ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

یک توصیه به وزیر ارتباطات

| جمعه, ۸ دی ۱۳۸۵، ۱۲:۴۱ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی – هفته گذشته و در همایش سراسری مدیران روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر ارتباطات قریب به 45 دقیقه سخنانی را در انتقاد به نوع مواجهه رسانه‌ها با مسایل پیرامون وزارتخانه متبوع خود ایراد کرد که با توجه به قابل پیش بینی بودن نحوه انعکاس این اظهارات تا لحظه تنظیم این متن بیش از این لزومی به بازگویی موارد مذکور نیست.

اما اگر بخواهیم نگاهی منصفانه به موضع‌گیری اخیر وزیر ارتباطات به رسانه‌ها داشته باشیم، نمی‌توان به آفتی قدیمی در برخی از رسانه‌ها که قلم خود را به بهایی و مقامی و وعده‌ای به فروش می‌رسانند اعتراف نکرد. واقعیت این است که نمی‌توان منکر این پدیده تاسف بار که شاید اوج آن در برخی از انتخابات‌ها نمود پیدا می‌کند شد، ولی اگر با همان نگاه منصفانه بخواهیم به موضوع نگاه کنیم آیا همه روزنامه‌نگاران را می‌توان در همین طیف جای داد و ایشان را نیز با یک چوب راند؟

واقعیت این است که در کار هر مدیری نقاط ضعف و قوتی وجود دارد. در این میان اگر نقطه مثبتی وجود دارد که درود بر آن مدیر که به درستی در اجرای وظایف خود گام بر می‌دارد. اما اگر انتقاداتی هم وجود دارد برای منافع ملی است که طرح می‌شود.

واقعیت این است که وزیر ارتباطات به زودی و به علت پاره‌ای از مسایل و ابهامات که این بار نه از سوی مطبوعات، بلکه از سوی نمایندگان ملت مطرح شده است، می‌بایست پاسخ‌گوی عملکرد خویش باشد. مسایلی همچون علت کاهش پهنای باند و دلایل قطع شدن‌های پی‌درپی اینترنت، علت نهایی نشدن قرارداد ماهواره زهره، دلایل پرتاب نشدن ماهواره مصباح، علت تعطیلی دفاتر خدمات تلفن‌همراه در حجم وسیع، دلایل فراهم نشدن زیرساخت‌های ارتباطی در کشور و غیره از جمله دلایل نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای دعوت از وزیر ارتباطات به شمار می‌رود.

لیکن آیا می‌توان نمایندگان مجلس را به غرض ورزی در این خصوص متهم کرد حتی اگر بخشی از ایشان را مورد خطاب قرار دهیم؟

واقعیت این است که در خصوص پاره‌ای از مسایل پیرامون عملکرد وزارت ارتباطات پرسش‌هایی وجود دارد که طرح این پرسش‌ها نیز الزاماً به معنای زیر سوال بردن خدمات مدیران و مسوولان این وزارتخانه نبوده و همه به قولی مرضی در دل ندارند.

واقعیت این است که وزارت ارتباطات خدماتی همچون کاهش پی در پی قیمت سیم کارت‌ها را نیز در کارنامه عملکرد خود دارد که در نوع خود قابل تقدیر است. نتیجه این کاهش قیمت‌ها نیز تا آنجا پیش رفت که برخی مرگ بازار آزاد و واسطه را طی روزهای آتی چندان دور از ذهن نمی‌دانند. اگرچه برخی نیز در این میان اختلال‌های اخیر شبکه تلفن همراه را نتیجه واگذاری‌های بی رویه وزارت ارتباطات می‌دانند ولی واقعیت این است که وزارت ارتباطات به تعبیری وارث مشکلات مادرزاد این شبکه نیز هست.

و باز هم می‌توان به مسایلی دیگر نیز همچون مشکلات شبکه تلفن همراه که از گذشته و دست به دست به مدیران فعلی وزارت ارتباطات رسیده اشاره کرد که فی‌الواقع ایشان نقشی در آن مشکلات نداشته‌اند.

آقای دکتر سلیمانی واقعیت این است که هستند رسانه‌ها و روزنامه‌نگارانی که همان‌گونه که در جریان کاستی‌ها قرار دارند در جریان مسایل و مشکلات تحمیلی به وزارت ارتباطات نیز هستند، لیکن شاید تا کنون به علت فضای ایجاد شده توسط برخی از رسانه‌ها مجالی به ایشان برای برقراری ارتباطی صمیمی و بدون حاشیه داده نشده است.

لذا به جنابعالی توصیه می‌شود تا فارغ از پیش فرض و پیش داوری در نشستی غیر خبری و بدون دغدغه با روزنامه‌نگاران دیدار کرده تا شاید نوع نگاه و تعامل ایشان با جراید به شکلی سازنده و نه با سوء تعبیر همراه شود که بی شک نیز چنین اتفاقی اگر نگوییم در مورد همه بلکه در مورد قاطبه روزنامه‌نگاران رخ خواهد داد.

جناب آقای وزیر بخش اعظمی از فضای اخیر شکل گرفته پیرامون نوع تعامل جراید با وزارت ارتباطات چیزی بیش از یک سوء تعبیر و فراهم نشدن فضایی برای بر قراری ارتباطی صمیمانه نیست.

  • ۸۵/۱۰/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">