ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اتهامات سنگین دولت آمریکا بر علیه هواوی

| چهارشنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۵۱ ب.ظ | ۰ نظر

وزارت دادگستری آمریکا اتهامات جنایی بی سابقه‌ای را علیه شرکت چینی هواوی مطرح کرده و آن را به نقض تحریم‌های ایران و سرقت اسرار تجاری متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از یاهونیوز، اتهامات دولت آمریکا علیه هواوی دو زیرمجموعه آن و نیز یک مقام اجرایی این شرکت را شامل می‌شود. هواوی به گمراه کردن بانک‌ها در مورد کسب و کار این شرکت و نقض تحریم‌های ایالات متحده نیز متهم شده است.

هواوی در واکنش به مواضع وزارت دادگستری آمریکا با صدور بیانیه‌ای تمامی اتهامات وارده را رد کرده و بر تبعیت خود از قوانین بین‌المللی تاکید کرده است.

هواوی در پرونده جداگانه ای به سرقت اسرار تجاری اپراتور مخابراتی تی – موبایل آمریکا نیز متهم شده است و ماموران فدرال آمریکا در حال تحقیق در این زمینه هستند.

در همین حین تلاش آمریکا برای استرداد منگ وانژو مدیر ارشد امور مالی هواوی به این کشور از کانادا همچنان در جریان است. وی به فریب و گمراه کردن بانک ها در مورد کسب و کار هواوی در ایران متهم است.

وی از اول دسامبر در کانادا دستگیر شده و قرار است به اتهامات او رسیدگی شود.

وزارت خارجه چین در اطلاعیه خود در این زمینه آمریکا را به تلاش برای تضعیف شرکت‌های فناوری چین متهم کرده و افزوده که این کشور مدتی است، به دنبال بی اعتبار کردن شرکت های چینی وفشار بر آنهاست و قصد دارد، فعالیت‌های قانونی آنها را متوقف کند، اما این اقدامات از انگیزه های سیاسی برخوردار است.

 

مدیر مالی هواوی در اولین جلسه دادگاه در کانادا حاضر شد

با گذشت حدود یک ماه از بازداشت مدیر مالی شرکت هواوی به بهانه نقض تحریم‌های ایران در کانادا، وی شامگاه سه‌شنبه در اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهاماتش حاضر شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مِنگ وان‌ژو» مدیر مالی کمپانی چینی هواوی که از حدود یک ماه پیش توسط دولت کانادا به بهانه ادعایی دور زدن تحریم‌های ایران بازداشت شده بود، بالاخره شامگاه سه‌شنبه در دادگاه حاضر شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» اولین حضور مِنگ در دادگاه عالی بریتیش کلمبیا در کانادا در حالی انجام شد که اُتاوا مشغول بررسی امکان تحویل دادن او به آمریکا به بهانه نقض تحریم‌های ایران است.

«دیوید لامِتی» وزیر دادگستری کانادا طی کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: «تایید می‌کنم که ایالات متحده رسما درخواستی را مبنی بر استرداد خانم مِنگ، به وزارتخانه من ارسال کرده است».

دولت کانادا اکنون یک ماه زمان دارد تا تصمیم بگیرد که آیا درخواست واشنگتن برای استرداد مدیر مالی هواوی بر مبنای استدلال‌های محکمی هست که بتوان در دادگاه بریتیش کلمبیا مطرح شود.

علی‌رغم گزارش‌های پیشین مطرح شده درباره تمایل کانادا برای تحویل دادن مِنگ وان‌ژو به آمریکا اما وزیر دادگستری و وزیر امور خارجه اتاوا در اظهاراتشان درباره اولین جلسه دادگاه این تبعه چینی، چنین تمایلی را نشان ندادند.

مدیر بخش مالی شرکت بزرگ هوآوی روز اول دسامبر ۲۰۱۸ توسط کانادا بازداشت شد. اتهام وی تلاش برای دور زدن تحریم‌های ایران از طریق شرکت هواوی و فروش تجهیزات به جمهوری اسلامی ایران است. سه هفته پیش قاضی دادگاه ونکوور با اعلام قرار وثیقه ۷.۵ میلیون دلاری و چند شرط دیگر (از جمله پوشیدن پابند الکترونیک)، این مدیر هواوی را به‌صورت مشروط آزاد کرده تا دولت کانادا نهایتا درباره استرداد وی به آمریکا تصمیم بگیرد.

