ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ابهام درواگذاری شرکت های مخابراتی به بورس

| جمعه, ۱۷ فروردين ۱۳۸۶، ۰۳:۴۹ ب.ظ | ۰ نظر

یک کارشناس مخابرات گفت: متاسفانه وجود برخی اشکالات حقوقی در قوانین فعلی باعث شده برخی مدیران بدون توجه به الزامات واگذاری، به دنبال ورود شرکتهای مخابراتی به بورس باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، براساس سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی ،« شبکه های مادر مخابراتی» ازامر واگذاری مستثنی شده‌اند و این شبکه ها باید ابزاری توانمند برای دولت جهت اجرای بند «هـ» سیاستهای کلی مذکور مانند جلوگیری از نفوذ و سیطرة بیگانگان بر اقتصاد ملی و استمرار سرویس دهی به مجموعه های حساس کشور مانند بخشهای نظامی ، انتظامی و امنیتی باشند که در مصوبه دولت با واگذاری شبکه های مخابراتی ، عملاً از تحقق بند«هـ» سیاستهای کلی صرفنظر شده است و قطعاً کشور در آینده با مخاطرات بسیاری روبرو خواهد شد.

یک کارشناس مخابرات در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهارداشت : در بند (ج) سیاستهای کلی اصل 44 ، به طور روشن بر مستثنی بودن « شبکه های مادر مخابراتی » از امر واگذاری تاکید شد ، امـا بـرخی در تلاش هستند از تبیین و هرگونه بحث کارشناسی و یا اظهار نظر صاحبنظران«شبکه های مادر مخابراتی» جلوگیری بعمل آورند. تاکنون هیچ تعریف مشخصی در رابطه با «شبکه های مادر مخابراتی » از سوی مراجع ذی صلاح مخابراتی ارائه نشده است .

وی اظهار داشت: متاسفانه وجود برخی اشکالات حقوقی در قوانین فعلی باعث شده برخی مدیران بدون توجه به الزامات واگذاری به دنبال ورود به بورس باشند چراکه پس از تصویب هیئت واگذاری تا زمان عرضه سهام به بورس با شرکتهای دولتی مطابق با قانون تجارت رفتار خواهد شد و ضمن بی اثر شدن نظارت بخشهای نظارتی همانند دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشور امکان دریافت حقوق های چند ده میلیونی، عدم الزام به رعایت قانون برگزاری مناقصات و غیره برای یک الی چند سال براساس زمان تعیین شده از سوی هیئت واگذاری، به سهولت فراهم می شود.

وی ادامه داد : اصلی ترین اقدام دولت به خصوص وزارت امور اقتصادی و دارایی باید ارایه لایحه و در نهایت تصویب قوانین جدید به منظور جلوگیری از هرگونه تعرضی به منافع ملی و حیف و میل بیت المال باشد.

براساس نظر کارشناسان مخابراتی براساس سیاستهای کلی حضور دولت در عرضه خدمات به منظور جلوگیری از هرگونه انحصار باید ادامه داشته باشد و به عنوان مثال عرضه خدمات بانکی مصداق این مطلب است. در همین راستا شناسایی شبکه مادر مخابراتی در هریک از شبکه های مخابراتی اعم از ثابت، سیار و دیتا از اهمیت خاصی برخورداراست. ضمن اینکه شبکه زیرساخت نیز به عنوان شبکه مادر مخابراتی زیرساخت است.

براساس مصوبه اخیر دولت، مشتمل بر 9 بند که کاملاً مبهم است ، شبکه های مخابراتی به استثنای شبکه مخابراتی زیر ساخت به بخش غیردولتی واگذار خواهند شد .

در همین حال مدیر عامل شرکت مخابرات ایران پیش بینی کرد که بخشی از سهام شرکتهای مخابراتی در تیرماه عرضه و متقاضیان اقدام به خرید کنند.

صابر فیضی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهارداشت: در حال حاضر سازمان خصوصی سازی در حال قیمت‌گذاری سهام 33 شرکت مخابراتی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کار واگذاری سهام شرکتهای مخابراتی وارد مراحل اجرایی خود شده است.

فیضی پیش از این گفته بود: سهام 33 شرکت مخابراتی کشور سال آینده در قالب سهام مادر تخصصی مخابرات ایران واگذار خواهد شد و شرکت زیر ساخت بعنوان شبکه مادر از مخابرات ایران جدا و به وزارت ارتباطات ملحق خواهد شد.

وی به 3 تکلیف هیات عالی واگذاری در سازمان خصوصی برای شرکت‌های مخابراتی اشاره و عنوان کرده بود: این هیات مدت و زمان واگذاری، شیوه قیمت‌گذاری و چگونگی پرداخت این قیمت توسط خریداران با شرایطی که ودایع مشترکان به سهام تبدیل شود و اولویت‌های فروش سهام و درصدهای تعاونی، خصوصی‌ و سهم کارکنان را مشخص خواهد کرد.

  • ۸۶/۰۱/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">