ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رضا صمیمی - بزرگراه فناوری - نمایشگاه جیتکس ‌2006 که چندی پیش به کار خود پایان داد، دارای تفاوتی با دوره‌های قبل بود که به اعتقاد برخی از فعالان این تفاوت را شاید بتوان تنها مزیت جیتکس در سال جاری نامید چراکه به اعتقاد کارشناسان این نمایشگاه در طول سال‌های گذشته دچار نوعی یکنواختی در شکل و نوع برگزاری شده بود. تفاوت جیتکس 2006 با سال‌های قبل به اضافه شدن سالن جدیدی بازمی‌گشت که به تعبیری جیتکس را به‌شکل تمام‌عیار از یک نمایشگاه فناوری اطلاعات به یک نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال‌های بعد تبدیل خواهد کرد.

سالن جدیدی که اماراتی‌ها آن را بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری مخابراتی در منطقه خاورمیانه می‌نامند و شامل قسمت‌های متعددی همچون تلفن‌همراه و ثابت، ماهواره‌ای، IP ، اپراتورها و فراهم‌کنندگان زیرساخت‌های ارتباطی بود. در بخش جدید نمایشگاه جیتکس 2006 که گلف‌کامز (Golf Comms) نام دارد، آخرین تجهیزات و ادوات مخابراتی، گوشی‌های تلفن‌همراه، نسل بعدی شبکه‌ها، فناوری تلفن اینترنتی(VOIP) و راهکارهای جدید توسعه زیرساخت‌ها به نمایش درآمد.

به اعتقاد تحلیل‌گران عرب، نمایشگاه گلف‌کامز که آن را خواهر نمایشگاه جیتکس نیز نام نهاده‌اند، با استقبال زیاد شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان مواجه خواهد شد چراکه بر اساس نتایج جدید تحقیقات انجام شده توسط "گروه مشاوران عرب" در سال 2005 اپراتورهای مستقر در منطقه خاورمیانه دارای بالغ بر 85 میلیون کاربر و مشترک بوده‌اند و این بازار بزرگ و بسیار جذابی برای شرکت‌های مخابراتی خواهد بود. لیکن این پایان راه نیست چراکه بازار کاربران تلفن‌همراه در منطقه به‌سرعت زیادی در پی آزادسازی و تقاضا رو به گسترش نیز هست.

هلال سعیدالماری مدیرعامل مرکز تجارت جهانی دبی (محل برگزاری جیتکس) می‌گوید اغراق نیست اگر بگوییم منطقه خاورمیانه بالاترین و بیشترین ظرفیت توسعه مخابراتی را در جهان دارد و تقاضای رو به رشد در آن توجه شرکت‌های بزرگ را به این منطقه دوچندان کرده است. به این ترتیب ما طی سال‌های آتی منتظر حضور هرچه بیشتر این شرکت‌ها در منطقه هستیم. به گفته محمد الغنیم رییس سازمان تنظیم مقررات امارات،‌تجمع شرکت‌ها و صنایع مخابراتی برای نخستین سال برگزاری این نمایشگاه در لیست انتظار دریافت فضا و مجوز از سوی این سازمان خود گویای علاقه قابل توجه ایشان برای حضور بیشتر در بازار منطقه است.

وی می‌افزاید: ما قصد داریم امارات را به مرکز اصلی صنایع فناوری اطلاعات و ارتباطات منطقه تبدیل کنیم و حضور غول‌هایی همچون نوکیا، اتصالات و Du (دومین ارایه‌دهنده خدمات مخابراتی، تلویزیون کابلی و اینترنت در امارات) در این نمایشگاه تاییدی برای این موضوع است. اما در عین حال رسانه‌های اماراتی به حضور نوکیا بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های موبایل جهان (آن هم برای نخستین ‌بار در نمایشگاه جیتکس) توجه ویژه‌ای نشان داده و با پوشش خبری گسترده به مشارکت نوکیا در این نمایشگاه، آن را مایه خرسندی خود نامیدند. شاید اضافه شدن بخش گلف‌کامز در نمایشگاه جیتکس زنگ خطری نیز باشد برای نمایشگاه تلکام ایران که تقریبا طی سال‌های گذشته رقیبی جدی در منطقه نداشت.

