ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

PAPها کند عمل می کنند

| يكشنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۸۶، ۰۲:۳۲ ب.ظ | ۰ نظر

رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران گفت: علاقه‌مندیم توسعه‌ی شبکه‌ی اینترنت در کشور با مشارکت بخش خصوصی صورت بگیرد.

وفا غفاریان - معاون وزیر و رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران - در حاشیه‌ی مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های مخابراتی در شیراز در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در خصوص سرعت کم توسعه‌ی شبکه‌های اینترنتی در ایران اظهار کرد: تفاوت توسعه در IT و CT در ایران طبیعی است چرا که سابقه‌ی ارتباطات مخابراتی CT در ایران به ‌٧٠ سال قبل می‌رسد و فرهنگ ارتباطی ما در این حوزه عمیق و پیشرفته است اما در اینترنت این گونه نیست.

وی گفت: بر اساس آمارهای سال ‌٨٥ تنها ‌٢٥ درصد خانوارهای کشور، دارای رایانه هستند و فقط ‌٥/١٢ درصد خانوارها به اینترنت دسترسی دارند این در حالی است که به طور متوسط هر خانوار ایرانی دو تلفن همراه و یک و نیم تلفن ثابت در اختیار دارد.

رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران گفت: بسیار علاقمندیم توسعه‌ی شبکه‌ی اینترنت با مشارکت بخش خصوصی انجام شود و طبق برنامه از یک و نیم میلیون پورت اینترنت، ‌٢٥/١ میلیون پورت بر عهده‌ی بخش خصوصی است.

وی با بیان این که بخش خصوصی هر جا صرفه‌ی اقتصادی داشته باشد، سرمایه‌گذاری می‌کند تصریح کرد: بخش خصوصی در اغلب شهرهایی که سرمایه‌گذاری کرده به طور کامل مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

غفاریان خاطر نشان کرد: توسعه‌ی اینترنت پرسرعت، در کشور ما کند پیش می‌رود اما ضریب استفاده از اینترنت به روش شماره‌گیری ‌١٦ درصد است.

معاون وزیر ارتباطات بر ضرورت توسعه‌ی فرهنگ استفاده از اینترنت تاکید و اظهار کرد: دو سیاست واگذاری امور به بخش خصوصی و اقتصادی شدن سرمایه گذاری در بخش اینترنت را دنبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا در خصوص آخرین وضعیت اپراتور سوم تلفن همراه گفت: هم اکنون در حال تنظیم و آماده‌سازی اسناد مزایده‌ی واگذاری پروانه‌ی بهره‌برداری از اپراتور سوم هستیم.

غفاریان ادامه داد: مطابق پروانه‌ای که برای ایرانسل صادر کرده‌ایم تا دو سال اجازه‌ی صدور مجوز جدید دیگری نداریم و تا آذرماه سال آینده، بر این اساس اپراتور سوم حق بهره‌برداری ندارد.

وی اظهار امیدواری کرد که تا اوایل سال آینده مزایده واگذاری پروانه‌ی بهره برداری از اپراتور سوم انجام شود.

غفاریان افزود: هر چقدر فضای ارتباطات رقابتی‌تر شود، قیمت‌ها کاهش یافته و کیفیت‌ها افزایش می‌یابد و فضای رقابتی هم به این مفهوم است که متقاضی حق انتخاب دارد و این بزرگ‌ترین مزیت است.

معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال دیگری پیرامون خصوصی‌سازی شرکت مخابرات و عرضه‌ی سهام آن در بورس گفت: برای خصوصی‌سازی در بهمن‌ماه سال گذشته از هیات دولت و در اسفندماه گذشته از هیات عالی نظارت بر خصوصی‌سازی مصوبه گرفتیم و از ابتدای امسال مدارک لازم را در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار دادیم.

رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران گفت: کارگزار معرف برای عرضه‌ی سهام این شرکت در بورس انتخاب شده و امیدواریم سهام مخابرات تا ابتدای سال آینده در بورس عرضه شود.

غفاریان افزود: ابتدا به منظور قیمت‌سنجی و بازاریابی پنج درصد سهام عرضه خواهد شد و به دنبال آن سهام عدالت، سهام کارکنان و سهام آزاد تا سقف ‌٨٠ درصد سهام شرکت مخابرات ایران واگذار خواهد شد.

