ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آیین‌نامه ساماندهی سایت‌ها تهیه شد

| دوشنبه, ۶ آذر ۱۳۸۵، ۰۷:۵۱ ب.ظ | ۰ نظر

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد از تهیه آیین‌نامه مربوط به ساماندهی سایت‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی خبر داد و گفت: این آیین‌نامه مراحل آخر تصویب را در هیئت وزیران می‌گذراند.

علیرضا مختارپور در گفت‌وگو با فارس افزود: تهیه آیین‌نامه‌ای برای ساماندهی سایت‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی به معنای محدودیت آنها نیست بلکه به معنی به رسمیت شناختن این سایت‌ها است.

وی ادامه داد: مواردی دیده می‌شود که روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها مطلبی را از سایتی نقل می‌کنند در حالی که این سایت پاسخگوی حقوقی نیست.

مختارپور اظهار داشت: گاهی اوقات به حقوق خصوصی افراد در سایتی تعرض می‌شود و این فرد نمی‌داند از چه کسی و به کجا شکایت کند یا چگونه موارد اصلاحی به سایت تذکر داده شود.

وی افزود: به همین منظور ضابطه‌ای تعیین و آیین‌نامه‌ای در این جهت تهیه شد.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد گفت: این آیین‌نامه تنها به معنی رسمیت شناختن سایت‌ها مذکور نیست بلکه ما از سایت‌های که اطلاع رسانی مفید نیز می‌کنند، حمایت می‌کنیم.
بر اساس یک خبر دیگر هیات وزیران آیین‌نامه ساماندهی فعالیت پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی کشور را با هدف حمایت از پایگاه‌های قانونی، دسترسی آزاد و سالم مردم به اطلاعات و رعایت حقوق اجتماعی و ارزش‌های فرهنگی تصویب کرد.

دبیرخانه‌ی شورای اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد، این آیین‌نامه به منظور توسعه‌ی خدمات دسترسی به اینترنت در کشور و ساماندهی فعالیت پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در چهار فصل و یازده ماده به تصویب هیات وزیران رسیده و در آن حق دسترسی آزاد و سالم مردم به اطلاعات و دانش، حمایت از پایگاه‌های اطلاع‌رسانی قانونی، رعایت حقوق و صیانت از ارزش‌های اسلامی، ملی، فرهنگی و اجتماعی کشور و مسوولیت مدنی و حقوقی و کیفری افراد در قبال فعالیت‌های خود مد نظر قرار گرفته است.

بر اساس ماده‌ی سه آیین‌نامه ساماندهی فعالیت پایگاه‌های اطلاع‌رسانی (سایت‌های) اینترنتی ایرانی، ‌وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌ضمن مدیریت، ساماندهی و نظارت بر پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی، از فعالیت پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی ایرانی ثبت شده و با فعالیت‌های مجاز و سالم در کشور حمایت می‌کند.

این وزارتخانه موظف است، ساختار مناسب تشکیلاتی را با استفاده از ظرفیت‌های موجود برای سامان‌دهی، هدایت و حمایت از فعالیت‌های اینترنتی مجاز و برخورد قانونی با فعالیت‌های غیرمجاز، پیش‌بینی و راه‌اندازی کند و همچنین بودجه مناسب سالیانه را به منظور سالم‌سازی و سامان بخشی به فعالیت‌های اینترنتی در کشور پیش‌بینی نماید.

تعیین شرایط لازم برای پایگاه،‌ مدیران مسوول سایت‌ها و نیز تعیین ساز و کار مناسب به منظور ثبت رسمی‌ پایگاه اطلاع‌رسانی و لغو آن‌ها و اعلام عمومی‌ هر مورد و همچنین اتخاذ راهکارهای اجرایی مناسب برای حمایت مادی و معنوی از عوامل تقویت کننده، فعالیت‌های سالم و مفید اینترنتی با اولویت خبررسانی، ازجمله وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌در این زمینه تعیین شده است.

پایگاه‌ها و سایت‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی، باید با رعایت قوانین کشور و مقررات مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، مشخصات مربوط و هویت مدیر مسوول خود را در وزارت ارشاد ثبت کنند و به سایت‌هایی که قبلا فعالیت خود را شروع کرده‌اند، دو ماه از زمان ابلاغ این آیین‌نامه فرصت داده شده تا این موارد را به ثبت برسانند.

کارگروهی مرکب از وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی، اطلاعات،‌ ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و دادگستری وظیفه تعیین مصادیق پایگاه‌های غیرمجاز اینترنتی را برعهده دارند.

این کارگروه همچنین مرجع رسیدگی به درخواست تجدیدنظر مسوولان پایگاه‌های ثبت شده‌ای است که به دلیل تخلف مسدود می‌شوند.

فصل سوم این آیین‌نامه به تخلفات پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و نحوه‌ی رسیدگی به آن‌ها که حسب مورد از تذکر رسمی ‌تا مسدود سازی موقت یا تعطیل دائمی ‌را شامل می‌شود، اختصاص یافته است، اهانت به ادیان آسمانی و مقدسات اسلامی، درج مطالب تفرقه افکنانه و توهین به اقوام و اقلیت‌های مذهبی، اشاعه منکرات و ترویج فحشا، انتشار اطلاعات خصوصی و شخصی افراد و نشر اکاذیب و افترا، ازجمله تخلفات پیش بینی شده در آیین‌نامه ساماندهی فعالیت پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی ایرانی است.

  • ۸۵/۰۹/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">