از این بابت و همچون اتفاقی که برای نمایشگاه الکامپ ایران افتاد، این احتمال چندان دور از ذهن نخواهد بود که شرکت‌های ایرانی و خارجی حاضر در نمایشگاه تلکام، ترجیح دهند که تنها در نمایشگاه گلف‌کامز جیتکس شرکت کنند.
سالن ویژه مخابراتی‌ها

اما گلف‌کامز یعنی سالنی که امسال به جیتکس اضافه شده بود در 15 هزار مترمربع پذیرای 400 شرکت از 30 کشور بود. هدف اصلی این نمایشگاه نیز گردهم‌آوری بزرگ‌ترین شرکت‌ها، اپراتورها و تولیدکنندگان مرتبط با فناوری‌های مخابراتی جهان بود.

شاید اضافه شدن این سالن جدید بود که موجب شد شرکتی همچون نوکیا که تا پیش از این در نمایشگاه جیتکس حضور نیافته بود نخستین مشارکت خود را در این نمایشگاه تجربه کند. حاضران نمایشگاه "زعبیل" را شرکت‌هایی همچون نوکیا، آلکاتل، سونی‌اریکسون، آوایا، اتصالات، فرانس‌تلکام، ثریا، دو، جونیپر، استریم لینک، نت تو فون، سعودی تلکام، مخابرات کره، نورتل، افونیکا و... تشکیل می‌دادند. اما همان‌طور که پیش از این نیز ذکر شد برای غول صنعتی نوکیا که در عرصه‌های مختلفی همچون تولید گوشی تلفن‌همراه، بازی و مولتی‌مدیا، شبکه و راهکارهای توسعه ارتباطات فعال است، حضور در جیتکس با بازتاب‌های متفاوتی مواجه بود به‌نحوی که قائم‌مقام مرکز خاورمیانه و آفریقای بخش شبکه شرکت نوکیا اعلام کرد که این نمایشگاه از اهمیت و بازخورد خوبی برای نمایش دستاوردهای ما در منطقه خاورمیانه و آفریقا برخوردار بود.

وی همچنین از نخستین حضور نوکیا در این نمایشگاه اظهار رضایت و خشنودی کرد.
تازه‌های بخش مخابرات جیتکس‌

اما امسال نمایشگاه جیتکس با اختصاص بخش ویژه‌ای به مخابراتی‌ها، خیال بازدیدکنندگان را برای یافتن شرکت‌های مورد علاقه‌شان راحت کرد و البته بازار شرکت‌های مخابراتی هم گرم شد. اگرچه به‌نظر می‌رسد این نمایشگاه در سال‌های آتی با جدیت و شکل حرفه‌ای‌تری برگزار شود، اما در این میان شرکت‌های حاضر هر کدام به نوعی سعی در جلب نظر بازدیدکنندگان داشتند. شرکت سامسونگ با عرضه باریک‌ترین گوشی‌های خود، توجه کاربران را به‌خود جلب کرده بود. اگرچه رکورد نازک‌ترین گوشی تلفن‌همراه هم‌اکنون در اختیار شرکت سامسونگ بوده و این گوشی مخاطبان زیادی را به‌خود جلب کرده است.

شرکت ال‌جی نیز با یک مسیریاب جدید برای خودروها در این نمایشگاه حضور یافته بود. این محصول جدید که از سری LN محسوب می‌شود، در خودروها نصب شده و به راننده در یافتن بهترین و کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به مقصد کمک می‌کند. این محصول جدید از طریق صوتی نیز دستورات لازم را گرفته و به راننده امکان کنترل کامل خودرو را می‌دهد.