وی گفت: شرکت مخابرات ایران و ‌٣١ شرکت زیرمجموعه‌ی استانی و تلفن همراه به صورت یکجا در بورس ارائه می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران رسانه‌های جمعی در شیراز نیز گفت: تاکنون کوچک‌ترین شاهدی برای تحریم شرکت‌های مخابراتی ایران نداشتیم و حتی پس از ادغام آلکاتل با یک شرکت آمریکایی، این شرکت در نامه‌ای آمادگی خود را برای همکاری با ایران اعلام کرد.

وی با بیان این که شرکت‌های بزرگ مخابراتی تمایلی برای همراهی با تحریم علیه ایران ندارند افزود: ایران در دو زمینه‌ی الکترونیک و مخابرات غنی است و تحریم‌ها تاثیری ندارند و شاید تحریم در بلند مدت هم به نفع کشور باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون نظارت بر عملکرد بخش خصوصی در شبکه‌های مخابراتی کشور گفت: هنوز نیاز به بررسی‌های توانمندی‌های بخش خصوصی داریم. اگر خصوصی‌سازی درست انجام نشود و انحصارات دولتی به انحصارات خصوصی تبدیل شود باز هم مشکلات ادامه خواهد داشت.

او خاطر نشان کرد: خصوصی‌سازی به خودی خود نمی‌تواند فضای رقابتی ایجاد کند لذا باید با آزادسازی همراه باشد.

رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران، در خصوص کاهش قیمت اینترنت نیز گفت: یک بار در ابتدای سال جاری قیمت‌ها را کاهش دادیم اما این کاهش به دست مصرف کننده نرسید و اگر راهی پیدا کنیم که اطمینان داشته باشیم قیمت‌ها به دست مصرف کننده می‌رسد حتما آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

وی وضعیت قیمت‌ها را یکی از موانع توسعه‌ی اینترنت پرسرعت در کشور برشمرد و گفت: مخابرات شش درصد هزینه‌های خانوار را تشکیل می‌دهد و نمی‌توان انتظار داشت این هزینه به یک باره به ‌١٢ درصد برسد.

غفاریان با اشاره به فرا رسیدن زمان برگزاری انتخابات هشتمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به منظور جلوگیری از تخلفات انتخاباتی و استفاده از پیامک، اولا ارسال انبوه پیامک‌ها را کنترل می‌کنیم، ثانیا کنترل می‌کنیم که کسی نتواند بدون مشخص بودن هویتش وارد شبکه شود اما اگر کسی با هویت مشخص پیام تخریب بفرستد، سیستم قضایی باید برخورد کند.

ی خدمات تلفن ثابت در کشور را خارج از صرفه‌ی اقتصادی دانست و تاکید کرد: درآمد تلفن ثابت اقتصادی نیست به گونه‌ای که هزینه‌ی دایر کردن یک خط مخابرات ‌٢٥٠ هزار تومان است و یک پالس کمتر از ‌٦٢ ریال هزینه دارد اما فقط ‌٢٠ ریال برای هر پالس و ‌١٠٠ هزار تومان برای اشتراک یک خط تلفن دریافت می‌کنیم ضمن این که چهار سال است تعرفه‌ها تغییر پیدا نکرده است.

وی با بیان این که تلفن ثابت در نوع شهری و روستایی توجیه اقتصادی ندارد گفت: فقط با توجیه ماموریتی و عشق خدمت به مردم، تلفن ثابت را به روستاها می‌بریم.

غفاریان گفت: ایران از نظر میزان واگذاری تلفن همراه، دائمی در منطقه‌ی خاورمیانه مقام اول و در واگذاری تلفن همراه اعتباری مقام دوم را دارد.

وی از افزایش تقاضا برای خرید تلفن همراه اعتباری خبر داد و گفت: از ثبت‌نام روزانه ‌٣٥ هزار نفر متقاضی تلفن همراه اعتباری در ابتدای سال به ‌٦٠ هزار نفر رسیده‌ایم و دو میلیون نفر متقاضی داریم که زیر پنج سیم‌کارت ثبت نام کرده‌اند. تلاش می‌کنیم کسانی که حداکثر یک سیم کارت ثبت نام کرده‌اند را تا پایان سال واگذار کنیم.

  • ۸۶/۱۱/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">