ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

«اخبار جعلی»؛ سلاح جدید ارتش آمریکا

| چهارشنبه, ۱۲ بهمن ۱۴۰۱، ۰۱:۲۹ ب.ظ | ۰ نظر

آسیه فروردین – برخی رسانه‌های غربی مانند واشنگتن‌پست و بی‌بی‌سی، اخیرا فاش کردند وزارت دفاع ایالات متحده (DOD) با پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر، توافق‌نامه‌های محرمانه امضا کرده است

و بر این اساس فرماندهی مرکزی ایالات متحده نیز با کمک برخی از سایت‌های شبکه اجتماعی، توطئه کرده تا حساب‌های جعلی را با این هدف به‌کار گیرند: انتشار اطلاعات نادرست در خاورمیانه، آسیای مرکزی و سایر نقاط، به عنوان راهی برای جنگ اطلاعات آنلاین.

Chinamil در گزارش به قلم ژو نینگنان، دستیار پژوهشی موسسه علم، فناوری و امنیت سایبری روابط بین‌الملل معاصر چین نوشت: این، همان داستانی است که دانشگاه استنفورد در گزارش «صدای ناشنیده: ارزیابی پنج سال عملیات نفوذ پنهان طرفدار غرب» (Unheard Voice)، در ماه اوت امسال منتشر کرد. در این گزارش، اشاره شده از سال 2012، ارتش ایالات متحده، مدام در فضای سایبری کشورهایی مانند قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان، سوریه، یمن و جمهوری آفریقای مرکزی، برای ایجاد اختلاف بین چین، روسیه، ایران و کشورهای آسیای مرکزی و خاورمیانه، مطالبی را منتشر کرده است. همچنین ترویج اظهاراتی مبنی بر اینکه ایالات متحده در جهت حمایت از کمک‌های بشردوستانه و حاکمیت ملی آسیای مرکزی و خاورمیانه تلاش می‌کند، مشاهده می‌شود. این افشاگری‌ها به تازگی نوک کوه یخ را در رفتارهایی که ارتش ایالات متحده سعی دارد افکار عمومی آنلاین را دستکاری کند، آشکار شده است.

 

 

  • سابقه دستکاری افکار عمومی در قرن 20
    برای مدت طولانی، انتشار اطلاعات نادرست و دستکاری افکار عمومی به صورت آنلاین یک استراتژی ثابت ارتش ایالات متحده بوده است. در سال 2006، وزارت دفاع ایالات متحده، دکترین مشترک برای عملیات اطلاعاتی (JP3-13) را بازبینی و روشن کرد که «عملیات اطلاعاتی» ارتش ایالات متحده شامل عملیات روانی و فریب نظامی است. این امر، زمینه‌ای را برای ایالات متحده به منظور انتشار اطلاعات نادرست و دستکاری افکار عمومی در فضای مجازی فراهم می‌کند.

در سال 2018، وزارت دفاع ایالات متحده، انتشارات مشترک (JP) 3-0 Joint Operations را بازبینی کرد که دستکاری اطلاعات برای تاثیرگذاری بر مخالفان را به عنوان یک عملکرد جدید فرماندهی عملیات مشترک ایالات متحده، فهرست و موقعیت دستکاری افکار عمومی را به صورت آنلاین در جنگ روشن می‌کرد.

انتشار اطلاعات نادرست و دستکاری افکار عمومی، همواره از اقداماتی بوده است که ایالات متحده برای راه‌اندازی جنگ و حفظ هژمونی خود انجام داده است.

در آگوست 1964، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، لیندون بی. جانسون، جنگ ویتنام را به بهانه اینکه یک کشتی جنگی ایالات متحده توسط اژدر قایق‌های ویتنام شمالی در آب‌های بین‌المللی مورد حمله قرار گرفته، آغاز کرد. در سال 1965، پرزیدنت جانسون اعتراف کرد که اطلاعات نادرست، فقط بهانه‌ای برای اعلان جنگ به ویتنام بوده است. در اکتبر 1990، ایالات متحده برای اعلان جنگ به عراق، در یک جلسه استماع کنگره، شهادت دروغ داد و ادعا کرد که سربازان عراقی به بیمارستان‌های کویت نفوذ کرده و تعداد زیادی از نوزادان را کشته‌اند.

