ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اتفاقی عجیب که در کافه‌بازار رخ داد

| دوشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۶، ۰۲:۵۸ ب.ظ | ۰ نظر

محمود آفریده - اگر کاربر اندرویدی هستید حتما کافه‌بازار را می‌شناسید. به‌عنوان شناخته‌شده‌ترین فروشگاه اپلیکیشن و بازی ایرانی احتمالا نام کافه‌بازار قبل از هر نامی به ذهن‌تان خواهد رسید

و چنانچه توسعه‌دهنده اپلیکیشن یا بازی‌های اندرویدی باشید نیز ابتدا به سراغ کافه‌بازار خواهید رفت. البته اگر علاقه‌مند به پرداخت هزینه 40 هزار تومانی برای خرید حساب توسعه‌دهندگی باشید.

در متن حاضر قصد دارم اتفاقات و قوانین تعجب‌برانگیز و تجربیاتی که به عنوان توسعه‌دهندگی و همکاری با کافه‌بازار داشته‌ام را با شما در میان بگذارم.

اگر به طراحی علاقه‌مند باشید احتمالا نام متن‌نگار را شنیده‌اید. متن‌نگار نام اپلیکیشنی ‌است که بیش از 3 سال برای طراحی و توسعه آن وقت صرف شده است و در حال حاضر بیش از یک میلیون و ششصد هزار کاربر فعال دارد. ما از تمام پیشنهادات کاربران و نیازمندی‌های لازم استفاده کردیم تا امروز یکی از خوش‌نام‌ترین اپلیکیشن‌های ایرانی در زمینه طراحی را در اختیار کاربران قرار دهیم.

متن‌نگار از ابتدا رایگان بوده و همچنان نیز رایگان است. اما با گذشت زمان تصمیم به درج ویژگی‌هایی نظیر گالری آنلاین برای تصاویر و برگزاری چالش‌های مناسبتی گرفتیم که نیازمند هزینه است. ولی همچنان این اپلیکیشن رایگان ماند و ما برای جبران بخشی از هزینه‌ها تصمیم گرفتیم از راه‌های تبلیغاتی اقدام کنیم.

یکی از قوانین تعجب‌برانگیز کافه‌بازار برخورد با اپلیکیشن‌هایی‌است که اصطلاحا تبلیغات پوش (نوتیفیکیشن تبلیغاتی) ارسال می‌کنند. البته شاید برخورد با اپلیکیشن‌هایی که به‌صورت بی‌رویه چنین کاری می‌کنند، صحیح نیز باشد.

اما **به نظر می‌رسد این قوانین به شکل گزینشی و با توجه به سود کافه‌بازار اجرا و یا از آنها چشم‌پوشی می‌شود. ما اما در زمینه تبلیغات توجه ویژه‌ای داشته و داریم که مطلب نامناسب و نامربوط به کاربر ارسال نشود و حتی میزان تبلیغات را به میانگین 10 مورد در ماه کاهش دادیم. ولی علی‌رغم این توضیحات برنامه متن‌نگار از کافه‌بازار حذف شد. **

تا اینجا خود ما هم حق را به کافه‌بازار می‌دادیم که قانونی را چه درست، چه غلط وضع کرده و قطعا اجرایش الزامی ‌است لذا با احترام به این قانون تصمیم گرفتیم به مارکت‌های ایرانی دیگر و گوگل‌پلی مراجعه کنیم، **این که چرا باید امثال متن‌نگار به سمت مارکت‌های دیگر از جمله خارج کشور سوق داده شود را نمی‌دانیم.**

اما موضوع زمانی برای ما جالب شد که کمی بعد از خروج متن‌نگار از کافه‌بازار، کاربران‌مان به موضوع پولی شدن متن‌نگار در کافه‌بازار اعتراض کردند.

**موضوع از این قرار است که پس از حذف نسخه رایگان اپلیکیشن متن‌نگار از روی سایت کافه‌بازار، در کمال تعجب اپلیکیشنی با نام مشابه "متن‌نگار، مسابقه، چالش" توسط توسعه‌دهنده‌ای دیگر و با قیمت 1000 تومان به فروش گذاشته شده بود!**

به این موضوع نیز باید توجه داشت که یکی از قوانین کافه‌بازار این است که اجازه نمی‌دهد از کلماتی همچون "مسابقه ، جایزه و چالش و..." در عنوان و توضیحات یک اپلیکیشن استفاده کرد چرا که به نظر آنها ممکن است باعث فریب کاربر شود و با توجه به این قانون به ما اجازه درج کلمه "چالش" را در قسمت توضیحات برنامه ندادند که همواره به این قانون پایبند بودیم.

