ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ابهام در بکارگیری دستبندهای الکترونیک حجاج

| سه شنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۲:۵۴ ب.ظ | ۰ نظر

برنامه سازمان حج و زیارت از دستبندهای الکترونیکی در حالی مطرح شده که افکار عمومی در مورد آنها ابهامات زیادی نظیر کنترل حجاج ایرانی توسط نرم افزار GPS خارجی و احتمال بروز سیگنال‌‌های غلط و عدم سرویس گوگل مپ وجود دارد.

طبق گفته‌های مسئولان سازمان حج و زیارت قرار است بیش از 80 هزار حاجی ایرانی در حج تمتع سالجاری از دستبندهای الکترونیکی استفاده کنند اما افکار عمومی در این خصوص ابهاماتی دارد که لازم است پاسخ‌های قانع کننده‌‌ای به آنها داده شود. 

رئیس سازمان حج و زیارت، منتقدان استفاده حجاج ایرانی از مچ بند و دستبند الکترونیکی را متهم به فضاسازی کرده و گفته است که این عده به دنبال ایجاد جو منفی در کشور هستند و از اینکه عده‌ای این موضوع ساده را در جامعه تبدیل به یک بحران کرده‌اند تعجب کرده است. 

مسئولان سازمان حج و زیارت به صراحت اعلام کرده‌اند که با نصب GPS روی این دستبد، می‌خواهند در راستای ایجاد رفاه زائران‌مان قدم بردارند اما این سوال به حق وجود دارد که آیا با یک نرم‌افزار خارجی در حالی که تمامی اطلاعات رفت‌و آمدهای حاجیان و محل استقرار و ... آنها در این سامانه ذخیره می‌شود می‌تواند محل امنی برای رفت و آمد بدون دغدغه دانشمندان و نخبگان و شخصیت‌های سیاسی و ... که برای ادای حج به عنوان یکی از واجبات الهی به عربستان آمده‌اند باشد؟ 

آیا جمهوری اسلامی ایران تکنولوژی ساخت این دستبندها را در اختیار دارد؟ آیا اصولا در صورت ساخت نوع وطنی این دستبندها در کشورمان توسط شرکت‌های دانش بنیان، تولید آن مقرون به صرفه است؟

 

به گزارش فارس اگر بتوانیم دستبندهای الکترونیکی ایرانی را تولید کنیم نرم افزار ایرانی کنترل آنرا هم می‌توانیم داشته باشیم؟ حال اگر دستبند الکترونیکی خارجی را تهیه کنیم چه ضمانتی وجود دارد که نرم افزار GPS آن دچار مشکلات امنیتی نشود چرا که همواره خباثت‌های سرویس‌های جاسوسی خارجی را در ترور دانشمندان و نخبگان و شخصیت‌های سیاسی و نظامی ایرانی را به عینه دیده‌ایم؟

دستبندهای الکترونیکی ایرانی بر اساس کدام نقشه جهانی کار می‌کند؟ وقتی سازمان جاسوسی ایالات متحده آمریکا از «گوگل مپ» برای مقاصد شوم خود بهره می‌برد آیا می‌توان به استفاده از این اپلیکیشن اعتماد و اطمینان کرد؟ یا به عبارتی دیگر «گوگل مپ» را چه کسانی و در کجا ساپورت اطلاعاتی می‌‌کنند؟

آیا عربستان سعودی اجازه ورود این تکنولوژی (دستبندهای الکترونیکی) را به حاجیان ایرانی می‌د‌هد در حالیکه حاجیان اجازه همراه داشتن مفاتیح و یا کتب مذهبی دیگر را ندارند؟ به عبارتی دیگر عربستان سعودی چگونه اجازه ورود بیش از 80 هزار دستبند الکترونیکی را در شرایطی که اجازه ورود هیچگونه کتاب مذهبی غیر از عناوینی که مدنظرشان است را به هیچ کس نمی‌دهد؟
وقتی لپ‌تاپ و هاردحافظه حاجیان توسط نیروهای امنیتی چک و کنترل می‌شود چگونه سعودی‌ها اجازه حضور 80 هزار دستبند الکترونیکی در کشورشان می‌دهند؟ حال اگر این دستبندها خارجی باشد چگونه امنیت زائران ایرانی ضمانت می‌شود؟ البته این در حالس است که برخی اخبار غیرموثق از خریداری این دستبندها از شرکتی که سهامدار آن اسرائیلی‌ها است حکایت دارد.

آیا این دستبندهای الکترونیکی خارجی که با نرم افزارهای خارجی کار می‌کند می‌توانند سیگنال غلط دهند؟ چه ضمانتی وجود دارد که عوامل سرویس‌‌های جاسوسی خارجی حساب شده‌تر از قبل شخصیت‌ها، نخبگان، حاجیان خاص و مسئولیت‌دار ایرانی را به قتل برسانند؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">