ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران
در سال 2016 میلادی دهها میلیون نفر در سراسر جهان برای دسترسی به سایت‌هایی همچون فیس‌بوک، توییتر، مایکروسافت، گوگل و جیمیل دچار مشکل خواهند شد.
علت این مشکل آن است که رایانه یا گوشی مورد استفاده کاربران قادر به قرائت محتوای گواهی‌های امنیتی جدید نخواهد بود.
سایت‌های یاد شده برای حفظ امنیت کاربران همگی از پروتکل https استفاده می‌کنند و الگوریتم رمزگذاری SHA1 قلب این پروتکل و امنیت وب را تشکیل می‌دهد. اما این الگوریتم قرار است ظرف یک سال آینده بازنشسته شود و برخی نیز معتقدند ضعف‌های امنیتی آن موجب کنارگذاشتنش خواهد شد.
نهادها و سازمان‌های صادرکننده گواهی‌های SHA1  به همین علت قصد دارند از صدور گواهی‌های جدید این چنینی از اول ژانویه سال 2016 خودداری کرده و به جای آن از گواهی‌های SHA2 استفاده کنند. SHA2 دارای الگورتیم قدرتمندتری است و انتظار می‌رود بتوان برای سال‌های متمادی از آن استفاده کرد. اما مشکل اصلی ناسازگاری رایانه‌ها، گوشی‌ها و مرورگرهای بخش قابل توجهی از کاربران اینترنت با SHA2 است.
به گزارش فارس همین مساله باعث شده تا کارشناسان در مورد عدم امکان دسترسی میلیون‌ها نفر به خدمات بانکداری آنلاین، حساب‌های ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و ... از ابتدای سال 2016 هشدار بدهند. پیش از این تصور می‌شد استفاده از SHA1 تا سال 2018 ادامه می‌یابد، اما با تشدید مشکلات امنیتی و حملات هک SHA1 تا پایان سال 2015 مورد استفاده خواهد بود.
هم اکنون اکثر سایت‌ها به استفاده از الگوریتم رمزگذاری قوی تر SHA2 روی آورده اند و تنها 24 درصد سایت‌ها معادل با تقریبا یک میلیون سایت  از SHA1 استفاده می‌کنند.
امید می‌رود تا پایان سال 2015 میلادی تعداد این سایت‌ها به کمتر از ده درصد کل سایت‌های اینترنتی برسد. اما ده‌ها میلیون نفر به علت استفاده از نرم افزارها، مرورگرها، رایانه‌ها و گوشی‌های قدیمی‌تر دچار مشکل خواهند شد. سیستم عامل Windows XP SP2 و آندرویید Android 2.2 و نسخه‌های قدیمی‌تر از آن از گواهی‌های SHA2 پشتیبانی نمی‌کنند. پیش بینی می‌شود میزان این مشکلات در کشورهایی همچون چین، هند و برخی کشورهای آفریقایی حادتر باشد.
حتی اگر تنها یک درصد از کاربران اینترنت از مرورگرهای قدیمی‌استفاده کنند در سال 2016 بیش از 70 میلیون نفر نمی‌توانند به سایت‌های مختلف دسترسی یابند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">