ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

5 توصیه به خریداران تلویزیون در شب عید

| شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۰۱:۴۵ ب.ظ | ۰ نظر

بازار تلویزیون در یکی دو سال اخیر به خوبی توانسته بود خودش را از توفان‌های ناملایمات برکنار نگه دارد و برخلاف سایر کالاهای دیجیتال، در مواجهه با نوسان‌های شدید نرخ ارز، افت و خیزی چندانی نداشت. این بازار همچنین کمتر با مشکلاتی نظیر کاهش موجودی در مدل‌های پرفروش و همچنین قطعات تولیدی و تعمیری مواجه بوده است که البته تمام اینها را می‌توان نتیجه حمایت‌های دولت از تولیدکنندگان داخلی تلویزیون و ارایه ارز مبادله ای بابت واردات قطعات تولیدی مورد نیاز دانست.

از سوی دیگر، انتشار اخبار و اظهارنظرهای مسوولان مبنی بر کاهش چشمگیر حجم قاچاق تلویزیون با وجود محدود شدن دروازه‌های رسمی‌ورود نیز نشان می‌داد که این بازار حتی زیر سایه غول تحریم هم دورانی آرمانی سپری کرده است.

اما در دو هفته اخیر اوضاع در بازار تلویزیون تغییر کرده است؛ به طوری که برخی از کسبه که از قضا تعداشان هم کم نیست، به قصد فر اهم کردن شرایط بهتر در ماه‌های آینده و کسب سود و سهم فروش بیشتر از بازار پر مشتری‌تر شب عید ،دست به اقدامات یا بهتر بگوییم سوء استفاده‌هایی زده‌اند که در شماره به گزارش فناوران روز چهارشنبه گذشته در گزارشی با عنوان «ترفند جدید برای گران فروشی تلویزیون» به طور مفصل به آن پرداختیم.اقداماتی نظیر عرضه نکردن کالا به بهانه کاهش موجودی و افزایش قیمت‌ها از سوی برخی از فروشندگان به بهانه عدم عرضه کالا از طریق شرکت‌های عرضه‌کننده و تامین کالا از سایر نمایندگی‌های فروش و همچنین ارایه نکردن برخی از هدایا یا تخفیف‌هایی که وعده عرضه آن به مشتری توسط نمایندگی‌های فروش داده شده، برخی از اقدامات گروهی از کسبه است که منجر به ایجاد فضای بی اعتمادی بین خریدار و فروشنده شده است.

البته کسبه هزاران دلیل و بهانه راست بودن ادعایش در رابطه با کاهش موجودی و موارد دیگر دارند. برخی نیز زیر بار موضوع افزایش قیمت نرفته و اعلام کرده‌اند اینها بهانه‌هایی برای به هم زدن تعادل و آرامش بازار است.اما در هر حال این اتفاقات به هر دلیل که باشد به دلیل عدم نظارت و کنترل روی بازار روی داده است .

بازاری که روزهای پرجنب و جوش و شلوغی را در هفته‌های آینده پیش رو دارد.با توجه به این موضوع و ناگزیر بودن گروهی از خریداران به خرید تلویزیون، در گزارشی که پیش روی شماست، راهنمایی‌هایی ارایه می‌کنیم که با به کار بستن آنها، با آگاهی بیشتر به خرید خواهید پرداخت و احتمال گرفتار شدن تان در دام گران فروشی برخی کسبه پایین خواهد آمد.

کارشناسان و آگاهان بازار می‌گویند: در شرایطی که بازار در التهاب تامین موجودی است، بهتر است خرید را به تعویق انداخته و در هفته دوم سال جدید برای خرید اقدام کنید. زیرا این کار چند حسن دارد؛ یکی اینکه گرفتار خیابان‌های شلوغ و دودزده نمی‌شوید و با خیال راحت می‌توایند با خودوری شخصی به بورس اصلی خرید و فروش تلویزیون که خیابان جمهوری است، مراجعه کنید.

