ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سرهنگ پاشایی گفت: ۸۰ درصد اطلاعات در اینستاگرام به کمک ۲۰ درصد کاربران تهیه و تولید می‌شود؛ یعنی ۸۰ درصد مردم مصرف کننده صرفِ ۲۰ درصد از کاربران هستند.
برنامه گفت‌وگوی اجتماعی در ارتباط تلفنی با سرهنگ رامین پاشایی (معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا) با موضوع «ولنگاری و جولان ابتذال درشبکه‌های اجتماعی و خواب مسئولان» از رادیو گفت‌وگو پخش شد.

در ابتدای برنامه، پاشایی درباره بیشترین میزان جرایم بر اساس آخرین آمار گفت: حجم وسیعی بیش از ۷۰ درصد از جرایم در کشورمان مربوط به کلاهبرداری مالی و اقتصادی می‌شود. وقتی از جرایم اقتصادی صحبت می‌کنیم باید شرط بندی و قمار را هم به آن اضافه کنیم.

پاشایی درباره جرایم اینترنتی نیز عنوان کرد: خوشبختانه پس از تعیین رمز دوم یکبار مصرف حجم جرایم فیشینگ تا حدودی کاهش یافت و زمینه‌های ارتکاب جرم فیشینگ که اولویت بود، کمتر شده است.

وی با بیان اینکه هیچگاه جرم صفر نمی‌شود بلکه از حالتی به حالت دیگر درمی‌آید، توضیح داد: هروقت فیشنیگ کم می‌شد، کلاهبرداری جدیدی مانند جرایم اسکیمری به وقوع می‌پیوست و در کنار آنها جرایمی مرتبط با مسابقات رادیویی و تلویزیونی در ایام نوروز بود.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا درباره جرایم مرتبط با کرونا نیز بیان کرد: به دلیل اینکه می‌دانستند مردم در نوروز خانه هستند و به طور عمده از راه شبکه اجتماعی واتس آپ تماس می‌گرفتند و خودشان را مجری برنامه‌های تلویزیونی اعلام و تقلید صدای شخصی مانند رضا رشیدپور را می‌کردند و متأسفانه تحقیق نکردن و فقدان راستی آزمایی موجب ضرر و زیان حساب‌های مالی مردم می‌شد.

پاشایی تأکید کرد: هرچقدر دانش و سواد رسانه‌ای هموطنان نسبت به تهدیدها بیشتر شود، جرایم کاهش پیدا خواهد کرد.

وی درباره مباحث فرهنگی و اجتماعی مرتبط با جرایم اینترنتی و فضای مجازی عنوان کرد: متأسفانه شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام به هیچ عنوان با الگوی فرهنگ ایرانی و اسلامی کشورمان مطابقت ندارد. از ثانیه‌ای که شروع به استفاده از اینستاگرام می‌کنید یک هوش مصنوعی به صورت کاملا حساب شده در کمتر از ۲۰ دقیقه شما را به جای مدنظر خودش می‌برد.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با بیان اینکه امروز ضریب استفاده از اینترنت در کشورمان بالاست، افزود: مسئولان و کارشناسان فرهنگی باید در این رابطه بحث کنند که چرا مردم ما تا این اندازه به شبکه‌های اجتماعی علاقه‌مند هستند و مطالعات تطبیقی درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی انجام دهند.

وی با بیان اینکه متأسفانه اینستاگرام بستر وقوع جرایم اقتصادی و اخلاقی است، توضیح داد: مشکلات بسیاری برای خانواده‌های ما به وجود آمده است و ضرورت بازنگری و تحلیل در آن احساس می‌شود. ۸۰ درصد اطلاعات در اینستاگرام به کمک ۲۰ درصد کاربران تهیه و تولید می‌شود؛ یعنی ۸۰ درصد مردم مصرف کننده صرف ۲۰ درصد از کاربران هستند.

پاشایی درباره محتوایی که در شبکه‌های اجتماعی بارگذاری می‌شود، یادآوری کرد: محتوا همان مؤلفه‌های زندگی غربی و مصرف متظاهرانه را دارد؛ یعنی این شبکه‌ها هیچ همخوانی با زندگی ایرانی-اسلامی ندارد و شکاف نسلی بزرگی اتفاق افتاده است.

وی افزود: هر وقت تلاش می‌کنیم که چاره‌اندیشی برای اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی انجام دهیم، حجمه وسیعی اتفاق می‌افتد و تلاش می‌کنند مردم را مقابل یکدیگر قرار دهند. حجب و حیا هنوز در خانواده‌های ایرانی وجود دارد، اما در شبکه‌ای در اینستاگرام همه چیز در معرض دید عموم قرار می‌گیرد و شما مصرف کننده صرف ایده و فرهنگ می‌شوید.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در پاسخ به اینکه آیا تا به حال از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی شکایتی داشتیم، گفت: در پیام‌رسان تلگرام یا اینستاگرام به صورت انفرادی است و کلاهبرداری‌هایی در این حوزه اتفاق می‌افتد. معمولاً جایگاه امن برای تخلف این دو شبکه اجتماعی است و در پیام‌رسان‌های بومی‌ها هم شکایت داشتیم و ID افراد را راحت‌تر توانستیم کشف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شبکه‌های اجتماعی بومی نیز مکلف به تأمین امنیت اطلاعات کاربران خود هستند. به عنوان مثال، اگر اطلاعات شخصی کاربری در شبکه تلگرام فاش شود، هیچکس پاسخگو نیست. مقوله کشف جرم در فضای مجازی کاملاً متفاوت با فضای فیزیکی و متأسفانه مقداری زمان‌بر است.

پاشایی درباره اینکه مردم باید به کدام مرجع برای جرایم اینترنتی مراجعه کنند، گفت: اکثر جرایم به دلیل فقدان آگاهی کاربران اتفاق می‌افتد و گاهی موارد مجرمانه مانند هک، نفوذ و مسائل حیثیتی گزارش نمی‌شود و ما سایتی به صورت برخط به نام سایبرپلیس داریم که مردم می‌توانند به آن مراجعه کنند. در مراکز انتظامی به هر عنوانی مراجعه کنید، به هیچ عنوان فاش نمی‌شود.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با بیان مثالی از جرایم شبکه اجتماعی اینستاگرام عنوان کرد: گاهی برای کمک به جریان درمان کودکی شماره حساب یا کارتی اعلام می‌شود و کارشناسان گفته‌اند نیاز به ۱۱۰ میلیون تومان پول برای تأمین یک دستگاه جهت ادامه زندگی کودک و تبلیغات هم درست است، اما پولی که به حساب او واریز شده، ۲ میلیارد تومان است در حالیکه نیاز او ۱۱۰ میلیون تومان بود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">