ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

IT ، دولت الکترونیکی و تکریم ارباب رجوع

| پنجشنبه, ۳ آذر ۱۳۸۴، ۱۱:۰۷ ق.ظ | ۲ نظر

امیر مسعود رادی* - گسترش « عدالت اجتماعی » از جمله رویکرد های جامعه مدنی به شمار می رود که سالیانی است مورد توجه نظریه پردازان علوم اجتماعی قرار گرفته است ، که امید است در عصر جهانی شدن ، با ورود به جامعه اطلاعاتی از سوی دولت الکترونیک تحقق یابد . به همین منظور و در راستای پاسخگویی و رسیدگی به مشکلات مردم که از مهم ترین رویکرد های دولت کریمه به حساب می آید ، اقدامات برنامه ریزی شده ای توسط مسوولان ذیربط طراحی و به مرحله اجرا گذاشته شده است .
دولت الکترونیک یا دهکده جهانی ؟
از جمله اهداف دولت الکترونیک توجه به تکریم ارباب رجوع است ، که در اکثر سازمان ها و شرکت ها به دلیل عدم رسیدگی مناسب و نداشتن متولی مقتدر در این زمینه ، تنها در حد شعار و حرف به صورت یک طرح آزمایشی و نیمه کاره رها شده و متاسفانه در بعد اجرائی هیچگونه اقدام قابل توجهی در این خصوص صورت نگرفته است . البته در سال جاری با برگزاری آزمون طرح تکریم ارباب رجوع از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، به صورت متمرکز ، در برخی سازمان ها نظیر دانشگاه علوم پزشکی ایران و شرکت مخابرات ایران ، گام مثبتی در زمینه تبیین ، تثبیت و ارزیابی این طرح صورت پذیرفت ، که قابل تامل است ، اما آنچه باید به آن توجه ویژه نمود ، مسکوت ماندن این طرح در سطح کلان سازمان ها و موسسات دولتی خدماتی است . به طوری که مشتریان و مشترکان واقعی استفاده کننده از خدمات برخی از سازمان های دولتی ، رضایت مطلوبی از ارائه دهندگان خدمات مورد نظر ندارند . لذا پیشنهاد می شود ، با بررسی ، ارزیابی و رفع موانع موجود ، نواقص و ضعف های این طرح سر انجام نیافته ، بر طرف و در راستای اجرایی شدن کامل آن ، اقدامات سریع و مناسبی صورت گیرد . تا در این رهگذر ، رضایت مردم شریف کشور عزیز مان جلب شود . گفتنی است ، برنامه ریزی و حمایت روابط عمومی سازمان ها در این مسیر ، بسیار راهگشا و چاره ساز خواهد بود . برای رسیدن به یک دولت الکترونیک و پاسخگو شایسته است در خصوص موارد زیر برنامه ریزی سریع و دقیق صورت گیرد :
1- فرهنگ سازی و آموزش : برای رسیدن به یک جامعه فعال ، زنده و پویا در حوزه پاسخگویی نخستین گام فرهنگ سازی است که در همین راستا نظام آموزشی باید متحول گردد ، در وهله نخست باید در مراحل مختلف تربیتی در کودکان مان حس مسوولیت پذیری را زنده کنیم ، تا آنان بیاموزند که نسبت به خود ، خانواده و جامعه وظایفی دارند . آموزش غیر مستقیم و الگو سازی روش بسیار مناسبی است که به اولیا و مربیان کودک در خانه ، مهد کودک و مدرسه و همچنین در یک فضای وسیع تر در دانشگاه و محیط کار اداری به استادان و مدیران آگاه و مسوول توصیه می شود .
2- پذیرش نقاط ضعف و از بین بردن موانع : مهیا نمودن فضای امن برای طرح سوال و استقبال از پیشنهادهای مردمی ، می تواند گام بسیار مناسبی برای اصلاح روش ها باشد . مستند سازی ، طبقه بندی و پردازش اطلاعات در بانک های امن اطلاعاتی هوشمند ، به منظور دسترسی آسان و سریع به اطلاعات در راستای پاسخگویی به ارباب رجوع و ارجاع انتقاد ها و پیشنهاد ها به مدیران سازمان ها و طراحی و اجرای سیستمی جهت پیگیری سریع انتقادات مردمی .