1- تا هفته دوم 93 نخرید

به گفته سیدین، یکی از فعالان بازار تلویزیون، تجربه سال‌های قبل نشان داده است که هفته دوم فروردین ماه که بازار فعالیت خود را آغاز می‌کند،خریداران در فضایی آرام و خلوت می‌توانند برای انتخاب و خرید کالا اقدام کنند و فروشنده هم سر فرصت به ارایه اطلاعات می‌پردازد. همچنین در فضای خلوت و آرام بازار شاید خریدار بتواند از فروشندگان تخفیف بگیرد.

محمدزاده، یکی دیگر از کارشناسان بازار هم با بیان اینکه معمولا خریداران به قصد نو نوار کردن خانه در سال جدید برای خرید در شب عید اقدام می‌کنند، گفت: شاید توصیه چندان خوشایندی نباشد که به خریداران بگوییم خرید را به سال آینده موکول کنند. اما در هر حال خرید از بازار پس از عید به ویژه در یک ماهه نخست سال به نفع خریدار است.

توجه داشته باشید که اکثر نمایندگی‌های فروش، هدایا و یا تخفیف‌هایی برای شب عید در نظر می‌گیرند که معمولا این پروموشن‌ها تا اوایل سال جدید و زمان ورود محصولات جدیدتر به بازار هم ارایه خواهد شد.

علاوه بر این، از آنجا که برخی از شرکت‌های عرضه کننده و همچنین فروشندگان از هم اکنون به فکر تدارک موجودی برای بازار شب عید افتاده‌اند ،بازار شب عید بازاری پرتنوع از لحاظ مدل و قیمت خواهد بود که مشتری می‌تواند با خیال راحت آنچه مورد نیازش است را در بازار بیابد. حتی نمونه‌هایی که در حال حاضر در بازار به شدت کمیاب هستند. با توجه به این موارد شاید بهتر باشد خرید خود را به هفته دوم فروردین ماه یا حتی شب عید موکول کنید.
2- معتبر بخرید

هنگام خرید سعی کنید حتما کالا را از نمایندگی فروش معتبر خریداری کنید و از خرید کالای بدون گارانتی ولو ارزان‌تر، خودداری کنید.
3- قدیمی‌نخرید

همچنین سعی کنید کالایی که خریداری می‌کنید از میان نمونه‌های قدیمی‌نباشد. زیرا خرید یک کالای قدیمی‌و مبتنی بر تکنولوژی‌های در حال منسوخ شدن، هنگام بروز ایراد برای تلویزیون منجر به دردسرهایی برای خریدار می‌شود. چرا که بارها مشاهده شده است که قطعات جایگزین برای تلویزیون‌های قدیمی‌در بازار موجود نبوده و در این صورت باید راهی بازار آزاد شد.
4- به اندازه بخرید

نکته دیگری که باید به آن اشاره شود این است که سعی کنید تلویزیونی در سایز متناسب با خانه‌تان خریداری کنید. خرید یک تلویزیون بزرگ یا کوچک شما را هنگام استفاده به دردسر خواهد انداخت.فر وشنده ممکن است بخواهد تلویزیون بزرگ تری به شما بفروشد. توجه کنید که در این زمینه خودتان تصمیم گیر هستید، نه فروشنده.
5- فناوری بی استفاده نخرید

از خرید تلویزیون مبتنی بر تکنولوژی‌هایی که از آن چیزی نمی‌دانید یا کاربردی برایتان ندارد، خودداری کنید. به عنوان مثال اگر علاقه ای به اتصال به اینترنت از طریق تلویزیون ندارید یک نمونه هوشمند مناسب شما نیست و اگر تمایلی به تماشای فیلم‌های سه بعدی ندارید، تلویزیون سه بعدی به درد شما نمی‌خورد. در این جور مواقع، هرقدر هم که فروشنده اصرار کرد، شما زیربار هزینه اضافی برای فناوری‌های غیرکاربردی نروید.

نکته آخر اینکه با تحقیق و بررسی راهی بازار شوید و کمتر به توصیه‌های برخی فروشندگان در مورد مدلی خاص به ویژه در شب عید اعتماد کنید.

  • ۹۲/۰۹/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">