ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آغاز فرار مالیاتی با کارت به کارت

| دوشنبه, ۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۵۳ ق.ظ | ۱ نظر

گزارش میدانی حاکی است با نهایی شدن قانون دریافت مالیات از تراکنش دستگاه‌های کارتخوان، برخی واحد‌های صنفی مشتریان را به انتقال وجه خرید از طریق کارت به کارت مجبور می‌کنند.

مناقشه سازمان امور مالیاتی و اتاق اصناف برای دریافت مالیات از تراکنش‌های دستگاه‌های کارتخوان فروشگاه‌ها بالا گرفته، همزمان برخی واحد‌های صنفی برای فرار از پرداخت این نوع مالیات انتقال وجه از طریق کارت به کارت را جایگزین انجام تراکنش با دستگاه‌های پوز کرده‌اند.

با اتمام مهلت یکساله و اجرایی شدن ماده ۱۱ قانون پایانه فروشگاهی مبنی بر اتصال دستگاه‌های پوز به پرونده‌های مالیاتی صاحبان مشاغل، مناقشه سازمان امور مالیاتی و اتاق اصناف برای پرداخت مالیات از تراکنش‌های دستگاه‌های پوز فروشگاهی به ایستگاه پایانی خود رسیده است.

بنا بر تأکید سازمان امور مالیاتی، با اتصال دستگاه‌های کارتخوان به پرونده مالیاتی صنوف، همه واحد‌های صنفی پس از انجام تراکنش با دستگاه‌های پوز، مشمول پرداخت این نوع مالیات خواهند بود. اما اجرای این تکلیف قانونی در روز‌های اخیر با حاشیه‌هایی همراه بوده است.

مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری حاکی است در روز‌های اخیر بسیاری از واحد‌های صنفی خرده‌فروشی و صاحبان حرفه‌ها و مشاغل از مشتریان خود می‌خواهند تا به جای پرداخت وجه خرید کالا یا خدمات با دستگاه‌های پوز فروشگاهی، وجه مذکور را از طریق کارت به کارت پرداخت کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند با این ترفند، قانون پرداخت مالیات تراکنش دستگاه‌های کارتخوان را دور بزنند.

این موضوع موجب گلایه و نارضایتی مشتریانی شده است که به دلایل مختلف امکان پرداخت آنلاین وجه خرید کالا‌ها و خدمات از طریق گوشی‌های هوشمند تلفن همراه خود را ندارند. ترفند تازه واحد‌های صنفی برای نپرداختن مالیات دستگاه‌های کارتخوان با واکنش سازمان امور مالیاتی مواجه شده و این سازمان بر برخورد با متخلفان تأکید کرده است.

 

جریمه ۳۰ درصدی اصناف مختلف
رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی ضمن تأیید گزارش‌های دریافتی درباره ترفند‌های مغازه‌داران برای فرار از تور مالیات، به صراحت اعلام کرد: برخی از صاحبان مشاغل، دستگاه‌های کارتخوان را به پرونده‌های مالیاتی خود متصل نمی‌کنند که همین امر موجب بروز شائبه‌هایی شده که پرداخت‌ها در محل دیگری انجام می‌شود. سازمان امور مالیاتی، جریمه‌های سختی برای این عده از افراد در نظر می‌گیرد.

محمد برزگری گفت: آن دسته از فعالان اقتصادی که از کارت به کارت به جای کارتخوان استفاده کنند، علاوه بر پرداخت مالیات مذکور، مشمول پرداخت ۳۰درصد جریمه غیرقابل بخشش می‌شوند. او با تأکید بر اینکه جریمه مذکور در ماده۱۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم پیش‌بینی شده است، افزود: از ساعت۱۴ روز شنبه ۷اسفند۱۴۰۰ سامانه سازمان امور مالیاتی صرفاً برای ورود مؤدیان مالیاتی و تشکیل پرونده الصاق کارتخوان آن‌ها به پرونده مالیاتی‌شان فعال شده و به محض وصول و دریافت تقاضا‌های مؤدیان مالیاتی، پرونده آن‌ها تشکیل و امکان فعال شدن کارتخوان‌ها به بانک مرکزی ارسال می‌شود.

 

غیرفعال شدن ۲۰۰ هزار کارتخوان
همزمان با این الزام قانونی، فعلا در مرحله نخست ۲۰۰هزار کارتخوان، براساس معیار‌های سازمان امور مالیاتی غیرفعال شده است. مراجع قانونی اعلام کرده‌اند: فهرست‌های به روز شده چند میلیون دستگاه کارتخوان و درگاه اینترنتی که برای تشکیل یا تکمیل پرونده مالیاتی خود به وب‌سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه نکرده بودند، برای قطع شدن به بانک مرکزی اعلام شده است.

براساس این گزارش، برخی کارتخوان‌های قطع شده، ترمینال‌هایی هستند که در ۶ماه گذشته تراکنش نداشته یا گردش مالی پایینی داشته‌اند، تعدادی نیز از میان ترمینال‌های با گردش مالی بالا انتخاب شده است. از روز شنبه ۷ اسفند ماه سایت سازمان امور مالیاتی برای افرادی که مایل به الصاق پایانه‌های خود به پرونده مالیاتی هستند، باز شده است.

 

گلایه از اطلاع‌رسانی ضعیف آیین‌نامه‌های مالیاتی
قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به حواشی پیش آمده، تأکید کرد: بی‌اطلاعی از آیین‌نامه‌های مالیاتی باعث سردرگمی مردم و اصناف شده است. اصناف در برخی از نقل و انتقالات غیرسودی از طریق دستگاه‌های پوز، دچار مشکل می‌شوند، این رویداد‌ها به‌دلیل ناآشنایی با قوانین خاص رخ داده است.

او توضیح داد: بسیاری از اصناف، مراودات و معاملات کسبه دیگر را که فاقد دستگاه پوز هستند، متقبل می‌شوند و مبالغ دریافتی را بعدا به صاحبان آن‌ها بازمی‌گردانند، حالا با قانون جدید بدون اینکه معامله سودآوری انجام داده باشند به پرداخت مالیات این بخش از معامله ملزم می‌شوند.

نوده فراهانی گفت: هنگامی که شخصی خانه خود را فروخته و مبلغ دریافتی را به‌حساب خود واریز می‌کند و همان مبلغ را از حسابش برای خرید خانه جدید خارج می‌کند در واقع هیچ معامله‌ای انجام نداده، اما سازمان امور مالیاتی این جابه‌جایی مبالغ را حمل بر معاملات پرسود می‌کند. او افزود: پس از تصویب قوانین دستگاه‌های مالیاتی در یک سال اخیر، اطلاع‌رسانی درستی درباره حساب‌های تجاری متصل به دستگاه‌ها و حساب‌های غیرتجاری به اصناف صورت نگرفته است.

  • ۰۰/۱۲/۰۹

نظرات  (۱)

در ابتدا بگذارید حمله نظامی روسیه به اوکراین را محکوم کنم.ایا بهتر نبود به جای این مقالات.کمی هم به شرایط زیر ساخت ها و اینترنت در شرایط جنگ می پرداختید و همچنین تاثیر این جنگ بر دنیای تکنولوژی را منتشر می کردید؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">