ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

یاندکس فیلتر جایگزین گوگل می‌شود؟

| دوشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۴، ۰۲:۳۶ ب.ظ | ۰ نظر

موتور جستجوی روسی یاندکس در حالی قرار است صاحب دفتر مستقل در ایران شود که در حال حاضر به دلیل محتوای غیراخلاقی فیلتر است و از طرفی دیگر بیشتر ایرانیان از گوگل و یاهو برای جستجوهای خود استفاده می‌کنند.

وزیر ارتباطات ایران روز گذشته در دیدار با همتای روسی خود خبر از اعلام توافق دو جانبه برای ثبت دفتر موتور جستجوی روسی یاندِکس در ایران داد و اظهار کرد: امیدواریم با این کار بتواند سرویس بهتری به مردم داشته باشد.

نیکلای نیکی فوروف -وزیر ارتباطات روسیه- هم در این دیدار با ارائه توضیحاتی درباره موتور جستجوی یاندکس عنوان کرد: لازم است برای فعالیت این موتور جستجو در ایران با ایجاد دفتر و دیتاسنتر، همکاری‌های دو جانبه را آغاز کنیم.

وی بر موازنه بازار و عدم سوء استفاده کشورهای گرداننده موتورهای جستجو تأکید کرد و گفت: لازم است بازارهایمان را در بخش IT به روی هم باز کنیم و در جهت امنیت اطلاعاتی جهان بکوشیم.

وزیر ارتباطات روسیه اصل احترام به تاریخ، فرهنگ و قانون ملی و دینی هر کشور را ضروری دانست و ادامه داد:‌ آماده هستیم پیشرفته‌ترین سیستم‌های طراحی شده در روسیه را به ایران بیاوریم و تمامی این برنامه‌ها در تطابق با قوانین ملی دو کشور اجرا خواهد شد.

به گزارش تسنیم او تصریح کرد: اگر حضور یاندکس و تشریک مساعی با شریک ایران تحقق یابد برنده نهایی کاربران خواهند بود.

در حالی قرار است این موتور جستجوی فیلتر شده در ایران دفتر بزند که موتورهای قدرتمندی نظیر گوگل، یاهو و بینگ انتخاب‌های اصلی ایرانیان هستند و علاوه بر این چندی است حمایت جویشگرهای داخلی مورد توجه قرار گرفته است.

شورای راهبری جویشگر بومی تاکنون نشست‌های مختلفی در راستای حمایت و هدایت طرح‌های بومی برای تبدیل شدن به مدلی تجاری داشته و آئین‌نامه و الزاماتی را نیز به تصویب رسانده است؛ اما میدان دادن به جویشگر روسی که اکنون به دلیل عرضه محتوای غیراخلاقی و خلاف عرف فیلتر هست، در شرایط حمایت از جویشگرهای بومی چه معنایی دارد، مشخص نیست؟!

یاندکس غول اینترنتی روسیه به حساب می‌آید که سال گذشته از نسخه آلفای مرورگر خود پرده برداشت و نسخ ویندوز و مک را عرضه کرد. در نگاه اولیه به پنجره این مرورگر شاهد تفاوت‌هایی نظیر جابجا شدن تب‌ها به پایین صفحه در مقایسه با دیگر مرورگرها هستیم.

تب‌هایی که هر کدام بسته به سلیقه کاربران می‌توانند پیش زمینه منحصر به فرد و حتی متحرک داشته باشند. کاربرانی که برای اولین بار این مرورگر را نصب کنند قادر خواهند بود تمامی بوکمارک‌های (صفحات نشانه‌گذاری شده) گذشته (مربوط به دیگر مرورگرها) را داشته باشند.

نکته ویژه این مرورگر به ظاهر ساده که حتی‌الامکان از حواشی و اضافات پنجره پرهیز کرده، دکمه بازگشت دقیق است. این دکمه امکان بازگشت به اعمال قبلی را می‌دهد به نحویکه اگر از یک اپلیکیشن پیام‌رسان روی لینکی کلیک کرده باشید و به دنبال ان یاندکس باز شده باشد، هنگام کلیک روی بازگشت به اپلیکیشن مربوطه منتقل می‌شوید.

قابلیت دیگر امکان فرامین پیش از باز شدن آدرس سایت مورد نظر است؛ اگر آدرس سایت‌ مورد نظر خود را در باکس مربوطه بالای صفحه وارد و روی آن کلیک کنید امکاناتی نظیر اشتراک صفحه در پیج‌های اجتماعی یا پرینت بدون باز کردن صفحه را مهیا می‌سازد.

در نسخه بین المللی یاندکس، SmartBox از گوگل به عنوان موتور جستجوی پیشفرض استفاده کرده و جالب اینجاست که یاندکس حتی در میان لیست موتورهای جستجوی قابل انتخاب در تنظیمات هم دیده نمی‌شود.

در این شرایط قرار است صاحب دفتر در ایران شده و شاید رفته رفته به عنوان پیش فرض کابران ایرانی مانند روس‌ها، انتخاب شود.

در کنار تمامی این امکانات، این مرورگر از افزونه‌ها نیز پشتیبانی می‌کند؛ یکی از افزونه‌های خوب این جویشگر روسی Turbo Mode یا کپی‌برداری از مرورگر اپرا است.

در این افزونه امکانی به دست می‌آید که اجازه می‌دهد ترافیک دریافتی با گذر از سرورهای یاندکس فشرده شده و با سرعتی بیشتر برای کاربرانی که از اینترنت پرسرعت بی‌بهره هستند، در دسترس باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">