 

 

  • نمونه‌های دستکاری افکار عمومی در قرن 21
    در قرن جدید، اقدامات ایالات متحده در جعل اطلاعات نادرست برای تحریک افکار عمومی آشکارتر شده است.

در فوریه 2003، وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده، کالین پاول، عراق را به ساخت «سلاح‌های کشتار جمعی» در شورای امنیت سازمان ملل با استفاده از یک ماده ناشناخته که «احتمالا می‌تواند پودر لباسشویی باشد»، متهم کرد.

در سال 2014، ایالات متحده ویدئوهای جعلی متعلق به دفاع مدنی سوریه (با عنوان کلاه سفید)، سازمانی که ایالات متحده، بودجه آن را تامین می‌کرد، به عنوان شواهد استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی درنظرگرفت و از این طریق، حملات هوایی علیه سوریه انجام داد.

افشای اقدام ارتش آمریکا در انتشار شایعات آنلاین و دستکاری افکار عمومی آنلاین در شبکه‌های اجتماعی، یکی از نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد ارتش آمریکا در سال‌های اخیر به طور مداوم دستکاری اطلاعات علیه چین را تقویت کرده است.

در سال 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرد تا آستانه عملیات اطلاعاتی نظامی ایالات متحده کاهش یابد. با این اقدام، انتشار اطلاعات نادرست توسط ارتش ایالات متحده به اوج خود رسید.

به طور خاص، گزارش سالانه قدرت نظامی چین که توسط ایالات متحده در طول سال‌ها منتشر شده، توانایی‌های دستکاری اطلاعات دشمن خود را از سال 2020 برجسته کرده است.

نهادهای نظامی ایالات متحده همانند فرماندهی عملیات ویژه، در جلسات استماع کنگره گفته‌اند که به طور مداوم در حال انجام دستکاری اطلاعاتی هستند از جمله با ایجاد نیروهای دستکاری اطلاعات ویژه که آسیای شرقی را هدف قرار می‌دهد و دستکاری اطلاعات را با صدای بلند اعلام می‌کند.

آشفتگی سازمان‌های نظامی ایالات متحده برای توسعه قابلیت‌های دستکاری اطلاعات مخفیانه، حتی ارتش آمریکا را مجبور کرد تا تحقیقاتی را درباره قابلیت‌های دستکاری اطلاعات مخفی آژانس‌های مختلف از سپتامبر 2022 انجام دهد.

در روند این دور از گسترش قابلیت‌های دستکاری اطلاعات، ارتش ایالات متحده به طور مداوم اطلاعات نادرستی مانند اینکه «چین به طور مخفیانه به روسیه سلاح می‌دهد» و «دستکاری در پاکسازی قومی طالبان» را جعل کرده است، دیده می‌شود. چین، قربانی اصلی انتشار اطلاعات نادرست ارتش آمریکا در رابطه با بحران روسیه و اوکراین و اصطلاحا «حقوق بشر» و… شده است.

ایالات متحده برای دفاع از اقدامات هژمونیک خود در فضای مجازی، اطلاعات نادرست را بافته و منتشر می‌کند، اقدامات تجاوزکارانه و مداخله را به عنوان «ترویج دموکراسی» زیبا می‌کند، اعمال اخاذی را به عنوان «حفاظت از عدالت»، سفید جلوه می‌دهد و تخریب زندگی مردم را به عنوان «حمایت از حقوق بشر» به تصویر می‌کشد.

ایالات متحده محکوم به رد شدن توسط جهان است؛ همان‌طور که هژمونی‌اش شده است؛ به‌گونه‌ای که سیاه و سفید را معکوس و افکار عمومی آنلاین را برای حفظ هژمونی خود دستکاری می‌کند. (منبع:عصرارتباط)

  • ۰۱/۱۱/۱۲

اخبار جعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">