ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

برخی از کاربران سایت ردیت (Reddit) با آغاز خدمات آزمایشی اینترنت ماهواره‌ای شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX)، سرعت آن را تست کرده و منتشر کردند. در‌حالی‌که هنور چند هفته به آغاز ارائه رسمی خدمات نسخه بتای ماهواره‌های اینترنتی این شرکت موسوم به استارلینک (Starlink) باقی مانده، این کاربران خبر از اتصال به آن با سرعت دانلود بین ۱۱ تا ۶۰ مگابایت بر ثانیه خبر می‌دهند. همچنین سرعت آپلود بین ۵ تا ۱۸ مگابایت بر ثانیه اعلام شده است. این‌ها در حالی است که ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل اسپیس‌ایکس، وعده اینترنت ماهواره‌ای با سرعت ۱ گیگابایت بر ثانیه را طی ارائه نسخه کامل خدمات این پروژه داده است. 

به‌علاوه، تست تأخیر در ارسال سیگنال‌ها نشان داد که ماهواره‌های استارلینک قادر به فراهم‌آوری اینترنت با تأخیر (پینگ) ۳۱ تا ۹۴ میلی ثانیه هستند. پیش‌تر مقامات کمیسیون ارتباطات فدرال (Federal Communications Commission) آمریکا درباره قابلیت‌های ماهواره‌های اینترنتی استارلینک در فراهم آوردن اینترنت ماهواره‌ای با تأخیر کمتر از ۱۰۰ میلی ثانیه ابراز تردید کرده بودند.  

این شرکت مدتی پیش با ارسال ایمیلی به تعداد مشخصی از کسانی که برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پروژه مذکور در وبسایت اسپیس‌ایکس نام‌نویسی کرده بودند، آدرس کاملشان را درخواست کرده بود؛ اقدامی که با هدف آگاهی از موقعیت آن‌ها صورت گرفته تا مشخص شود در محدوده تحت پوشش ماهواره‌های استارلینک قرار دارند یا خیر و بدین ترتیب نسخه بتای خدمات این منظومه ماهواره‌ای به آن‌ها ارائه شود. از آنجایی که کاربران نسخه بتای استارلینک می‌بایست توافقنامه‌ای مبنی بر عدم افشای اطلاعات را امضا کنند، ممکن است فعلاً این‌ها تنها اطلاعاتی باشد که به دست رسانه‌ها می‌رسد.

مطابق پیش‌بینی‌ها ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای این شرکت در سطح جهان از سال‌ آینده میلادی آغاز می‌شود؛ خدماتی که به‌تدریج و با افزایش تعداد ماهواره‌ها در مدار، مناطق بیشتری از جهان را تحت پوشش قرار خواهد داد. اسپیس‌ایکس تاکنون نزدیک به ۶۰۰ ماهواره اینترنتی را در مدار زمین قرار داده و بنابر برنامه‌ریزی‌ها این منظومه ماهواره‌ای در نهایت خدمات خود را به‌وسیله ۱۲۰۰۰ ماهواره و در صورت موفقیت برای اخذ مجوزهای لازم، توسط ۴۲۰۰۰ ماهواره به جهان ارائه خواهد کرد.

 

منبع: اسپاش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">