ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اخبار جعلی؛ بزرگ‌ترین تهدید فناورانه دنیا

| چهارشنبه, ۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۵۷ ب.ظ | ۰ نظر

مصطفی رفعت - طی یک‌دهه‌آینده، «تغییرات آب‌و‌هوایی و پیامدهای آن» بزرگ‌ترین خطر را برای جهان به‌همراه خواهد داشت.

این، طبق نظر حدود ۱۵۰۰ کارشناس جهانی از حوزه‌های دانشگاهی، تجاری و سیاسی‌ست که از آن‌ها خواسته شد «۳۴ ریسک جهانی» را در یک افق دوساله و ۱۰‌ساله برای بررسی سالانه «درک جهانی ریسک‌های مجمع جهانی اقتصاد» ارزیابی کنند.

با «کاهش تورم» در اکثر نقاط جهان، کارشناسان، بحران هزینه زندگی را دیگر مهم‌ترین موضوع در کوتاه‌مدت نمی‌دانند؛ درعوض، آن‌ها فکر می‌کنند که «اطلاعات غلط و دروغ‌رسانی» شدیدترین خطر طیِ دوسال‌آینده خواهد بود!

باتوجه‌به‌اینکه درآن‌زمان حدود سه‌میلیاردنفر در جوامع مختلف به پای صندوق‌های رأی می‌روند، استفاده گسترده از دروغ‌پردازی‌ها می‌تواند «مشروعیت دولت‌های منتخب جدید را تضعیف کند» و نهایتاً به ناآرامی‌هایی در قالب «اعتراضات خشن»، «جنایات ناشی از نفرت» یا حتی «تروریسم» منجر شود.

بانگاهی‌به افق ۱۰‌ساله، انتظار می‌رود «اطلاعات غلط و دروغ‌رسانی» همچنان یک تهدید بزرگ باقی بماند!

ضمن‌آنکه پیش‌بینی می‌شود چهار خطر جدی که جهان با آن مواجه خواهد بود، مربوط به تغییرات اقلیم در دهه آینده است.

این داده‌نما به‌خوبی تفاوت بین آنچه کارشناسان خطرات کوتاه‌مدت را درنظر می‌گیرند و چالش‌هایی که جهان را در سال‌ها یا حتی دهه‌های آینده شکل خواهند داد، نشان می‌دهد.

نسخه نوزدهم «گزارش ریسک‌های جهانی WEF» نشان می‌دهد که جهان، گرفتار دو بحران خطرناک است: آب‌وهوا و تنش‌ها. درواقع، تنش‌های ژئوپلیتیکیِ زیربنایی همراه با فوران خصومت‌های فعال در مناطق مختلف، به ناپایداریِ نظم جهانی کمک می‌کند که از خلالِ روایت‌های قطبی، کاهش اعتماد و ناامنی در هردو سطح ملی و بین‌المللی مشخص می‌شود. درعین‌حال، جوامع با آثار شدید آب‌وهوایی که رکوردشکن است، دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

«تورم بالا»، «نرخ بهره» و «نا‌اطمینانیِ اقتصادیِ بالا» نیز به «ناامیدیِ محسوس از وضعیت موجود» انجامیده که به‌نوبه‌خود، بستری ایده‌آل برای رواج اطلاعات نادرست و گسترش بیشتر شکاف‌ها در جامعه است. (منبع:سایه)

 

  • ۰۲/۱۱/۰۴

اخبار جعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">