با امنیت انجام شود، از جمله زیر ساخت های سودمندی به شمار می آیند ، که بعد از اینکه کاربران سامانه عملیاتی روی آن اجرا کنند ، شکل می گیرد.

اگر سامانه ای وجود داشته باشد که از طریق آن صدها دانش آموخته آی تی بتوانند به عنوان مثال از طریق سیستم خرید و فروش الکترونیکی ، مغازه هایی را راه اندازی کنند و به خرید و فروش بپردازند بسیار خوب است اما باید مطمئن باشند بستری که در آن حرکت می کنند بستری امن و آماده بهره برداری است.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با اشاره به آماری درباره وضعیت ایران در میان کاربران اینترنت گفت : براساس گزارش های رسمی میزان کاربران اینترنت در سال 2000 میلادی تنها 250 هزار نفر بود حال آنکه این رقم در سال 2011 به 36 میلیون نفر رسیده است که حکایت از افزایش 145 برابری دارد ، این میزان افزایش در خاورمیانه بی نظیر است.

غضنفری براین موضوع که مراقبت از حوزه های فرهنگی و اخلاقی خواست همه کاربران است، گفت: محدودیت ها در همه جوامع وجود دارد و در جامعه ما نیز به دلیل ارزش های اسلامی بر آن تاکید می شود بنابراین برخی جملات آزادی نامحدود در اینترنت که در برخی کشورها گفته می شود با ارزش های ما در تضاد است.

وی درعین حال تاکید کرد که در حال حاضر از فضای اینترنت برای موضوعات تخصصی بسیار استفاده می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نهضت کاهش قیمت تمام شده یکی از الزامات تجارت ، تولید و صادرات غیرنفتی است گفت : موضوع کاهش قیمت ها در بازارهای جهانی و اینکه چگونه از فضای آی تی در پیشبرد آن استفاده کنیم از اهمیت بالایی برخوردار است.

غضنفری در بخش دیگری از سخنان خود در توضیح این مطلب که وزارت صنعت، معدن و تجارت چه جایگاهی را برای فناوری ارتباطات و تجارت الکترونیکی و اقتصاد الکترونیک قائل است، گفت: در برنامه راهبردی که به تازگی با حضور رییس جمهوری رونمایی شده در چند ماده به وضوح در باره تجارت الکترونیک و اقداماتی که این وزارتخانه انجام می دهد، سخن گفته شده است.

وی ادامه داد: در ماده 4 اولویت های تولید، خدمات و صادرات با ارزش افزوده بالا ذکر شده است ، ماده 7 نیز به خدمات فناوری اطلاعات پرداخته که برای سرمایه گذاری اولویت دار مطرح است و در ماده 5 نیز اولویت های تجاری داخلی و بین المللی آورده شده که باید روی آن کار کنیم.

وزیر صنعت، معدن وتجارت با اشاره براینکه باید فضای کسب و کار را فراهم کنیم، گفت: ماده سه تجارت الکترونیکی شامل همگانی کردن و فراملی کردن است که این موضوع جزو کارهای ما است.

به گفته دکتر غضنفری در ماده 9 برنامه راهبردی به موضوع زیرساخت های نرم، سامانه محصولات، سامانه اطلاعات زنجیره تامین، سامانه زنجیره تامین مبادله کالاهای واسطه ای، سامانه خدمات اوراق بهادار، سامانه خدمات مالی و بیمه، سامانه مشاغل، فناوری و سرمایه گذاری و تجارت خارجی اشاره شده است.

غضنفری در بخش پایانی سخنرانی خود اظهار کرد: یکی از آرزوهایمان در نظام توزیع آن بود در هنگام خرید مشتری از آخرین زنجیره توزیع، از آی تی استفاده شود به این صورت که داده های خرید و فروش در واحد صنفی وارد پایانه های فروش شود و بتوانیم جریان مالیات بر ارزش افزوده ، مقدار کالا و جریان کالا را مبارزه با قاچاق و سایر نیازهای سامانه نظام توزیع دنبال کنیم برای اینکه این اتفاق بیافتد باید از آخرین رده که واحد صنفی است شروع کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این کار از جمله مسائل بر زمین مانده است ، گفت : اگر دراین خصوص وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیایت کمک کنند می توانیم ابتدا معافیت های مالیاتی را برای واحدهای صنفی که این دستگاه را نصب می کنند، مد نظر قرار دهیم و این دستگاه به صورت آنلاین اطلاعات را به وزارت صنعت ، معدن و تجارت ارایه می دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل عدم استقبال سازمان امور مالیاتی از این پیشنهاد ما تاکنون نتوانستیم انبوهی از سامانه هایی که در حدود سه میلیون واحد صنفی نصب شده را به سامانه مادر که همه تامین اطلاعات در آن باشد ، وصل کنیم.

غضنفری سپس گفت: به همین دلیل می خواهم پیشنهاد دهم که در یک برنامه کوتاه مدت برای نظم بخشی به نظام توزیع ، پایانه فروش بیش از سه میلیون واحد صنفی در فضای آی تی به هم مرتبط شوند، کوچکترین فعالیت فروش در آن ثبت شود که دراین صورت کالای داخلی، خارجی و قاچاق کاملا قابل احراز است و سایر اطلاعات حوزه اقتصاد کشور به دست می اید و اگر کمبودی در حوزه اقلام اساسی همچون برنج یا شکر و غیره تصنعی باشد کاملا قابل مدیریت است.

  • ۹۲/۰۳/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">