ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ادغامی در کار نیست؟

| دوشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۸۵، ۰۷:۲۰ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - علی‌رغم خواست و دستور رییس‌جمهوری در آخرین جلسه شورای عالی فناوری اطلاعات از یک سو و قبل‌تر از آن و بر اساس تصریح قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در ٤/٣/٨٤ مبنی بر ادغام شوراهای موازی در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، حمید شهریاری دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی چندی پیش به‌صراحت اعلام کرد: "کار این شورا به شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط است، بنابراین بحث ادغام آن منتفی است!"

این نخستین باری نیست که در ایران تلاش می‌شود تا به نوعی شوراهای موازی با شورای عالی فناوری اطلاعات ادغام شوند و جالب آنکه هر بار سخن از ادغام می‌شود دبیر یکی از شوراهای موازی به مخالفت با این موضوع می‌پردازد. البته در این میان شورای عالی فناوری اطلاعات که قانون ایشان را متولی توسعه و راهبری IT در کشور تشخیص داده است نیز هیچ موضع خاصی در این خصوص اتخاذ نکرده است و باید منتظر ماند و دید این شورا در جلسه بعدی که با حضور رییس‌جمهوری تشکیل می‌شود چه پاسخی به وی خواهد داد.

بحث قدیمی تقسیم کار میان شوراهای موازی نیز به اعتقاد کارشناسان کاملا منتفی است، چنین اتفاقی رخ نخواهد داد زیرا حتی زمانی که وظیفه یکی از شوراهای موازی به کلی تغییر یافته است نیز باز هم شاهد اظهارات و اقدامات کاملا موازی هستیم که مصداق‌های بارز آن نیز وجود داشته و در زمان مقتضی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

در این میان مسؤولان شورای عالی فناوری اطلاعات در صورت ادامه چنین روندی و پراکندگی مراکز تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر در این عرصه و همچنین علی‌رغم پشتوانه قانونی خود، چنانچه دست به اقدام مشخصی در این زمینه نزنند، در حقیقت جایگاه و موقعیت شورای مذکور را تضعیف کرده و چه بسا شرایط را برای ایجاد یک نهاد دیگر نیز فراهم کنند.

جالب آنکه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز پی‌گیر چرایی عدم تحقق خواست خود نیستند و در این زمینه شاهد پرسشگری از سوی ایشان نیستیم.

با این تفاسیر باز هم می‌توان این پرسش را مطرح کرد که به راستی ستاد و مرکز ثقل توسعه فناوری اطلاعات در کشور کجاست؟ آیا با وجود شوراهای موازی کسی می‌تواند چنین ادعایی بکند؟ راستی نحوه تعامل دستگاه‌های دولتی باید چگونه و با کدام شورا باشد؟

منبع : بزرگراه فناوری

  • ۸۵/۰۹/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">