ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

احتمال هک انتخابات آمریکا توسط سیا

| دوشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۵، ۰۶:۳۸ ب.ظ | ۰ نظر

کارمند سابق ام آی ۵ با ارائه استدلال هایی مخاطرات مؤسسات آمریکایی در هک کردن انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا را بیش از روس ها می داند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بحث هک شدن ایمیلهای حزب دموکرات تو سط روسیه موضوعی است که جنجالهای زیادی را در رقابتهای انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا باعث شده است.

اگرچه روسیه این موضوع را رد می کند ولی دموکراتها با طرح این اتهام پای روسیه را به مباحث این انتخابات باز کرده اند تا در کنار تعریفهای ترامپ(نامزد حزب جمهوری خواه) از ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه بتوانند علیه ترامپ تبلیغاتی را دامن بزنند.

«آنی ماچون» کارمند سابق ام آی ۵ (Military Intelligence, Section ۵) در مصاحبه با خبرگزاری راشا تودی، عمده مخاطرات مربوط به هک شدن انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا را بیش از آنکه مطابق با جنجال سیاست مداران آمریکائی متوجه روسیه بداند مرتبط با مؤسسات آمریکایی دانست.

وی در بخشی از این گفتگو می گوید: آمریکایی ها باید بدانند دلایل بیشتری وجود دارد تا از دخالت های مؤسسات داخلی خودشان در برابر خطر هک شدن بیش از روس ها در هراس باشند؛ چرا که هیچ مدرکی نیز برای اثبات این مسئله در دست ندارند.

آنچه در ذیل آمده است، مصاحبه وی با خبرگزاری روسی راشا تودی است.

* «ولادیمیر پوتین» فکر می کند که پرخاشگری های آمریکا نسبت به روسیه پس از انتخابات ریاست جمهوری، پایان خواهد یافت. شما تا چه حد با این مسئله موافق یا مخالفید؟

من بیشتر فکر می کنم که مسئله مذکور بیشتر به این بستگی دارد که چه کسی به عنوان رئیس جمهور آینده انتخاب خواهد شد. من فکر می کنم تهدید هایی که از آمریکا بیرون می آید، بیشتر مربوط به درز تعداد زیادی از ایمیل هایی است که «هیلاری کلینتون» را نگران کرده است، زیرا وی دموکرات است و کسی است که مورد علاقه مؤسسات آمریکایی به شمار می رود.

بنابراین، این تلافی کردن مؤسسات آمریکایی است و می گویند که اگر این مسئله ادامه پیدا کند، ما کاری به تلافی آن انجام خواهیم داد. به هر حال آنها دارند با این فرض برنامه ریزی می کنند که بگویند روسیه همه اعضاء را هک کرده است.

اکنون با این جریان روبرو هستیم که وی با داشتن تعدادی ایمیل خیلی محرمانه و هزاران ایمیل محرمانه در سرور شخصی اش، قانون را شکسته است و به همین خاطر کماکان تحت پیگرد قانونی قرار دارد. این مسئله بسیار محتمل است که عمده نفوذها از طریق سرور وی انجام شده باشد؛ زیرا که سرور او آسیب پذیر بوده و محافظت نمی شده است. حاضرم شرط ببندم که ارتباطات خصوصیِ سیاستمداران روسی، بهتر محافظت می شود.

* چه چیزی باعث می شود که آمریکا، روسیه را مقصر این هک شدن ها بداند؟ آیا اصلاً مدرکی وجود دارد که بتواند اثبات کند روسیه در این کار دخالت داشته است؟

من هیچگونه مدرکی ندیده ام. مطمئن هستم اگر آمریکایی ها مدرکی داشتند، حتی اگر در گوشه ای نیز مخفی بود، آن را پیدا و ارائه می کردند. به نظر می رسد این موضوع جعلی باشد و بیشتر یک مسئله سیاسی به شمار می آید. همچنین جالب است که آن ها دارند ویکی لیکس را نیز به این سمت می کشند، چرا که تعداد زیادی از افشاگری ها توسط ویکی لیکس انجام شده و ویکی لیکس یک مجرای قوی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مهم توسط افرادی است که دارای اطلاعاتی هستند. همچنین، علاقه عمومی نسبت به آن وجود دارد.

اکنون مقامات آمریکایی این اجازه را به خود می دهند که بگویند ویکی لیکس بیشتر با  مقامات روسی، در ارتباط است و به نظر می رسد طرح ناجوانمردانه ای در ورای این موضوع وجود داشته باشد که بیشتر مربوط به جنگ سرد بوده و باعث می شود که دوباره این اتهام علیه «جولیان آسانژ» استفاده شود تا  تلاش کنند وی را به جرم جاسوسی تحت پیگرد قانونی قرار دهند. باید توجه داشت که لایه های بسیاری در این جر و بحث ها وجود دارد.

* سخنگوی ویکی لیکس اکنون می گوید که حتی اگر حمله سایبریِ برنامه ریزی شده ای علیه روسیه وجود داشته باشد، در واقع کار اِن اِس اِی (آژانس امنیت ملی آمریکا) است، نه سازمان سیا. نظر شما در این خصوص چیست؟

من فکر می کنم که این قضاوت احتمالاً درست باشد، چرا که اِن اِس اِی، ظرفیت بالایی دارد. اما نباید فراموش کنیم که صدها میلیون دلار، به سازمان سیا تزریق شده تا تجهیزات الکترونیکی خود را تقویت کند. بنابراین  این امکان وجود دارد؛ اما فکر می کنم که اگر چنین حمله ای هم بخواهد اتفاق بیفتد، سازمان سیا در خط مقدم است. البته نباید فراموش کرد که در واقع بسیاری از ظرفیت ها و جاسوسی ها، هنوز توسط آژانس امنیت ملی آمریکا انجام می شود.

جالب است که دولت آمریکا می گوید که آن ها ارتباطات خصوصی رهبران خارجی را هک خواهند کرد و سپس آن را فاش می کنند تا باعث شرمساری بشود. اکنون این همان چیزی است که آن ها خودشان ویکی لیکس را به خاطر این کار محکوم می کنند؛ آن ها اطلاعات خود را از هر شخص ناشناسی می گیرند، هکرها، افشاگران و... و سپس برای اقدامات زشت سیاستمداران آمریکایی استفاده می کنند. این همان چیزی است که در انتخابات آمریکا در حال رخ داد است.

من همچنین، یک نکته دیگر را نیز یاد آور می شوم. در این مسئله، سرزنش های زیادی نسبت به روسیه شده به خاطر اینکه روس ها را برای تأثیرگذاری منفی بر انتخابات آمریکا مقصر نشان دهند. اکنون یکی از چیزهایی که آمریکایی ها خیلی باید نسبت به آن آگاه باشند، این است که کامپیوترها خودشان رأی می دهند، وقتی آنها می روند باید آراء را مشخص کرد؛ چرا که تجربه، عدم موفقیت این سیستم ها را نشان داده است. آن ها را می شود از راه دور هک کرد. به این صورت که وقتی شما به یک حزب رأی می دهید، آن رأی به سرعت به نفع حزب دیگر تغییر می کند. بنابراین، فکر می کنم که آمریکایی ها باید ترس بیشتری از هک شدن توسط مؤسسات داخلی یا هرکس دیگری داشته باشند تا روس ها!

  • ۹۵/۰۷/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">