شرکت سونی‌اریکسون نیز گوشی جدید خود را که در حقیقت به‌شکل یک ساعت مچی است در نمایشگاه گلف‌کامز عرضه کرد تا مشتاقان گوشی‌های متفاوت از دیدن این گوشی لذت ببرند. ساعت بلوتوث مدل MBW100- دارای ظاهری همچون ساعت‌های مچی کلاسیک بوده و با همکاری شرکت فسیل ساخته شده است. در حقیقت گوشی جدید سونی‌اریکسون که به مچ کاربران بسته می‌شود، از جمله گام‌های نخستین در قرار گرفتن گوشی‌ها در جایی به‌غیر از جیب کاربران است.

در حقیقت شرکت سونی اریکسون علاوه بر گوشی یا ساعت تلفنی خود اقدام به عرضه انواع گوشی‌های مدل سری K و Z نیز کرده بود، البته این شرکت برنامه ویژه‌ای نیز برای معرفی هرچه بیشتر گوشی مدل P990i و همچنین گوشی‌های سری Walkman که ویژه پخش موسیقی هستند نیز تدارک دیده بود.

اما شرکت سونی‌اریکسون در این نمایشگاه همچنین گوشی جدید مدل Z610i را نیز به نمایش درآورد. این گوشی که از نوع گوشی‌های نسل سوم به‌شمار می‌رود، دارای بدنه‌ای بسیار براق و آینه‌مانند است که جلوه خاصی به این گوشی بخشیده است و مدیران این شرکت مایلند تا از مدل Z610i به‌عنوان جواهر نام برده شود.
و اما غول گوشی‌ساز

در این میان نوکیا که نخستین حضور خود را در جیتکس تجربه می‌کرد، وضع دیگری داشت چراکه اکثر کاربران و علاقه‌مندان به گوشی‌های تلفن‌همراه به محض اطلاع از حضور بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی تلفن‌همراه در جهان، بازدید از غرفه این شرکت را از دست نداده و از قلم نمی‌انداختند.

این شرکت در نخستین حضور خود تقریبا تمامی مدل‌های محبوب خود را به همراه تجارب و راهکارهای جدید خود برای عرضه نسل بعدی گوشی‌ها به معرض نمایش گذاشته بود. شرکت نوکیا در حقیقت بزرگ‌ترین سهم گوشی‌های بازار را در اختیار دارد، گوشی‌هایی از سری قدیمی 1112 گرفته تا گوشی‌ حرفه‌ای 8800‌Sirocco .

اما همان‌طور که پیش از این نیز قابل پیش‌بینی بود گوشی‌های سری N نوکیا که از آن‌ها با عنوان کامپیوترهای مولتی‌مدیا نیز نام می‌برند و تلفیقی از امکانات صوتی، تصویری، ویدئویی، اینترنتی، مسیریابی و تلویزیون است، با بیشترین استقبال از سوی کاربران مواجه شد.

در این نمایشگاه حاضران برای نخستین‌ بار توانستند از نزدیک گوشی مدل N95 نوکیا را که دارای قابلیت‌های بسیار گسترده همچون یک دوربین 5 مگاپیکسلی و GPS بوده و هنوز نیز به بازار عرضه نشده، مشاهده و در دست بگیرند.
گوشی خاورمیانه‌ای

اما نوکیا برای حضور در این نمایشگاه محصول جدیدی را آماده کرده بود. یک گوشی جدید از سری E. این گوشی E62 نام داشت و به قول مدیران این شرکت، گوشی یادشده با توجه به نیازهای کاربران منطقه خاورمیانه و آفریقا ساخته شده بود.

"اریک آندرژورک" از مدیران نوکیا در توضیح محوریت این گوشی گفت: E62 در حقیقت با محوریت و توجه ویژه به امکان ارسال SMS و ایمیل طراحی شده است چراکه ما با بررسی‌های زیاد متوجه شدیم که کاربران منطقه خاورمیانه و آفریقا از SMS استفاده بیشتری می‌کنند. به‌عبارت دیگر مکالمه و ارسال SMS در صدر توجه آن‌هاست.

