ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آخرین وضعیت ماهواره‌های ناهید و پارس 1

| سه شنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۶، ۰۲:۲۱ ب.ظ | ۰ نظر

سرپرست معاونت فناوری فضایی سازمان فضایی ایران گفت: ساخت ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی از برنامه های راهبردی در حوزه ماهواره ها است که در حوزه ماهواره های مخابراتی ناهید 1 در مرحله تحویل گیری قرار دارد و قرارداد ناهید 2 منعقد شده، طراحی مفهومی ماهواره سنجشی پارس 1 نیز تا پایان شهریور انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس مجتبی سرادقی سرپرست معاونت فناوری فضایی سازمان فضایی ایران با اشاره به برنامه های راهبری این سازمان در حوزه ماهواره ها، افزود : ساخت ماهواره های مخابراتی و سنجشی از برنامه های راهبردی در حوزه ماهواره ها است که در حوزه ماهواره های مخابراتی ناهید 1 در مرحله تحویل گیری قرار دارد و قرارداد ناهید 2 نیز منعقد شده است.

وی با اشاره به فعالیت سازمان فضایی ایران از سال 85 در حوزه ماهواره سنجشی، تاکید کرد: در سال های گذشته این سازمان ساخت ماهواره های سنجشی را به 3 دانشگاه علم و صنعت، شریف و امیر کبیر واگذار کرده بود که در سطح آزمایشگاهی کاربرد داشتند و عملیاتی نبودند.

سرادقی تصریح کرد: پروژه صنعتی شریف ماهواره دوستی بود که در مرحله پرتاب است و ماهواره ظفر در دانشگاه علم و صنعت تولید شد و محصول دانشگاه امیر کبیر ماهواره پیام بود که  رونمایی شده است و تمام این فعالیت ها تجربیات کشور در حوزه ماهواره های سنجشی در چند سال گذشته است.

 

* تغییر شکل همکاری با دانشگاه ها در بخش فضایی

وی اظهار کرد: هر ماهواره در مسیر قرار گرفتن در مدار خود دارای چندین محصول است که از طراحی آغاز می شود و نخستین مدلی که از ماهواره ساخته می شود، مدل مهندسی آن است که برای شرایط فضایی هنوز آماده نیست و در این مرحله یک رونمایی انجام می شود و مرحله بعد ساخت مدل کیفی است و در انتها نیز مدل پروازی آن ساخته می شود تا در مدار قرار گیرد.  

وی با اشاره به تجربیاتی که در حوزه ساخت ماهواره های سنجشی به دست آمده، تصریح کرد: با توجه به سوابقی که در این زمینه بود مقرر شد شکل کار با دانشگاه ها تغییر کند و هر کدام از دانشگاه ها در زمینه ای از ساخت ماهواره همکاری داشته باشند و نتیجه کار در جایی به صورت متمرکز تبدیل به محصول شود.

سرادقی افزود: در چند سال گذشته ماهواره ها با کاربرد تحقیقاتی ساخته می شدند در صورتی ما در حال حاضر نیاز به ساخت ماهواره های عملیاتی داریم؛ اما ظرفیت ها و زیرساخت های یک دانشگاه برای اینکار کافی نیست.

 

*مهمترین دستاورد پارس1، انجام آن توسط بخش خصوصی است

 وی به پروژه ماهواره پارس 1 اشاره کرد و گفت: مهمترین دستاورد این پروژه انجام آن توسط بخش خصوصی است بطوری که در این پروژه از کسانی که در کشور تجربیاتی در ساخت ماهواره داشتند، خواسته ایم که طراحی مفهومی این پروژه را انجام دهند و در ادامه برای ساخت آن در قالب یک شرکت خصوصی اقدام کنند.

سرپرست معاونت فناوری فضایی سازمان فضایی ایران افزود: در اسفند ماه سال گذشته این فرآیند با حضور 6 مجموعه دانشگاه های شریف، امیرکبیر، علم و صنعت، خواجه نصیر  و مراکز تحقیقاتی ICT  انجام شد و با 4 دانشگاه تا پایان سال گذشته قرار داد منعقد شد و کار بر روی طراحی مفهومی این پروژه آغاز شده است، بر اساس پیش بینی ها تا پایان شهریور ماه سال جاری فاز نخست این پروژه که طراحی مفهومی ساخت ماهواره پارس 1 نام دارد، انجام می شود.

