ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آزاده کیاپور - مقامات فدرال آمریکا، بر اساس اظهارات افراد مطلع، در حال آماده‌سازی طرح اتهامات کیفری به خاطر هک و افشای اطلاعات ادعایی ایران در خصوص کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ هستند.

به گزارش ان‌بی‌سی‌نیوز، تحقیقات اف‌بی‌آی بر یک شخصیت آنلاین به نام «رابرت» متمرکز است که با خبرنگاران آمریکایی تماس گرفته است. این افراد اعلام کرده‌اند این شخصیت، اسناد کارزار انتخاباتی را به اشتراک گذاشته و به‌ دروغ ادعا کرده این اسناد را در همکاری با کمپین ترامپ به دست آورده است.

محققان می‌گویند این فرد یا افرادی که خود را «رابرت» معرفی کرده‌اند، نماینده دولت ایران هستند‌ و فایل‌های اطلاعاتی سرقت‌شده از حساب‌های ایمیل مشاوران ترامپ را به سازمان‌های خبری ارائه کرده‌اند. این افراد می‌گویند ممکن است اتهامات کیفری طی چند روز آینده مطرح شود.

اگرچه در همین حال سخنگویان وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی، از اظهارنظر در این‌باره خودداری کرده‌اند.

به گفته افراد مطلع، یکی از اهداف هک، سوزی وایلز از مقامات ارشد کمپین ترامپ بود. همچنین افراد دیگری از دایره نزدیک به ترامپ، مانند مشاوران کارزار او نیز مورد حمله قرار گرفتند. کمپین ترامپ به درخواست اظهارنظر در این زمینه پاسخ نداد.

جزییات بیشتری درباره اتهامات و اینکه چه‌کسی دقیقا متهم خواهد شد، در دسترس نیست. زمانی که افراد متعلق به کشورهای خارجی، حملات سایبری علیه چهره‌های آمریکایی انجام می‌دهند، اغلب در کشورهایی زندگی می‌کنند که آنها را به ایالات متحده مسترد نمی‌کنند و این امر باعث می‌شود احتمالا هرگز محاکمه نشوند.

طی یک دهه گذشته، مقامات آمریکایی کارزارهای «نام‌گذاری و شرمساری» را علیه هکرهای روسیه، چین، ایران و کره‌شمالی به امید بازداشتن آنها از این‌گونه اقدامات راه‌اندازی کرده‌اند.

اف‌بی‌آی و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، ماه گذشته نتیجه‌گیری کردند ایران مسئول تلاش‌های اخیر برای هک کارزارهای انتخاباتی ترامپ و بایدن – هریس بوده است.

اگرچه افراد مطلع قبلا گفته بودند هیچ مدرکی دال بر اینکه حساب‌های مشاوران بایدن مورد دستبرد قرار گرفته باشد، مشاهده نشده، هرچند آنها همچنان در حال جمع‌آوری شواهد هستند. در حال حاضر، مقامات وزارت دادگستری معتقدند شواهد کافی برای طرح اتهامات کیفری دارند.

(توضیح عصر ارتباط: این در حالیست که پیشتر نمایندگی ایران در سازمان ملل ادعا‌ها درمورد هک کردن کمپین انتخاباتی ترامپ را رد و اعلام کرد هیچ هدف و انگیزه‌ای برای دخالت در انتخابات آمریکا نداریم.)

در ادامه این گزارش آمده است: شواهد بررسی‌شده توسط محققان، دست‌کم برخی ایمیل‌های «رابرت» با خبرنگاران را شامل می‌شود. به گفته‌ این افراد، این شخصیت، فایل‌هایی را به خبرنگاران واشنگتن پست و پولیتیکو پیشنهاد کرده بود. مشخص نیست مقامات چگونه توانسته‌اند به این پیام‌ها دست یابند. سخنگویان این دو رسانه گفتند که آنها با تحقیقات دولت همکاری نکرده‌اند.

به گزارش واشنگتن پست و طبق اظهارات افراد مطلع از این تحقیقات حساس که به شرط ناشناس بودن صحبت کرده‌اند، به عنوان بخشی از این طرح، کارکنان کمپین، ایمیل‌هایی از نوع فیشینگ دریافت کرده‌اند. طراحی ایمیل‌ها طوری بوده که مشروع به نظر برسند اما به مهاجم اجازه ‌دهند به ارتباطات گیرندگان دسترسی پیدا کند.

متیو اولسن، رئیس بخش امنیت ملی وزارت دادگستری، به تازگی در سخنرانی‌اش در نیویورک هشدار داد تلاش‌ کشورهای خارجی برای مداخله در انتخابات آمریکا، «یک خطر واضح و آماده برای دموکراسی ما» محسوب می‌شود. او طی کمتر از دو ماه مانده به روز انتخابات گفت: «ایران تلاش بیشتری برای تاثیرگذاری بر انتخابات امسال نسبت به دوره‌های انتخاباتی گذشته دارد.»

به ادعای اولسن، « با نزدیک شدن به این انتخابات، فعالیت ایران به طور فزاینده‌ تهاجمی‌تر می‌شود. ایران این انتخابات را به‌ویژه در زمینه امنیت ملی خود بسیار مهم تلقی می‌کند و همین امر، تمایل تهران برای شکل‌دهی به نتیجه را افزایش داده است.»

این اظهارات بازتاب هشدارهای اف‌بی‌آی در اوایل تابستان امسال است: «ایرانی‌ها از طریق مهندسی اجتماعی و دیگر تلاش‌ها به دنبال دسترسی به افرادی بوده‌اند که ارتباط مستقیم با کمپین‌های ریاست جمهوری هر دو حزب سیاسی دارند.»

