ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معاونت علمی ریاست جمهوری در اولین نشست خبری خود با رسانه‌ها ضمن تکذیب اینترنت طبقاتی از ارایه  اینترنت حرفه‌ای به سازمان‌ها خبر داد.

دهقانی فیروزآبادی در این جلسه اعلام کرد که این نهاد یکی از حامیان اصلی طرح اینترنت با دسترسی‌های ویژه برای کسب‌وکارها است و تاکید کرد که نباید اسم این طرح را «اینترنت طبقاتی» گذاشت.

پس از محدودیت سراسری اینترنت در ماه‌های اخیر بحث اینترنت طبقاتی بسیار داغ شده است؛ در این طرح قرار است اینترنتی به برخی افراد ازجمله برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان و... داده شود که محدودیت‌ها در آن متفاوت است و خبری از اختلالات در شبکه اینترنت به‌خاطر این محدودیت‌ها نیست. برخی از مردم معتقدند که این نوع اینترنت تبعیض در دسترسی اطلاعات را بیشتر می‌کند اما اینطور که پیداست دولت‌مردان و برخی شرکت‌ها خواهان این نوع اینترنت هستند.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی درباره نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان به شبکه پایدار برای توسعه کسب‌وکارشان و اینکه آیا معاونت علمی در جهت برداشتن محدودیت‌های اینترنت تلاشی کرده است گفت: «جلسه‌های مختلفی با وزارت‌ ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی گذاشته شده و خروجی ‌آنها نیز خوب بوده است.» «ما یکی از پیشنهادهنده‌های ارائه اینترنت ویژه بودیم؛ قرار است اینترنت ویژه یا اینترنت حرفه‌ای در مراکز خاص مثلا منطقه ویژه پیام یا مراکز نوآوری در اختیار این افراد قرار بگیرد. امیدواریم کمتر از دوماه آینده این پروژه انجام شود.»

معاون علمی رییس‌جمهور در ادامه‌ی این نشست درباره اجرای آزمایشی پیش‌نویس ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان‌ از اواخر ماه خبر داد. او تعداد شرکتهای دانش‌بنیان کشور را نزدیک به ۸ هزار و ۵۰۰ شرکت عنوان و تاکید کرد که با این حال سهم اقتصاد شرکتهای دانش‌بنیان از GDP کشور پایین است و باید با برنامه‌ریزی این سهم افزایش پیدا کند.

دهقانی فیروزآبادی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا قرار نیست سیاست‌های دولت در بخش نوآوری کشور برای تامین مالی تغییر کند و تنها به سرمایه‌گذاری دولتی تکیه نکند گفت:‌ «قطعا سرمایه‌گذاری بخش دولتی به تنهایی یک سرمایه‌گذاری شکست‌ خورده است. باور ما این است که بخش دولتی باید کمک کند، اما به عنوان یکی از بازیگران این عرصه آنهم در جاهایی که عموما بخش خصوصی رقبت به سرمایه‌گذاری نشان نمی‌دهد. پس من منکر لزوم سرمایه‌گذاری بخش دولتی نیستم، مخصوصا در جاهایی که ریسک بازدهی وجود دارد و نیاز به فعالیت توسعه‌ای و فرهنگ‌سازی دارد.»

او در این مورد اعلام کرد:‌«معتقدم که سرمایه‌گذاری خارجی یکی از الزامات است، نمی‌شود لزوما به سرمایه‌گذاری داخلی معتقد بود و منتظر بود که اقتصاد کامل دانش‌بنیان شکل بگیرد. حتما ما نیاز داریم که سازوکارهایی برای توسعه سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم. برنامه معاونت علمی در قالب همکاری‌های در مرکز تعاملات بین المللی ما رقم می‌زند همکاری استراتژیک با چند کشور خوب  دنیاست تا مسیر سرمایه‌گذاری خارجی را هم با روش مستقیم و غیر مستقیم در معاونت و اکوسیستم داشته باشیم.»

طبق اعلام صندوق نوآوری شکوفایی تا پایان آذر سال گذشته ۳ هزار و ۱۸۸ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که این میزان نسبت به سال ۱۴۰۰ و  ۱۳۹۹ کاهش قابل توجه داشته است. در سال ۱۴۰۰ میزان تسهیلات پرداختی صندوق برابر با ۴ هزار و ۹۱۶ میلیارد تومان بوده که نسبت به امسال کاهش تقریبا ۵۴ درصدی را نشان می‌دهد. (منبع:فردای اقتصاد)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">