 

* فعالیت 4 دانشگاه در پروژه پارس 1 و ایجاد فضای رقابتی

وی با اشاره به اینکه این 4 دانشگاه کارها را به صورت موازی انجام می دهند، خاطر نشان کرد: این شکل کار نوعی رقابت را برای شناسایی توانایی آنها برای مدیریت این پروژه ایجاد می کند و با مشخص شدن مدیریت پروژه بقیه دانشگاه ها هم در کنار آن پروژه را به عهده می گیرند.

سرادقی با اشاره به فعالیت های 10 ساله این دانشگاه ها در حوزه ساخت ماهواره، تاکید کرد: با شناختی که از فعالیت های گذشته این دانشگاه ها داریم هر کدام در قسمتی از فناوری فضایی تخصص دارند و به نظر می رسد تقسیم کار مناسبی بین آنها انجام شود.

وی در ادامه تصریح کرد: باید از دولتی کردن حوزه فضایی فاصله بگیریم و به سمت خصوصی کردن این فعالیت ها حرکت کنیم که این روش مزیت های فراوانی از جمله چابک کردن فعالیت ها کم کردن هزینه و برخورداری از نیروی انسانی مناسب دارد.

 

*الزام ثبت فعالیت شرکت های فضایی در قالب شرکت های دانش بنیان

سرپرست معاونت فناوری فضایی سازمان فضایی ایران به الزام ثبت فعالیت این شرکت ها در قالب شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و افزود: بعد از تشکیل شرکت های دانش بنیان، این شرکت ها در قالب یک مجموعه می توانند به صورت مشترک این پروژه را انجام دهند.

 

* تشکیل شرکت مادر برای پروژه پارس 1 تا پایان سال

وی تصریح کرد: با انجام این اقدامات تا پایان سال جاری ما شرکت مادری داریم که محوریت انجام  پروژه پارس یک، از طراحی اولیه تا آخر کار را عهده دار می شود و طرحی را نیز برای استفاده از بقیه شرکت های دانش بنیان این حوزه برای همکاری در ساخت این ماهواره ارایه می کند.

 

* لازمه موفقیت پارس 1 ارایه سرویس است

سرادقی ویژگی های این ماهواره را سنجشی و عملیاتی بودن آن عنوان کرد و افزود: ماهواره های قبلی مانند دوستی، ظفر و پیام برای به دست آوردن فناوری های مورد نیاز در این حوزه طراحی، ساخته و پرتاب می شوند تا در پروژه های دیگر بتوانیم از تجربیات آن استفاده کنیم و به نوعی پروژه ها اثبات فناوری هستند اما لازمه موفقیت پارس 1 در آن است که بتواند به کاربران ارایه سرویس کند.

وی با اشاره به اینکه رزولیشین این ماهواره 15 متر است، تاکید کرد: به همین علت کاربردهای ماهواره پارس 1  بسیار گسترده و متنوع است مانند کشاورزی، پایش زمین های کشاورزی و نقشه برداری و کاربرد های دیگر که امکان دریافت سرویس های متنوعی را از ماهواره پارس 1 می دهد.

سرپرست معاونت فناوری فضایی سازمان فضایی ایران درباره میزان سرمایه گذاری در این پروژه نیز گفت: با توجه به سرمایه گذاری و حضور شرکت های دانش بنیان خصوصی هزینه های ساخت این ماهواره نسبت به دیگر ماهواره ها کاهش می یابد اما با توجه به ابعاد و بزرگی کار و عملیاتی بودن این ماهواره و کارکرد 2 تا 3 ساله در مدار زمین هزینه آن نسبت به پروژه های دانشگاهی بیشتر می شود.

 

* پروژه پارس 1 در راستای ایجاد اشتغال پایدار و تحقق اقتصاد مقاومتی است

وی به تعریف این پروژه در حوزه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و تصریح داشت: با این پروژه نیروی های دانشگاهی که قبلا در این حوزه فعال بودند پراکنده نمی شوند به طوری که در 3 پروژه گذشته دانشگاهی دوستی ، ظفر و پیام  در هرکدام به طور متوسط بیش از 60 دانشجو نخبه همکاری می کردند و با این پروژه از خارج  شدن این نیروها و مغزها جلوگیری می شود.

سرادقی در ادامه گفت: همچنین با تشکیل شرکت های دانش بنیان در این حوزه و فعالیت این شرکت ها اشتغال کوتاه مدت ناپایدار به اشتغال پایدار با هدف توسعه و صادر کردن این فناوری تبدیل می شود و این شرکت ها می توانند سفارش ساخت ماهواره را از دیگر شرکت ها دریافت کنند که البته تاکنون چند درخواست از کشورهای همسایه در حوزه ساخت و پرتاب ماهواره هم داشتیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">