وی افزود: نوکیا در حقیقت متوجه برخی محدودیت‌های خدمات اپراتورهای منطقه شده‌ است و ما این را می‌دانیم که خیلی از کاربردهای گوشی‌های جدید در این مناطق فعلا قابل استفاده نیست، به این ترتیب تصمیم به ساخت گوشی جدیدی گرفتیم که هزینه قابلیت‌های بی‌استفاده را روی دست خریداران نگذارد چراکه خریداران مایل نیستند برای چیزی که قادر به استفاده از آن نیستند، پول دهند. گوشی E62 در حقیقت دارای یک صفحه‌کلید الفبای انگلیسی و عربی است و شماره‌ها نیز در لابه‌لای حروف الفبا قرار گرفته است؛ وضعیتی که امکان سریع‌ترین تایپ را به کاربران می‌دهد. قرار گرفتن تقویم اسلامی، امکان قرار دادن کتاب‌های الکترونیکی روی آن، امکان ساخت گروه‌های دریافت‌کننده SMS و پشتیبانی از نرم‌افزارهای آفیس از دیگر قابلیت‌های این گوشی است.
شناسنامه سری E

اما گوشی‌های جدید سری E نوکیا دارای مشخصه‌های مشترکی هستند که کاملا منطبق و بر اساس نیاز کاربران در دست ساخت و طراحی است. به‌عبارت دیگر نوکیا گوشی‌هایی را به بازار عرضه خواهد کرد که با امکانات، فرهنگ، علاقه و حتی سطح اقتصادی منطقه قابل عرضه دارای مطابقت باشد تا به این ترتیب کاربران قادر باشند با کمترین هزینه، بیشترین کاربری را داشته باشند.

گوشی‌های سری E تمرکز ویژه‌ای روی امکان ارسال ایمیل‌، رادیو، سیستم‌عامل هوشمند، WiFi، GSM، GPRS، ‌Edge و SMS دارد. در حقیقت قرار دادن کیبرد روی این گوشی‌ها به کاربران این امکان را می‌دهد که 11 برابر سریع‌تر از گذشته قادر به تایپ مطالب خود باشند.
نوکیا و امنیت

در نمایشگاه گلف‌کامز 2006 نوکیا همچون گذشته از دغدغه اصلی این شرکت برای تامین هرچه بیشتر امنیت برای خریداران خود نیز غافل نبود. تقریبا در لابه‌لای سخنان اکثر مدیران شرکت نوکیا کلمه امنیت در گوشی‌های این شرکت به کرات تکرار می‌شد.

به تعبیر جامع‌تر سه موضوع سادگی در استفاده، پشتیبانی و امنیت در سرلوحه سخنرانی‌ها و اولویت‌های شرکت نوکیا به‌‌شمار می‌رود. لذا طرح این شرکت در حفاظت از اطلاعات موجود در گوشی از مواردی بود که طی نشستی در حاشیه برگزاری نمایشگاه گلف‌کامز به آن اشاره شد.

بر اساس طرح جدید شرکت نوکیا و با توجه به افزایش حجم ذخیره‌سازی گوشی‌ها که اهمیت حفاظت از آن‌ها را گاه بیشتر از اهمیت و ارزش خود گوشی کرده است، این امکان وجود دارد تا در صورت مفقود شدن یا سرقت گوشی نسبت به حذف اطلاعات موجود روی آن گوشی اقدام کرد.

این عمل نیز با توجه به برنامه از پیش داده شده به گوشی و تنها با ارسال یک SMS امکان‌پذیر است، به این ترتیب که مالک گوشی در صورت نیاز می‌تواند با ارسال SMS اطلاعات خود را از روی گوشی پاک کرده و یا آن‌ها را در حالت غیرقابل استقاده و قفل قرار دهد....

به هر حال نخستین دوره برگزاری نمایشگاه گلف‌کامز با استقبال نسبی شرکت‌های بزرگ و کوچک در عرصه‌های مختلف مخابرات و ارتباطات به پایان رسید و با توجه به نوع اقدامات و شکل برگزاری این نمایشگاه جدید در حاشیه نمایشگاه جیتکس رشد دومین دوره برگزاری آن در سال 2007 چندان دور از ذهن نخواهد بود.

  • ۸۵/۰۹/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">