ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

م.ر.بهنام رئوف - اواخر هفته پیش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به درخواست بانک مرکزی دستورالعملی به اپراتورهای تلفن همراه ابلاغ کرد مبنی بر مسدود سازی سیستم پیامکی موسسات مالی غیر مجاز.

دیروز و بلافاصله بعد از این دستورالعمل، شرکت مخابرات ایران اعلام کرد که پیامک‌های تبلیغاتی موسسات مالی غیر مجاز را مسدود کرده است. یعنی در کمتراز دو روز.

به گفته داوود زارعیان، سخنگوی شرکت مخابرات ایران براساس این دستورالعمل، موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز که مورد تایید بانک مرکزی نیستند، اجازه ارسال پیامک‌های تبلیغاتی نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه این دستورالعمل تنها مختص به شرکت مخابرات ایران نیست گفته بود: در زمینه مسدود کردن راه‌های تبلیغاتی موسسات غیرمجاز، علاوه بر مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه، از سوی بانک مرکزی با سازمان صدا و سیما نیز مذاکراتی صورت گرفته است. چرا که این موسسات با ارسال پیامک‌های اغوا کننده سعی در جذب مشتری می‌کردند.

این اتفاق در حالی رخ داده است که به‌رغم اعتراضات گسترده کاربران تلفن همراه در کشور مبنی بر تمایل نداشتن آن‌ها برای دریافت پیامک‌های تبلیغاتی و یا پیامک‌های ارایه خدمات ارزش افزوده اما اپراتورهای موبایل تنها اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای کردند که مشترکان می‌توانند از طریق آن تنها پیامک‌های تبلیغاتی را قطع کنند. البته آن هم نه به شکل دایم و قطعی!

مشترکان تلفن همراه این روزها بیشتر به جای آنکه اسیر پیامک‌های اغوا کننده موسسات اعتباری غیر مجاز باشند، اسیر پیامک‌های تبلیغاتی اعصاب خرد کن هستند. پیامک‌های خدمات ارزش افزوده بی‌فایده شرکت‌های وابسته به اپراتورها و یا پیامک‌های رسمی خود اپراتورها که استفاده از سرویس‌هایی چون آوای انتظار و یا خرید اینترنت موبایل و مواردی از این دست را به کاربران پیشنهاد می‌دهند. عمده خدماتی که به گفته کاربران نه تنها ارزش یکبار استفاده و امتحان را ندارند بلکه پس از استفاده، لغو کردن آن‌ها و جلوگیری از صرف هزینه‌های چند 10 هزارتومانی ماهانه، فرآیندی سخت و وقت‌گیر و طاقت فرساست.

هرچند که بسیاری از مشترکان تلفن همراه به‌رغم ارایه درخواست لغو پیامک‌های تبلیغاتی همچنان با حمله این نوع از پیامک‌ها از راه و روش‌های مختلفی همچون پیامک تلفن ثابت روبرو هستند اما با این حال به نظر می‌رسد همانند این موضوع (یعنی درخواست یک نهاد حاکمیتی و یک نهاد نظارتی) مشکل پیامک‌های تبلیغاتی به راحتی قابل حل است. مگر آنکه دولت به لحاظ سهم 30 درصدی‌ای که از هر نوع درآمد اپراتورهای تلفن همراه می‌برد تمایلی به توقف رژه این نوع از پیامک‌های مزاحم روی اعصاب کاربران را نداشته باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">