ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

10 روز مهلت برای صدور 10 میلیون کارت هوشمند ملی

| سه شنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۷، ۰۵:۲۸ ب.ظ | ۰ نظر

موضوع صدور کارت هوشمند بعد از خبر اعمال تحریم‌ها و عدم فروش بدنه کارت‌های هوشمند به ایران، وارد فراز و نشیبی طولانی شد. این حواشی اما در حالی همچنان ادامه دارد که به موجب قانون، اعتبار تمامی کارت‌های ملی قدیمی تا پایان سال 97 به اتمام رسیده و امکان ارایه خدمات به دارندگان این کارت‌ها (فعلا) امکان‌پذیر نخواهد بود.

اما سوال اینجا است که آیا با زمان باقی‌مانده تا پایان سال و میزان افراد فاقد کارت هوشمند ملی، امکان دریافت مدارک و صدور کارت‌های جدید برای سایر ایرانیان فراهم است یا نه؟

بر اساس آخرین آمار ارایه‌شده از سوی سازمان ثبت احوال به عنوان مجری صدور کارت‌های هوشمند، بالغ بر

10 میلیون نفر از ایرانی‌ها اقدامی برای دریافت این کارت‌ها نکرده‌اند. این در حالی است که بدنه کارت‌های تولید داخل از 15 اسفند آماده تحویل است و از این تاریخ 10 روز به پایان سال باقی می‌ماند.

به عبارت دیگر، در حالت خوش‌بینانه باید روزانه یک میلیون نفر به دفاتر پستی و پیشخوان دولت مراجعه کنند تا به این ترتیب تا پایان سال پرونده صدور کارت ملی هوشمند بسته شود؛ تا‌کنون نیز در قانون مهلت جدیدی برای تمدید چند باره اعتبار کارت‌های ملی سابق پیش‌بینی نشده است.

اما این تمام مشکل بر سر راه ماموریت غیرممکن صدور کارت هوشمند ملی برای تمام ایرانیان نیست. موضوع اقدام نکردن10 میلیون ایرانی برای دریافت کارت هوشمند تناسب چندانی با میزان اطلاع‌رسانی‌ها از سوی سازمان ثبت احوال ندارد و شاهد تبلیغات و اطلاع‌رسانی وسیع در این خصوص نیستیم.

اگرچه برای در‌نظر گرفتن احتمال تمدید اعتبار کارت‌های ملی سابق (همچون اتفاقی که در سال‌های قبل رخ داد) کمی زود است، اما موضوع اینجا است که مساله تنها تعداد بالای افراد فاقد کارت هوشمند ملی، زمان اندک باقی‌مانده و نحوه اطلاع‌رسانی پیرامون آن نیست، بلکه مشکل دیگری به نام نبود بدنه کارت‌های تولید داخل برای ارایه به شهروندان نیز وجود دارد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در این باره از صدور کارت‌های ملی هوشمند با تولیدات داخلی از ۱۵ اسفند خبر داد.

سیف‌اله ابوترابی درباره آخرین وضعیت صدور کارت‌های ملی هوشمند اظهار کرد: از 48 میلیون نفری که اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند، 44 میلیون کارت ملی هوشمند صادر شده و از این تعداد تاکنون 43 میلیون و 500 هزار کارت در اختیار افراد قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: از چند ماه پیش و با توجه به تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، صدور کارت‌های ملی هوشمند به ‌دلیل نبود کارت‌های مورد نیاز با مشکلاتی همراه شد که در همین زمینه ما تصمیم به امضای تفاهمنامه با چاپخانه دولتی گرفتیم. بر همین اساس از این پس کارت‌های ملی هوشمند با تولیدات داخلی در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

ابوترابی ادامه داد: طی ماه‌های گذشته و در چند نوبت کارت‌های داخلی مورد ارزیابی قرار گرفت و برخی از اشکالات به مسوولان مربوطه اعلام شد و با رفع موارد مطرح‌شده قرار است کارت‌های ملی هوشمند تولید داخل آغاز شود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته از 15 اسفندماه نخستین مرحله از کارت‌های ملی هوشمند ایرانی در اختیار هموطنان قرار می‌گیرد.

کارت‌های هوشمند ملی اما هفته گذشته از جهت دیگری نیز خبرساز شدند و مدیرعامل بانک ملی ایران اعلام کرد: امکان استفاده از کارت هوشمند ملی به جای کارت‌های بانکی اجرایی شد و می‌توان انواع خدمات بانکی را با این روش انجام داد.

وی افزود: در شرایط کنونی کارت هوشمند ملی تنها برای احراز هویت کاربرد دارد، اما بانک ملی امکان استفاده از آن به جای کارت بانکی را فراهم کرده است.

به گفته مدیرعامل بانک ملی، در گام نخست امکان استفاده از کارت هوشمند ملی در همه سرویس‌های ارایه‌شده در دستگاه‌های خودبانک و خوددریافت فراهم شده است و به‌زودی خدمات شعبه‌ای نیز با کارت هوشمند ملی فراهم می‌شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">