ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آغاز طرح نجما مخابرات در اصفهان

| سه شنبه, ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۴:۳۰ ب.ظ | ۰ نظر

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: توسعه شبکه فیبرنوری بطور مستقیم در رشد تولید موثر است و امروزه بسیاری از کشورها، رشد تولید ناخالص ملی خود را بر اساس صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات هدفگذاری کرده‌اند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید سلطانی در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح "نهضت جهادی توسعه فیبرنوری" (نجما) در اصفهان افزود: سرمایه‌گذاری برای توسعه شبکه فیبرنوری در کشور ضروریست و سیاستگذاران ما باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

وی با بیان‌اینکه سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی کشور در سال ۲۰۲۰ میلادی ۶.۹ درصد بود در حالی که میانگین آن در دنیا ۲۲.۵ درصد است، اظهار داشت: رقم سرمایه‌گذاری در صنعت فناوری اطلاعات از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ میلادی در دنیا، هر سال نزدیک ۵۵۰ میلیارد دلار بوده است و کشورهای کوچک همسایه ما نیز رشد و توسعه خود را بر اساس این صنعت هدفگذاری کرده‌اند اما ما چقدر در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

سلطانی با تاکید بر لزوم تقویت صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور گفت: انگیزه سرمایه‌گذاری در این بخش از بین رفته است در حالی که اگر مردم انگیزه لازم را پیدا کنند برای سرمایه‌گذاری در صنعت فناوری اطلاعات به میدان می‌آیند.

وی با بیان اینکه اگر سیاستگذاری‌های درستی انجام نشود، صنایع خوب و فعال کشور در این حوزه زمین می‌خورند، از نمایندگان مجلس برای ارائه راهکارهایی بمنظور تقویت این صنعت و سرمایه‌گذاری در آن استمداد طلبید.

وی همچنین با اشاره به شعار سال یعنی "مهار تورم و رشد تولید" گفت: محقق شدن این شعار مستلزم کمک دستگاه‌های اجرایی به یکدیگر، ثبات در سیاست‌ها و تصمیم‌های اقتصادی، پیگیری جدی تصمیم‌ها و ساختارسازی برای مشارکت مردم در حوزه اقتصاد است.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با تاکید بر لزوم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی برای اجرایی کردن طرح توسعه فیبرنوری در استان‌ها افزود: توسعه شبکه فیبرنوری در رشد تولید بطور مستقیم موثر است و سیاستگذاری‌ها در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان‌اینکه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور بخاطر مشکلات مُبتلابه، رونق مورد نیاز را ندارد، ادامه داد: طبق نتایج تحقیقی که در سال ۱۴۰۰ انجام شد، فقط ۲۵ درصد از ظرفیت صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور فعال بوده که اکنون مقداری بهتر شده است اما در هر صورت هنوز بین توان تولید و آنچه که هست، تفاوت زیادی وجود دارد.

سلطانی همچنین با اشاره به طرح "نهضت جهادی توسعه فیبرنوری"(نجما) گفت: بررسی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای این طرح انجام شده و حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار پورت منصوبه در کشور پیش بینی شده است.

وی، سرمایه لازم برای اجرای این طرح را پنج هزار میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: درصددیم این طرح در مدت ۲ سال و در ۲۸ استان اجرا شود.

سلطانی با بیان اینکه تاکنون ۱۸۳ هزار کیلومتر شبکه فیبرنوری در کشور اجرا شده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته هفت هزار و ۴۰۹ کیلومتر شبکه فیبرنوری در کشور اجرا شد و هدفگذاری ما برای امسال ۹ هزار و ۱۵۰ کیلومتر است.

وی ادامه داد: سال گذشته در مجموع به میزان ۲ هزار و ۳۶۰ گیگ ظرفیت شبکه آی پی شرکت مخابرات کشور افزایش یافت.

سلطانی همچنین به مصرف ترافیک داخلی و اینترنت اشاره و تصریح کرد: در خرداد سال ۱۴۰۱ اُفتی در مصرف پهنای باند بدلیل تغییرات در استفاده از برخی از سکوها (پِلتفُرم‌ها) پیش آمد اما پس از آن ترافیک داخلی رشد کرد و میانگین مصرف ترافیک به سر جای خود بازگشت.

به گفته وی، از سال گذشته همکاری معاونت تجاری شرکت مخابرات ایران با برخی شهرداری‌ها برای پایش تصویری هدفگذاری شده که تاکنون به موفقیت‌هایی نیز رسیده است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: ایران در عرصه دیجیتال، امروزه جزو کشورهای پیشتاز است و توسعه شبکه فیبرنوری به ما در عرصه‌های مختلف کمک شایانی می‌کند.

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی با بیان اینکه نمایندگان مجلس با هر نوع گران شدن مخالفت می‌کنند، افزود: امروز چرخ اقتصاد رونق گرفته و تولید خودرو از ۵۰۰ هزار به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه افزایش یافته است اما مردم ارزانی خودرو را احساس نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: دولت و مجلس باید با همراهی یکدیگر کاری کنند که این رونق همراه با کنترل و تنزل تورم باشد.

این نماینده مجلس همچنین خواستار رفع تبعیض شد و گفت: مردم در این زمینه گله‌مندند و خبرهایی از فیش‌های حقوقی می‌رسد که اگر در باره آن چاره‌اندیشی نشود، رضایت توده مردم حاصل نخواهد شد.

وی از مسوولان خواست تا موضوع بازنشستگان از جمله بازنشستگان مخابرات و تبدیل وضعیت ایثارگران را پیگیری کنند.

عملیات اجرایی طرح "نهضت جهادی توسعه فیبرنوری" (نجما) با پیش‌بینی ظرفیت ۱۵۰ هزار پورت در ۲ سال آینده، امروز سه‌شنبه در استان اصفهان آغاز شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">