ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

علی شمیرانی - هفته گذشته بود که وزیر ارتباطات از موضوع تفکیک وظایف شورای عالی اطلاع رسانی و شورای عالی فناوری اطلاعات به عنوان یکی از مهمترین اقدامات دوران وزارت خود نام برد. به گفته دکتر معتمدی شورای عالی اطلاع رسانی بر اساس خواست شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها به فعالیت های فرهنگی در حوزه فناوری اطلاعات محدود شد.

اما در ادامه دو پرسش مهم دیگر در خصوص سرنوشت فاز دوم تکفا و منابع دیده شده برای این طرح و همچنین اقدامات در حال انجام و نیمه تمام شورای عالی اطلاع رسانی مطرح شد که مخلص پاسخ وزیر ارتباطات به این دو پرسش این بود که تمام این موارد به شورای عالی فناوری اطلاعات منتقل می شود.

لیکن در این میان و همچون گذشته مسایلی وجود دارند که به نظر مبهم و بلاتکلیف مانده است. از جمله آنکه هم اکنون شورای عالی اطلاع رسانی درگیر نظارت و هدایت منابع طرح ها و ایده های مختلفی است که به نظر نمی رسد به این سادگی ها امکان سوییچ کردن کلیه اقدامات در دست اجرای این شورا به شورای تازه تاسیس فناوری اطلاعات فراهم باشد. از سوی دیگر باز هم مانند گذشته مساله زمان در این خصوص نامشخص است. در این مورد مشخص نیست در چه دوره زمانی مسوولیت ها و برنامه های شورای عالی اطلاع رسانی به شورای عالی فناوری اطلاعات منتقل می شود؟

اگرچه بحث عملیاتی این انتقال از دولت پیشین به دولت فعلی می رود ولی از کم و کیف نحوه این جا به جایی اطلاعی در دست نیست. این درحالی است که اصولاً‌ بحث شکل گیری نهادی همچون شورای عالی اطلاع رسانی و سپس جایگزینی آن با شورایی دیگر یعنی شورای عالی فناوری اطلاعات هر دو حاصل تصمیم های دولت پیشین هستند.

اما گذشته از این بحث موضوع دیگر به سرنوشت منابع طرح توسعه و کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات (تکفا) و همچنین تدوین مرحله دوم این طرح مربوط می شود. بر اساس قانون شورای عالی فناوری اطلاعات مسوولیت هدایت و ساماندهی فناوری اطلاعات در کشور را بر عهده دارد و این درحالی است که شورای عالی اطلاع رسانی به راه خود ادامه داده و شروع به تدوین مرحله دوم طرح تکفا کرده است. طرحی که به تبیین جهت گیری کشور و نحوه ایفای نقش دستگاه های دولتی در توسعه و کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات می پردازد و شورای عالی فناوری اطلاعات نیز آمده تا کاری مشابه کند.

به هر حال با توجه به موضوع جابجایی دولت بعید به نظر می رسد که فعلاً پاسخ روشنی به این مسایل داده شود.

  • ۸۴/۰۵/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">