دولت آمریکا روز دوشنبه رسما منگ را به «فریب نظام بانکی ایالات متحده با هدف دور زدن تحریم‌ها» و «سرقت اسرار تجاری» شرکت «تی موبایل» متهم کرد.

 

چین اتهامات آمریکا به هواوی را سیاسی خواند

پکن- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه چین، اتهامات وزارت دادگستری آمریکا به شرکت مخابراتی هواوی را سیاسی خواند و گفت: آمریکا قصد دارد مانع فعالیت اقتصادی و تجاری قانونی و حقیقی شرکت‌های چینی شود که چنین رفتارهایی توطئه آمیز و دارای انگیزه های های سیاسی است.

به گزارش ایرنا، 'گنگ شوانگ' روز سه شنبه در نشست خبری در پکن خاطرنشان کرد: مدتی است که آمریکا با استفاده از قدرت دولتی، شرکت‌‎‌های بزرگ چین را بی اعتبار کرده و به آنان ضربه می زند از آمریکا می خواهیم دست از سرکوب بی اساس شرکت‌های چینی از جمله هواوی بردارد و بی طرفانه و عادلانه با شرکت‌های چینی برخورد کند.
او با اشاره به اینکه پکن قاطعانه از حق و منافع مشروع شرکت‌های چینی دفاع می کند تصریح کرد: چین بسیار نگران این موضوع است و توجه جدی به محاکمه وزارت دادگستری آمریکا نسبت به شرکت فناوری هوآوی و خانم 'منگ وانژو' معاون رییس و مدیر مالی ارشد هواوی دارد.
به گفته وی دولت چین به طور مداوم از شرکت‌های چینی می خواهد بر پایه قوانین و مقررات، همکاری اقتصادی با خارج از کشور را ادامه دهند اما از دیگر کشورها نیز انتظار داریم فضای برابر، عادلانه و بدون تبعیض برای فعالیت معمولی شرکت‌های چینی ایجاد کنند.
این مقام چینی در ادامه تاکید کرد: درباره پرونده خانم 'منگ وانژو' چین چندین بار به طور جدی موضع خود را اعلام کرده است آمریکا و کانادا با سوء استفاده از معاهده استرداد دو جانبه، اقدامات اجباری بی دلیل علیه این شهروند چین اعمال کرده اند که نقض شدید حقوق مشروع شهروند چینی محسوب می شود.
او بار دیگر از آمریکا خواست بی درنگ حکم بازداشت خانم 'منگ وانژو' را لغو کند و تقاضای صدور رسمی درخواست استرداد نکند تا بیشتر در مسیر اشتباه وارد نشود.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین از کانادا خواست موضع چین را جدی بگیرد و فورا خانم 'منگ وانژو' را آزاد کند و از حقوق و منافع مشروع و قانونی وی حمایت کند و به قول معروف، دیگر برای به دست آوردن شاه بلوط ، دستش را در آتش فرو نبرد.
کانادا اول دسامبر سال 2018 'منگ وانژو'، مدیر مالی شرکت مخابراتی 'هوآوی' را به خاطر «نقض تحریم های آمریکا» بازداشت کرد و درصدد استرداد او به آمریکا بود در پی این اقدام کانادا، پکن چند روز بعد دو شهروند کانادایی به نام های 'مایکل اسپاور' تاجر و 'مایکل کوریگ' دیپلمات سابق کانادایی را به اتهام «به خطر انداختن امنیت ملی چین» بازداشت کرد.
با این حال چین تاکید کرده بود پرونده این دو شهروند بازداشتی ربطی به پرونده معاون مالی شرکت هواوی در کانادا ندارد.
دادگاه ونکوور کانادا 10 روز بعد از دستگیری خانم منگ، او را با قید وثیقه ۷.۵ میلیون دلاری آزاد کرد تا دولت این کشور در رابطه با استرداد وی به آمریکا تجدیدنظر و تصمیم گیری کند.
در ادامه تنش ها میان دو کشور، چین همچنین اعلام کرد «رابرت لوید شلنبرگ» شهروند بازداشت شده کانادایی در این کشور به جرم قاچاق 222 کیلوگرم مواد مخدر از نوع «متامفتامین» به مرگ محکوم شده و تمام دارایی های او نیز مصادر خواهد شد.
وزارت دادگستری آمریکا بتازگی از کانادا خواسته است که خانم وانژو را به این کشور استرداد کند.

  • ۹۷/۱۱/۱۰

هواوی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">