اما اولین مورد تعجب‌برانگیز در نسخه جدید متن‌نگار در کافه‌بازار، اجازه استفاده از کلمات چالش و مسابقه در نام برنامه و توضیحات آن است در حالی که وقتی ما به عنوان نویسندگان اصلی برنامه، چالش‌ها را به متن‌نگار افزودیم، کافه‌بازار با استناد به قوانین خود اجازه استفاده از کلمه چالش را در توضیحات برنامه به ما نداد.

**ولی در این مورد نه تنها در توضیحات که در نام برنامه نیز از چنین کلماتی استفاده شده است و مشمول قوانین نشده بود.**

دومین مورد توضیحات برنامه است. وقتی خود به عنوان نویسنده اپلیکیشن متن‌نگار، این برنامه را خریداری کردم، متوجه شدم در واقع برنامه خودم را خریده‌ام، چراکه نام خودم در قسمت توضیحات برنامه باقی مانده بود!

این در حالیست که کافه‌بازار مدعی است یک هفته برای تست برنامه‌ها وقت می‌گذارد اما عجیب است که متوجه نام برنامه، شمای برنامه و حتی نام نویسنده در قسمت درباره ما این اپلیکیشن نشده باشد. بدون شک نام متن‌نگار به واسطه موفقیت، مکاتبات متعدد و تعداد کاربران، حداقل برای کافه‌بازار شناخته شده است.

**طبعا قرار نبود حالا که از کافه‌بازار خارج شده بودیم، شاهد بازگشت و فروش اپلیکیشن و دارایی خود به شکل پولی و توسط فرد دیگری باشیم. لذا مکاتبات را آغاز کرده و موضوع را بارها پیگیر شدیم و بالاخره این اپلیکیشن هفته گذشته از کافه بازار حذف شد و با وجود اثبات نقض قوانین کپی رایت هنوز کافه بازار مبلغ پرداختی را به حساب بنده  که یکی از خریداران این برنامه بوده‌ام بازنگردانده است.**

حالا تمام قوانینی که برای ما اجرا می‌شد، در یک تخلف آشکار برای فردی که با وقاحت اپلیکیشن متن‌نگار را برای فروش در حساب خود قرار داده از طرف کافه‌بازار چشم‌پوشی می‌شد.

از سوی دیگر همانطور که ذکر شد دلیل کافه‌بازار برای جلوگیری از بکاربردن کلماتی مانند چالش و مسابقه، جلوگیری از فریب کاربران است ولی در کمال تعجب فرد کپی‌کننده (بخوانید سارق) به کرات از واژه‌های چالش و مسابقه حتی در نام برنامه و در توضیحات آن استفاده کرده بود.

این در حالیست که ظاهرا قوانین با توجه به سود ریالی شما برای کافه‌بازار قابل تغییر هستند و تنها زمانی مورد حمایت خواهید بود که سودی از قبال محصول شما عاید کافه‌بازار شود و در غیر این صورت باید صحنه را ترک کنید.

**در چنین شرایطی تنها راه پیش روی توسعه‌دهنده‌های ایرانی مهاجرت به مارکت‌های دیگر از جمله خارجی است و در عوض شاهد جایگزینی اپلیکیشن‌ها و بازی‌های خارجی در مارکت‌های داخلی برای خروج راحت‌تر سرمایه کاربران ایرانی هستیم. **

در پایان به تمام کاربرانی که این اپلیکیشن را خریداری کرده‌اند اعلام می‌شود که متن‌نگار همچنان رایگان است و نسخه جدید این اپلیکیشن را به صورت رایگان می‌توانند از مارکت‌های دیگر دریافت کنند و کافه‌بازار بدون شک باید مبلغ پرداختی شما را به حسابتان بازگرداند.

هفته‌نامه عصرارتباط مستندات نویسنده اپلیکیشن متن‌نگار را در اختیار دارد و در صورت نیاز آمادگی درج پاسخ احتمالی از سوی کافه‌بازار اعلام می‌شود.

هفته قبل نیز اپلیکیشن پیام‌رسانی ایرانی "آی‌گپ" نیز با انتشار بیانیه‌ای در اعتراض به آنچه که انحصارگرایی کافه‌بازار خوانده بود اعلام کرد: «با توجه به خواسته بی‌منطق و انحصاری کافه‌بازار ما عدم به‌روزرسانی را از این مارکت ایرانی اعلام و از تمامی کاربران درخواست می‌کنیم ما را از گوگل‌پلی یا مارکت‌های دیگر فارسی دنبال کنند.»

نظر به اهمیت موضوع و اخباری که در گوشه و کنار فضای سایبری و شبکه‌های اجتماعی در گردش است، ظاهرا تنها موارد مذکور نیستند که با مجموعه کافه‌بازار دچار مشکل شده‌اند. لذا در آینده گزارش مشروحی از این مسایل منتشر خواهیم کرد. (منبع:عصرارتباط)

 

در همین رابطه: مقاومت کافه‌بازار برای ساماندهی بازی‌های خارجی

  • ۹۶/۱۰/۱۸

کافه بازار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">