این تاکتیک‌ها جدید نیستند. مقامات اطلاعاتی آمریکا گفته‌اند تلاش‌های ایران برای برانگیختن نفاق اجتماعی در آمریکا و تضعیف تلاش ترامپ برای بازگشت به کاخ سفید، تکرار اقدامات این کشور در سال ۲۰۲۰ است. روسیه نیز حملات سایبری مشابه انجام داده است.

اف‌بی‌آی و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، تابستان امسال در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «ایران و روسیه این تاکتیک‌ها را نه تنها در ایالات متحده، بلکه در سایر کشورهای جهان نیز در این دوره و دوره‌های انتخابات فدرال قبلی به کار برده‌اند.»

اف‌بی‌آی تحقیقات خود درباره هک‌های مشکوک ایران را که علیه کمپین‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا انجام شده بود، از ژوئن یعنی قبل از اینکه رئیس‌جمهور جو بایدن، از رقابت کنار بکشد و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، را به ‌عنوان نامزد دموکرات‌ها معرفی کند، آغاز کرده بود.

افراد مطلع قبلا به واشنگتن پست گفته بودند ماموران اف‌بی‌آی با همکاری گوگل و مایکروسافت، به عنوان دو ارائه‌دهنده بزرگ سرویس ایمیل، تلاش برای بررسی حمله فیشینگ احتمالی که افراد مرتبط با کمپین‌های ریاست جمهوری را هدف قرار داده بود، آغاز کرده‌اند.

اف‌بی‌آی و کارشناسان امنیت سایبری خصوصی اعلام کردند ایران، پشت ایمیل‌های فیشینگ نیزه‌ای (هدفمند) است که در ژوئن به راجر استون، مشاور غیررسمی و باسابقه ترامپ، ارسال شده بود. این ترفند، موفق بود و هکرها توانستند به حساب ایمیل استون دسترسی پیدا کنند و پیام‌هایی با لینک‌های فیشینگ هدفمند به دیگران ارسال نمایند. به گفته افراد مطلع، استون تایید کرده که اف‌بی‌آی با وی تماس گرفته و او مطلع شده که ایمیل‌هایش هک شده است.

  • تداوم عملیات سایبری ایران، علیه کارزار ترامپ

در همین حال خبر دیگری از NBCnews حاکی است یک مقام اف‌بی‌آی اخیرا اعلام کرد علی‌رغم اینکه مقامات آمریکایی و شرکت‌های فناوری، یک هک موفق ایرانی را افشا کردند، عملیات سایبری ایران که کارزار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق را هدف قرار داده، احتمالا همچنان فعال است. با این حال، مقامات اطلاعاتی معتقدند وقتی صحبت از بازیگران خارجی تاثیرگذار بر انتخابات آمریکا مطرح می‌شود، روسیه، همچنان بزرگ‌ترین تهدید است.

این مقام اف‌بی‌آی، که خواست نامش فاش نشود، همراه با مقامات اطلاعاتی در جلسه‌ با خبرنگاران گفت: «ایران و سایر دشمنان خارجی به دنبال شکل‌دهی به نتیجه انتخابات پیش‌رو هستند و تهران احتمالا این عملیات را به عنوان بخشی از اهداف گسترده‌تر برای تضعیف فرایند دموکراتیک آمریکا ادامه می‌دهد.»

وی با اشاره به هک اخیر افزود: «آنها به احتمال زیاد، همچنان علاقه استراتژیک بلندمدت به این نوع فعالیت‌ها خواهند داشت. آنها ممکن است مجبور شوند دوباره دسترسی‌های خود را برقرار کرده یا به نقاط دسترسی مختلف، تغییر مسیر دهند و نوعی اصلاحات در نحوه اجرای این عملیات‌ها ایجاد کنند.»

در همین رابطه، کمپین انتخاباتی ترامپ ماه گذشته اعلام کرد هک شده و بازیگران ایرانی، اسناد داخلی را سرقت و توزیع کرده‌اند. اطلاعات محرمانه سرقت‌شده به سه سازمان خبری، پولیتیکو، نیویورک تایمز و واشنگتن پست افشا شد اما این رسانه‌ها، جزییات را فاش نکرده و آنچه را دریافت کرده‌اند، منتشر نکرده‌اند. ایران، علی‌رغم تلاش، نتوانست به کارزار تعلیق‌شده بایدن برای انتخاب مجدد حمله کند.

کارشناسان امنیت سایبری می‌گویند که احتمالا ایران، اطلاعات سرقت‌شده بیشتری در اختیار دارد و ممکن است نزدیک انتخابات آنها را افشا کند.

جاوید علی، یک مقام ارشد سابق ضدتروریسم که در حال حاضر، استاد دانشگاه میشیگان است، گفت: «مطمئن هستم آنها تمام گنجینه اطلاعات را فاش نکرده‌اند.»

اظهارات مقام اف‌بی‌آی، بخشی از کنفرانس تلفنی توسط دفتر مدیر اطلاعات ملی درباره تلاش‌های بازیگران خارجی برای دخالت در انتخابات ایالات متحده بود. به گفته مقامات اطلاعاتی که با خبرنگاران صحبت کرده‌اند، هک انجام‌شده توسط ایران، بیانگر تلاش بیشتر تهران برای تاثیرگذاری بر انتخابات امسال است. ایران از تاکتیک‌های فیشینگ نیزه‌ای (هدفمند)، برای دسترسی به افرادی که با هر دو کارزار انتخابات ریاست جمهوری مرتبط هستند، استفاده می‌کند و از حساب‌های مخفی در رسانه‌های اجتماعی برای «تخریب» ترامپ بهره می‌برد. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">