3- بستر سازی و ایجاد پایگاه اطلاعاتی به روز : خدمات الکترونیکی از راه دور به منظور تحقق دولت الکترونیک در برقراری ارتباط مردمی با روابط عمومی سازمان ها از طریق عضویت در بانک های اطلاعاتی مورد نیاز با اختصاص شناسه و کلمه عبور به استفاده کنندگان ، به منظور دسترسی به هنگام و هدایت ، کنترل و نظارت هر چه بیشتر .
4- اطلاع رسانی سریع و تخصصی : ایجاد خبرگزاری اختصاصی online در سازمان ها و موسسات دولتی به منظور اطلاع رسانی به موقع و سریع به جامعه و پوشش خبری مناسب به سرویس های خبری رسانه های کشور .
دو پیشنهاد و راهکار برای سکان داران ارتباطات فرهنگی داخلی وخارجی کشور
جایگاه روابط عمومی الکترونیک در دولت الکترونیک
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور متمرکز و با برنامه ریزی مناسب در خصوص نظارت بر حسن انجام امور پاسخگویی سایر وزارتخانه ها از طریق مجاری روابط عمومی آنها می تواند با تجهیز و تغیر کار بری روابط عمومی سازمان ها ، از مجموعه ای صرفا هزینه بر در حوزه تبلیغات و انتشارات سنتی با محوریت شعار های غیر کاربردی به یک مرکز راهبردی ، آگاه ، مطلع ، شاداب ، پر جنب و جوش و پاسخگو جهت اطلاع رسانی منسجم ، سریع و قدرتمند با ابزار ها و زیر ساخت های کاملا فناوری شده نظیر نشریه الکترونیکی و دسترسی به فضا های پرسش و پاسخ مجازی ، با برنامه ریزی اصولی ، در راستای بهره گیری مناسب از تمام توان علمی ، تخصصی و هنری کارکنان ، کارشناسان و مدیران ، با توجه به باز خورد ها و نیازهای جامعه ، تغیر نگرش درمدیریت سازمان و در نهایت دولت الکترونیک را در راستای تحقق اهداف دولت کریمه محقق سازد .
وزارت امورخارجه دروازه بان جامعه اطلاعاتی
در حوزه بین الملل ، وزارت امور خارجه می تواند با تنظیم برنامه ای منسجم و دقیق نسبت به نظارت بر حسن انجام سیاست های کلان کشور با رعایت اصول قوانین رایج و با در نظر گرفتن نیاز جامعه و تحولات جامعه جهانی در به روز رسانی و تغیر نگرش مدیران دولتی نسبت به تغیرات و تحولات روز جهان در حیطه تخصص کاری سازمان ها از طریق معاونت های بین الملل سایر وزارتخانه ها همت گمارد . تا همزمان با رشد و توسعه جامعه اطلاعاتی جهانی ، کشور نیز به الفبای استاندارد سازی علمی ، تخصصی و فناوری اطلاعات حاکم بر جهان آشنا و در این خصوس برنامه سازی و ارائه طریق شود . تا وظایف این مجموعه تخصصی و کارآمد محدود به برگزاری سفر های خارجی و همایش های پر هزینه نشود و در کنار رسیدگی به این امور، ساز و کار های اصولی همزمان با تحولات ساختاری مناسب در فضایی کاملا دیپلماتیک برای دسترسی آسان به استاندارد های اعمال شده جهانی ، بدون هیچگونه اتلاف وقت و انرژی ، در اسرع وقت ، برای «سازمان دولت » و نیروهای توانمند آن تعریف و به مرحله اجرا گذاشته شود .
* کارشناس و مسوول ارتباط با رسانه های گروهی روابط عمومی شرکت مخابرات ایران

  • ۸۴/۰۹/۰۳

نظرات  (۲)

ba inke sit sholooghe vali ghalebe dorosti nadare .va in sholooghi gomrah konande ast . behtare kami bein sit nazm bedin va hadeaghal baraye backgruond safhe ye range dige entekhab konin .bye
به نظر من هنوز کشور ما فاصله زیادی با تجارت الکترونیک دارد . هر چند تلاش زیادی دراین مورد صورت گرفته اما کافی نیست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">